IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Провалите в руското автомобилостроене

Моделите, които така и не стигнаха до масово производство

Провалите в руското автомобилостроене

Вече над 100 години в Русия, след това СССР и после пак в Русия, се правят опити да бъде създаден самобитен автомобил. Двата най-популярни последни проекта – хибридният ё-мобил и суперколата Marussia, завършиха неуспешно. През годините обаче има още много подобни машини, които така и не стигат до производство. А някои от тях наистина изгледат впечатляващо, поне за времето си. Припомняме ги с помощта на изданието Supercar.

Пузирев
Провалите в руското автомобилостроене
Преди около 100 години юристът Иван Пузирев започва да продава авточасти и да ремонтира автомобили, които по това време са съвсем малко. През 1911 г. той пуска първия си модел, собствено производство. Пузирев подчертава, че това са машини за руските условия, като компонентите им са изцяло руски. Те са с рама от никел, каросерия от алуминий и 4-цилиндрови двигатели с обем 5.0 и 6.0 литра. Вносни са само карбураторите им.

Автомобилите на Пузирев  са много тежки, но в същото време здрави и надеждни, най-вече благодарение на големия си клирънс. В същото време обаче са и доста скъпи, което ги прави и трудно продаваеми. Историята със самоукия майстор завършва трагично през 1914 г., когато заводът му изгаря напълно, а самият Пузирев умира от алкохолизъм.

REAF
Провалите в руското автомобилостроене
През 1947 г. по инициатива на инженера Всеводолд Бахчиванджи в завода РЭАФ започва работа над масов малолитражен автомобил, чиято конструкция и основни агрегати са предназначени за леките десантни автомобили на армията. За 3 години с големи усилия са създадени едва 2 прототипа, които след изпитанията им се оказват напълно непригодни за серийно производство.

REAF 50 се отличава с нестандартния си дизайн, като по дължината неговата каросерия преминават хромирани обръчи. Двигателят е с 2 цилиндъра и е поставен отзад. Моторът всъщност представлява половината от агрегата ГАЗ-М1 и работи с автоматична трансмисия.

КД/Спорт-900
Провалите в руското автомобилостроене
Серия от 5-6 спортни купета, за които са използвани агрегати от „Запорожец“, е създадена през 1963 г. Машината с 2 места е доста лека – едва 500 кг., като мощността на мотора й е достатъчна за развиването на максимална скорост от 120 км/ч. И този автомобил обаче не стига до серийно производство.

Заря
Провалите в руското автомобилостроене
Двувратитят седан е дело на създателите на микроавтобуса „Старт“, станал известен от знаменития филм „Кавказка пленница“. Името си автомобила получава в чест на футболния клуб „Заря“ (Луганск). Каросерията на машината е от фибростъкло, а двигателят е зает от ГАЗ-21.

Дължината на автомобила достига 5 метра, а масата - повече от 1 тон. Въпреки това успява да развива скорост от 130 км/ч. През 1966 г. в Севернодонецката ремонтна база започва производството на пилотна серия, която трябва да бъде от 50 машини. В крайна сметка обаче са направени едва 4.

Автокам Рейнджър
Провалите в руското автомобилостроене
В началото на 90-те години на миналия век компанията „Автокам“ се опитва да започне производство на всъдеходи Rickman Ranger и да ги продава във Великобритания като кит-комплекти. Производството стартира в завода в Елабуг, след това е преместено в Перм в завод за сглобяване на велосипеди.

Рамата на „Рейнджърите“, както и двигателите и трансмисиите са напълно руско производство – дело на ИЖ и АЗЛК. По-голяма част от возилата са със задно задвижване, като от модела са създадени около 1000 бройки.

Ода
Провалите в руското автомобилостроене
Двуместният прототип „Ода“ със свалящ се покрив е показан за първи път през 1992 г. на автосалона в Болоня. Идеята за неговото създаване е на италианския предприемач Алберто Стицари, а разработката на агрегатите на евтиния роудстър е поверена на заводите на АвтоВАЗ.

Нещата обаче се провалят, след като заводът в Ивановска област, където трябва да бъде сглобяван автомобила, е приватизиран. А нов партньор на проекта така и не е намерен.

Dragon Astero/Jump!
Провалите в руското автомобилостроене
Опитите в края на 90-те години да бъде създаден удобен всъдеход на базата на УАЗ-31514 също не успяват. Върху дизайна на тривратото купе от фибростъкло се труди Генадий Хаинов, който преди това е направил друго купе – „Лаура“. За Astero са използвани агрегати от „Волга“, а най-мощният мотор е V8 ЗМЗ-53, развиващ 160 к.с.

По-късно компанията „Драгон Мотърс“ представя още един всъдеход – Jump! Със свалящи се врати и покрив. В завода в Санкт Петербург са произведени няколко десетки машини и от двата модела.

Russo Baltique Impression
Провалите в руското автомобилостроене
Това е опит да се възроди руската марка „Руссо-Балт“. Един от най-амбициозните руски проекти стартира през 2002 г. с разработката на дизайна на автомобил в стила на 30-те години на миналия век.

През 2006 г. ателието A:Level съвместно с компанията Gerg GmbH създава прототип на шасито на Mercedes-Benz CL65 AMG с V12 двигател. Планира се машините да бъдат продавани на цени от 100 000 евро, но тяхното производство така и не започва.

АПАЛ Сталкер
Провалите в руското автомобилостроене
През 2003 г. фирмата от Толиати – АПАЛ, представя лекия всъдеход „Сталкер“, чиито агрегати са от „Нива“. Каросерията е от олекотени материали, а сглобяването на машината е насочено към завода „Чечен-Авто“, но планираното масово производство така и не започва.

Този проект все пак има и своето продължение – през 2011 г. на автосалона във Франкфурт е представен всъдеходът Travec Tecdrah, в чиято основа са агрегатите на Renault Duster.

Derways Cowboy

Провалите в руското автомобилостроене
Най-необичайният руски автозавод Derways е създаден в Карчаево-Черкесия. Именно в него през 2004 г. стартира производството на модела Cowboy, разработен от местни конструкторите на базата на румънския всъдеход ARO. Произведени са около 800 бройки от модела, след което заводът се насочва към сглобяването на китайски и тайвански автомобили.

Pegas
Провалите в руското автомобилостроене
През 2007 г. Вадим Шустров от Ярославл представя своя първи спортен автомобил – Pegas Coupe. Автомобилът напомня на европейските спортни купета и е построен с агрегати на АвтоВАЗ. Няколко години по-късно компанията Shustrov Cars показва и втори спорен модел с мощност 220 к.с., който на външен вид прилича на легендарния гърбав „Запорожец“. Серийно производство обаче така и не стартира.

Снимки: Supercar 

 

0 от 500
  • #82
    12 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Не мога да обичам Русия, в частност СССР. Моят прадядо е живял на село, имал седем деца, работили са от тъмно до тъмно и са били заможни. Идват комунистите, вземат му всичко, имоти, малка фабрка за олио и силажи, 350 глави *** и човека умира малко след това без да отрони дума, затворил се в себе си.
  • #81
    14 rate up comment 4 rate down comment
    до raptor ( преди 11 години )
    СССР нищо не са ни построили. Построила са го българите. Ей, бива простотия, ама толкова...
  • #80
    13 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Стига глупости! Преди 1944 сме били земеделска държава с пълни села и недостиг на земя. После всички бягат в градовете и селата умряха. Факт. Имали сме и фабрики, които после са национализирани, а собствениците им са пратени в лагери като врагове. Факт. Появиха се Кремиковци-тотална безумица, Химко и ред други недомислици, които в реална икономическа среда умряха. Ако не ни бяха превзели през 1944, щяхме да сме нормална европейска държава, като Белгия, например.
  • #79
    2 rate up comment 7 rate down comment
    raptor ( преди 11 години )
    SSSR sa izgradili desetki zavodi, elektrostancii i drugi obekti! Das Auto v tebe nqma kapka istina ;)
  • #78
    4 rate up comment 4 rate down comment
    raptor ( преди 11 години )
    Osveti se ti malko i vij statisti4eski danni za periodite! Bili sme selska durjava! Edna ot nai bednite v evropa! Ima tonove informaciq potvurjdavashta tova! Tvoite izto4nici ne sushtestvuvat dori!
  • #77
    3 rate up comment 4 rate down comment
    raptor ( преди 11 години )
    Ohooo! Imame si broq4 na trupove! Bravo! Mnogo dostoino! Krasota!
  • #76
    15 rate up comment 3 rate down comment
    Das Auto ( преди 11 години )
    Оооо, момченце, осветли се малко. През 1939 България е била трета по БВП на глава от населението в Европа. След като ни превземат Съветите, яко надолу-обезлюдяват селата, всички свестни, интелигентни хора, дърпали нацията напред са избити,.. Изобщо, МЕРСИ НА ГОЛЕМИЯ БРАТ! НЕ НИ ПОМАГАЙТЕ ПОВЕЧЕ, МОЛЯ ВИ!
  • #75
    8 rate up comment 3 rate down comment
    Das Auto ( преди 11 години )
    Добре, че поне махнахме срамния надпис от паметника на Освободителите, че жертвите в руско-турската война били 200 000 руснаци, след като армията им е била 180 000. Да не говорим, че в личните записки на граф Игнатиев пише, че в предните линии слагали българското опълчение, да си пазят техните войници, ама нейсе...
  • #74
    1 rate up comment 5 rate down comment
    raptor ( преди 11 години )
    Dali sme 20hil jertvi! Ne e malko! No shte te svetna nqkoi momenti - davat ni dobrudja vupreki, 4e sme zagubili! Pompat ni ikonomikata i БВПто ni narastva 3 pyti za nqkakvi si 15 godini!
  • #73
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Румбо ( преди 11 години )
    Всеки да прави това,което може!С колите не ги бива,явно,да си гледат танковете-там грешка нямат.