IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Провалите в руското автомобилостроене

Моделите, които така и не стигнаха до масово производство

Провалите в руското автомобилостроене

Вече над 100 години в Русия, след това СССР и после пак в Русия, се правят опити да бъде създаден самобитен автомобил. Двата най-популярни последни проекта – хибридният ё-мобил и суперколата Marussia, завършиха неуспешно. През годините обаче има още много подобни машини, които така и не стигат до производство. А някои от тях наистина изгледат впечатляващо, поне за времето си. Припомняме ги с помощта на изданието Supercar.

Пузирев
Провалите в руското автомобилостроене
Преди около 100 години юристът Иван Пузирев започва да продава авточасти и да ремонтира автомобили, които по това време са съвсем малко. През 1911 г. той пуска първия си модел, собствено производство. Пузирев подчертава, че това са машини за руските условия, като компонентите им са изцяло руски. Те са с рама от никел, каросерия от алуминий и 4-цилиндрови двигатели с обем 5.0 и 6.0 литра. Вносни са само карбураторите им.

Автомобилите на Пузирев  са много тежки, но в същото време здрави и надеждни, най-вече благодарение на големия си клирънс. В същото време обаче са и доста скъпи, което ги прави и трудно продаваеми. Историята със самоукия майстор завършва трагично през 1914 г., когато заводът му изгаря напълно, а самият Пузирев умира от алкохолизъм.

REAF
Провалите в руското автомобилостроене
През 1947 г. по инициатива на инженера Всеводолд Бахчиванджи в завода РЭАФ започва работа над масов малолитражен автомобил, чиято конструкция и основни агрегати са предназначени за леките десантни автомобили на армията. За 3 години с големи усилия са създадени едва 2 прототипа, които след изпитанията им се оказват напълно непригодни за серийно производство.

REAF 50 се отличава с нестандартния си дизайн, като по дължината неговата каросерия преминават хромирани обръчи. Двигателят е с 2 цилиндъра и е поставен отзад. Моторът всъщност представлява половината от агрегата ГАЗ-М1 и работи с автоматична трансмисия.

КД/Спорт-900
Провалите в руското автомобилостроене
Серия от 5-6 спортни купета, за които са използвани агрегати от „Запорожец“, е създадена през 1963 г. Машината с 2 места е доста лека – едва 500 кг., като мощността на мотора й е достатъчна за развиването на максимална скорост от 120 км/ч. И този автомобил обаче не стига до серийно производство.

Заря
Провалите в руското автомобилостроене
Двувратитят седан е дело на създателите на микроавтобуса „Старт“, станал известен от знаменития филм „Кавказка пленница“. Името си автомобила получава в чест на футболния клуб „Заря“ (Луганск). Каросерията на машината е от фибростъкло, а двигателят е зает от ГАЗ-21.

Дължината на автомобила достига 5 метра, а масата - повече от 1 тон. Въпреки това успява да развива скорост от 130 км/ч. През 1966 г. в Севернодонецката ремонтна база започва производството на пилотна серия, която трябва да бъде от 50 машини. В крайна сметка обаче са направени едва 4.

Автокам Рейнджър
Провалите в руското автомобилостроене
В началото на 90-те години на миналия век компанията „Автокам“ се опитва да започне производство на всъдеходи Rickman Ranger и да ги продава във Великобритания като кит-комплекти. Производството стартира в завода в Елабуг, след това е преместено в Перм в завод за сглобяване на велосипеди.

Рамата на „Рейнджърите“, както и двигателите и трансмисиите са напълно руско производство – дело на ИЖ и АЗЛК. По-голяма част от возилата са със задно задвижване, като от модела са създадени около 1000 бройки.

Ода
Провалите в руското автомобилостроене
Двуместният прототип „Ода“ със свалящ се покрив е показан за първи път през 1992 г. на автосалона в Болоня. Идеята за неговото създаване е на италианския предприемач Алберто Стицари, а разработката на агрегатите на евтиния роудстър е поверена на заводите на АвтоВАЗ.

Нещата обаче се провалят, след като заводът в Ивановска област, където трябва да бъде сглобяван автомобила, е приватизиран. А нов партньор на проекта така и не е намерен.

Dragon Astero/Jump!
Провалите в руското автомобилостроене
Опитите в края на 90-те години да бъде създаден удобен всъдеход на базата на УАЗ-31514 също не успяват. Върху дизайна на тривратото купе от фибростъкло се труди Генадий Хаинов, който преди това е направил друго купе – „Лаура“. За Astero са използвани агрегати от „Волга“, а най-мощният мотор е V8 ЗМЗ-53, развиващ 160 к.с.

По-късно компанията „Драгон Мотърс“ представя още един всъдеход – Jump! Със свалящи се врати и покрив. В завода в Санкт Петербург са произведени няколко десетки машини и от двата модела.

Russo Baltique Impression
Провалите в руското автомобилостроене
Това е опит да се възроди руската марка „Руссо-Балт“. Един от най-амбициозните руски проекти стартира през 2002 г. с разработката на дизайна на автомобил в стила на 30-те години на миналия век.

През 2006 г. ателието A:Level съвместно с компанията Gerg GmbH създава прототип на шасито на Mercedes-Benz CL65 AMG с V12 двигател. Планира се машините да бъдат продавани на цени от 100 000 евро, но тяхното производство така и не започва.

АПАЛ Сталкер
Провалите в руското автомобилостроене
През 2003 г. фирмата от Толиати – АПАЛ, представя лекия всъдеход „Сталкер“, чиито агрегати са от „Нива“. Каросерията е от олекотени материали, а сглобяването на машината е насочено към завода „Чечен-Авто“, но планираното масово производство така и не започва.

Този проект все пак има и своето продължение – през 2011 г. на автосалона във Франкфурт е представен всъдеходът Travec Tecdrah, в чиято основа са агрегатите на Renault Duster.

Derways Cowboy

Провалите в руското автомобилостроене
Най-необичайният руски автозавод Derways е създаден в Карчаево-Черкесия. Именно в него през 2004 г. стартира производството на модела Cowboy, разработен от местни конструкторите на базата на румънския всъдеход ARO. Произведени са около 800 бройки от модела, след което заводът се насочва към сглобяването на китайски и тайвански автомобили.

Pegas
Провалите в руското автомобилостроене
През 2007 г. Вадим Шустров от Ярославл представя своя първи спортен автомобил – Pegas Coupe. Автомобилът напомня на европейските спортни купета и е построен с агрегати на АвтоВАЗ. Няколко години по-късно компанията Shustrov Cars показва и втори спорен модел с мощност 220 к.с., който на външен вид прилича на легендарния гърбав „Запорожец“. Серийно производство обаче така и не стартира.

Снимки: Supercar 

 

0 от 500
  • #102
    1 rate up comment 0 rate down comment
    speedart ( преди 11 години )
    Сега живееш в реалността. Цената на българския труд е евтина. Евтина е, защото българите сме готови и за тази цена да работим. Готови сме, защото нямаме реална икономическа причина да искаме повече: нямаме износ, нямаме някакъв специализиран ноу-хау, който да продаваме, дет се вика - на гол тумбак... Ти на кой би платил 10 000 евро да ти направи кола? На немец или на българин. Постави се от другата страна и ще се сетиш защо е така. С какво ти сега заслужаваш повече от това, което имаш?
  • #101
    8 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Колкото до Крим, той е толкова руски колкото и български. Екатерина Велика го окупира в края на 18 век (до тогава е нямало руснаци там) и избива 100 000 от местното население, татари. Други 100 000 са пратени в Сибир или прокудени. И от тогава започват усилено руско заселване.
  • #100
    1 rate up comment 4 rate down comment
    speedart ( преди 11 години )
    Да бе сега топлинната енергия е много ефективна...плащаме каквото получаваме...не съм фен на стария строй , но тогава имаше СИВ и всеки произвеждаше нещо за другите...сега ефективно ли работим..че ми се струва че не могат да ми платят само разходите за бръснене..или пак сме неефективни...еми да ни намалят заплатите освен..
  • #99
    18 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Не преувеличавайте ролата на Русия. Единствената война с Турция сме водили през 1912-1913 години и сме ги победили безусловно. При това без грам руска помощ и дори без руско оръжие. Така, че стига сте сервилничели пред руснаците. Помогнали са да ни освободят през 1878, но после сме им сърбали попарата.
  • #98
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Д ( преди 11 години )
    Между другото, очаквам да се появи някой тук и да каже, че в Северна Корея са по-добре от нас.
  • #97
    9 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    "SSSR ni e napompalo ikonomikata..." не дума, бе! За това ли до последно ни дължаха някакви милиарди,а! Бай Тошо три пъти довел държавата до фалит и сме теглили ужасни кредити. Увеличил се БВП, да, на сън.
  • #96
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Д ( преди 11 години )
    speedart, ти сериозно ли? Това парно и този хладилник мислиш, че си го плащал ти от реалния икономически ефект на труда, който тогава си полагал? Братле, ако всичко работеше без проблем така, щеше да е вечно, но комунизмът свърши. Парното и храната струват, защото има хора, които работят в ТЕЦ-а, които имат нужда от суровини и инженери, а храната трябва някой да я засажда, отглежда, събира и продава. Русия преди плащаше за всичко това заради ресурсите. Сега това свърши, няма как да работи.
  • #95
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Още малко ще кажеш, че 10-то кратно се е увеличил БВП. Истината обаче е много тъжна. Ама през 80-те години бяхме с режим на тока и чакахме по 20 години за ладичка. Баси мизерията!
  • #94
    2 rate up comment 4 rate down comment
    raptor ( преди 11 години )
    do AZ, vsqko turjestvo, smurt za rusnacite e smurt za bulgarite! ;) Ne se seshtam koga sme turjestvuvali posledno! Ti she kaesh! :D
  • #93
    2 rate up comment 3 rate down comment
    raptor ( преди 11 години )
    Az puk moga da ti kaja 4e rusiq ve4e ne se topi! Topeshe se... no si stupi na krakata! I tendenciqta e za budesht seriozen prirust! TUka tendenciqta e da mrem! ;)