IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Шест смъртоносни грешки на пешеходците

Пресичащите пътното платно често пренебрегват елементарни правила

Шест смъртоносни грешки на пешеходците

За първите 5 месеца на годината в България са загинали 61 пешеходци, а над 500 са ранени. Статистиката сочи, че годишно умират около 140 души, пометени от автомобили при пресичане или край пътя. С помощта на експерти се опитахме да установим кои са най-честите причини за тези трагични инциденти.
Шест смъртоносни грешки на пешеходците
Снимка: Ройтерс

Повечето платна

По принцип, ако един път има повече от две ленти във всяка посока, пешеходната пътека се превръща в сериозен проблем. Част от пресичащите се опитват да преминат колкото се може по-бързо през нея и често няма как да видят приближаващите се автомобили. Трябва да се помни едно - след всяко преминато платно е нужно пешеходецът да се убеди, че шофьорът го вижда и ще намали скоростта, за да го пропусне. Случаите, когато една кола спира, за да даде път, но движещата се в следващото платно не го прави и удря пресичащия, са много.

На ръба на платното

Все повече стават ситуациите, при които хора са пометени на спирка, докато чакат автобуса. Това се случва не само в големите градове, но и в провинцията. Тук съветът е само един - стойте далеч от ръба на тротоара. От това, че стъпвате на платното, за да видите дали идва рейса или тролея, той няма да пристигне по-бързо. Именно подобни произшествия взимат най-много жертви.

Оглеждане

Веднъж стъпил на пътя, дори при пресичане на пешеходна пътека, човек трябва да бъде нащрек. И да се оглежда непрекъснато, за да се убеди, че не се приближават превозни средства. Статистиката посочва, че особено при зелена светлина, хората масово разчитат, че шофьорите ще спрат и изобщо не се оглеждат. Тук има и друг тънък момент - по правилник водачът на МПС е длъжен да спре на пешеходна пътека, когато пешеходецът стъпи на платното, а не когато стои на края на тротоара. Така че именно началото на пресичането е най-опасно и човек трябва да се убеди, че наистина му се дава път.

Зелено, ама не съвсем

Когато светофарът светне в зелено, може да се пресича. Това се учи още в детската градина. Само че е пълно със загинали именно при такива ситуации, защото голяма част от шофьорите се опитват да минат на жълта (след зелена) светлина и дори дават газ, за да го направят. Затова е по-добре да се изчакат 1-2 секунди, за да може светлината да се смени напълно, а и подобен тип водачи да преминат.

Пресичане край трамваи и автобуси

Още в училище се учим, че се пресича пред трамвая и зад автобуса. Практиката обаче показва, че е най-добре да забравим тези правила. Най-безопасно се пресича далеч от спирките (още по-добре на пешеходна пътека). А ако няма подобна възможност е по-добре да се изчака транспортните средства да се отдалечат на безопасно разстояние.

"Банани" в ушите

Масовото разпространение на смартфони, таблети и други електронни устройства създават доста много проблеми на пешеходците и оттам и на шофьорите. Често срещани са хората, които пресичат с големи слушалки на ушите, и няма как да чуят, че към тях се приближава автомобил или друго превозно средство. Още повече, че съвременните возила са доста безшумни, а и хората нямат навика да се оглеждат допълнително. Така че съвет към пешеходците - извадете си "бананите" от ушите.

Що се отнася до шофьорите, бъдете максимално концентрирани на пътя, особено при преминаване през пешеходна пътека.

0 от 500
  • #13
    1 rate up comment 1 rate down comment
    селянин ( преди 11 години )
    Пешеходецът не знаеше накъде да върви, затова го прегазих.
  • #12
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Не говорех за германия.Подчертах нормалните страни.А иначе глобите си ги имат.
  • #11
    1 rate up comment 2 rate down comment
    az ( преди 11 години )
    Не е вярно че спират. В Германия пресичане на място без пешеходна пътека е с глоба 10 евро.
  • #10
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Квото и да правите не можете да промените хората-*** са.Защо във всяка нормална страна ако пешеходец стъпи на платното независимо дали има право или не водачите на ППС спират и го изчакват ,защо?Защото са хора и са нормални.В БГ почват разсъждения как нямал право и трябвало да бъде газен щото ако намалиш или не дай си боже да спреш(о,чудо!!) олигофренът зад теб спазващ дистанция от 15 см и движещ се със "градските 70-90км/ч" залисан в чалгата или айфона ще пропусне да спре..
  • #9
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Борис ( преди 11 години )
    Трябва мисъл като се кара и концентрация. Преди пешеходна пътека се намалява задължително, но пешеходци пресичат и на необозначени места доста често. Изскачат примерно между паркиралите колите и няма как да ги видиш рано или пък да ги очакваш там. Затова пък скоростта в населени места е ограничена до 50 и затова често трябва да се кара и с по-малко и да се наблюдава какво става отстрани.Повечето от пешеходците са и шофьори, а поведението им при шофиране не е по-добро - затова стават инциденти....
  • #8
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Понякога обаче на шофьора е необходим шанс. Преди време от нашия вход, между две спрели коли изчита спринтово едно дете и се натресе в страничните врати на едно такси. Човека караше бавно. Беше на крачка от инфаркта/инсулта. Малкия изяде една кофа шамари в последствие. И двамата ще помнят този случай доживот.
  • #7
    8 rate up comment 1 rate down comment
    KKK ( преди 11 години )
    Повечето неща се казаха, а аз да допълня като разясня на шофьорите защо е забранено спирането на по-малко от 5 метра от пешеходна пътека- защото няма видимост! И дори с 15 да се движиш, ако някой *** е спрял на половин метър от пеш. пътека и изскочи дете е мн трудно да се реагира, просто защото шофьорът не го вижда до последно...
  • #6
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Краси ( преди 11 години )
    Ей, това със завирането покрай маневриращи коли направо ме изкарва извън нерви.Направо ми е любимо, когато някой бус или камион се движи с мъка на заден ход, а веселите самоубийци започнат да се шмугват от тук, от там! Лошото е, че и шофьори се натискат да минават с колите си, като че ли ще свърши света за 20-30 секунди.
  • #5
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Има едно единствено златно правило и то е да дадете предимство на тези, които могат да ви убият. Може да сте прави и да имате предимство, но да не сте живи вече. Не знаете кой какъв джигити е и на колко салати е. Тъжно и несправедливо е, но живота е по-важен. Другото са тъмните дрехи в късните часове на деня. Който носи такива да има едно наум, че не се вижда и е опасен за себе си. Не пресичайки тичайки да хванете отсреща АВТОБУСА. И ние шофьорите трябва да внимаваме и да сме толерантни!
  • #4
    3 rate up comment 7 rate down comment
    zoom-zoom ( преди 11 години )
    1. decata naistina neat spira4ki!2. infrastrukturata ni e v okaqno, da ne kaja umrqlo systoqnie!(iztrita markirovka, obrasli v bureni krystovi6ta, dupki i t.n.)3.nie sme kalpavi 6ofiori sas samo4uvstvie do boga...4.... no i pe6ehodcite spqt, a nqkoi sa si otkroveno nagli i si tyrsqt boq, presi4aiki kato na modno defile!5. bavno, klimatika na max, slun4evi caiski i leka muzi4ka...bezavariino i veselo lqto!6. samo HOLLAND! ma4kaaaat!