IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Провалите в руското автомобилостроене

Моделите, които така и не стигнаха до масово производство

Провалите в руското автомобилостроене

Вече над 100 години в Русия, след това СССР и после пак в Русия, се правят опити да бъде създаден самобитен автомобил. Двата най-популярни последни проекта – хибридният ё-мобил и суперколата Marussia, завършиха неуспешно. През годините обаче има още много подобни машини, които така и не стигат до производство. А някои от тях наистина изгледат впечатляващо, поне за времето си. Припомняме ги с помощта на изданието Supercar.

Пузирев
Провалите в руското автомобилостроене
Преди около 100 години юристът Иван Пузирев започва да продава авточасти и да ремонтира автомобили, които по това време са съвсем малко. През 1911 г. той пуска първия си модел, собствено производство. Пузирев подчертава, че това са машини за руските условия, като компонентите им са изцяло руски. Те са с рама от никел, каросерия от алуминий и 4-цилиндрови двигатели с обем 5.0 и 6.0 литра. Вносни са само карбураторите им.

Автомобилите на Пузирев  са много тежки, но в същото време здрави и надеждни, най-вече благодарение на големия си клирънс. В същото време обаче са и доста скъпи, което ги прави и трудно продаваеми. Историята със самоукия майстор завършва трагично през 1914 г., когато заводът му изгаря напълно, а самият Пузирев умира от алкохолизъм.

REAF
Провалите в руското автомобилостроене
През 1947 г. по инициатива на инженера Всеводолд Бахчиванджи в завода РЭАФ започва работа над масов малолитражен автомобил, чиято конструкция и основни агрегати са предназначени за леките десантни автомобили на армията. За 3 години с големи усилия са създадени едва 2 прототипа, които след изпитанията им се оказват напълно непригодни за серийно производство.

REAF 50 се отличава с нестандартния си дизайн, като по дължината неговата каросерия преминават хромирани обръчи. Двигателят е с 2 цилиндъра и е поставен отзад. Моторът всъщност представлява половината от агрегата ГАЗ-М1 и работи с автоматична трансмисия.

КД/Спорт-900
Провалите в руското автомобилостроене
Серия от 5-6 спортни купета, за които са използвани агрегати от „Запорожец“, е създадена през 1963 г. Машината с 2 места е доста лека – едва 500 кг., като мощността на мотора й е достатъчна за развиването на максимална скорост от 120 км/ч. И този автомобил обаче не стига до серийно производство.

Заря
Провалите в руското автомобилостроене
Двувратитят седан е дело на създателите на микроавтобуса „Старт“, станал известен от знаменития филм „Кавказка пленница“. Името си автомобила получава в чест на футболния клуб „Заря“ (Луганск). Каросерията на машината е от фибростъкло, а двигателят е зает от ГАЗ-21.

Дължината на автомобила достига 5 метра, а масата - повече от 1 тон. Въпреки това успява да развива скорост от 130 км/ч. През 1966 г. в Севернодонецката ремонтна база започва производството на пилотна серия, която трябва да бъде от 50 машини. В крайна сметка обаче са направени едва 4.

Автокам Рейнджър
Провалите в руското автомобилостроене
В началото на 90-те години на миналия век компанията „Автокам“ се опитва да започне производство на всъдеходи Rickman Ranger и да ги продава във Великобритания като кит-комплекти. Производството стартира в завода в Елабуг, след това е преместено в Перм в завод за сглобяване на велосипеди.

Рамата на „Рейнджърите“, както и двигателите и трансмисиите са напълно руско производство – дело на ИЖ и АЗЛК. По-голяма част от возилата са със задно задвижване, като от модела са създадени около 1000 бройки.

Ода
Провалите в руското автомобилостроене
Двуместният прототип „Ода“ със свалящ се покрив е показан за първи път през 1992 г. на автосалона в Болоня. Идеята за неговото създаване е на италианския предприемач Алберто Стицари, а разработката на агрегатите на евтиния роудстър е поверена на заводите на АвтоВАЗ.

Нещата обаче се провалят, след като заводът в Ивановска област, където трябва да бъде сглобяван автомобила, е приватизиран. А нов партньор на проекта така и не е намерен.

Dragon Astero/Jump!
Провалите в руското автомобилостроене
Опитите в края на 90-те години да бъде създаден удобен всъдеход на базата на УАЗ-31514 също не успяват. Върху дизайна на тривратото купе от фибростъкло се труди Генадий Хаинов, който преди това е направил друго купе – „Лаура“. За Astero са използвани агрегати от „Волга“, а най-мощният мотор е V8 ЗМЗ-53, развиващ 160 к.с.

По-късно компанията „Драгон Мотърс“ представя още един всъдеход – Jump! Със свалящи се врати и покрив. В завода в Санкт Петербург са произведени няколко десетки машини и от двата модела.

Russo Baltique Impression
Провалите в руското автомобилостроене
Това е опит да се възроди руската марка „Руссо-Балт“. Един от най-амбициозните руски проекти стартира през 2002 г. с разработката на дизайна на автомобил в стила на 30-те години на миналия век.

През 2006 г. ателието A:Level съвместно с компанията Gerg GmbH създава прототип на шасито на Mercedes-Benz CL65 AMG с V12 двигател. Планира се машините да бъдат продавани на цени от 100 000 евро, но тяхното производство така и не започва.

АПАЛ Сталкер
Провалите в руското автомобилостроене
През 2003 г. фирмата от Толиати – АПАЛ, представя лекия всъдеход „Сталкер“, чиито агрегати са от „Нива“. Каросерията е от олекотени материали, а сглобяването на машината е насочено към завода „Чечен-Авто“, но планираното масово производство така и не започва.

Този проект все пак има и своето продължение – през 2011 г. на автосалона във Франкфурт е представен всъдеходът Travec Tecdrah, в чиято основа са агрегатите на Renault Duster.

Derways Cowboy

Провалите в руското автомобилостроене
Най-необичайният руски автозавод Derways е създаден в Карчаево-Черкесия. Именно в него през 2004 г. стартира производството на модела Cowboy, разработен от местни конструкторите на базата на румънския всъдеход ARO. Произведени са около 800 бройки от модела, след което заводът се насочва към сглобяването на китайски и тайвански автомобили.

Pegas
Провалите в руското автомобилостроене
През 2007 г. Вадим Шустров от Ярославл представя своя първи спортен автомобил – Pegas Coupe. Автомобилът напомня на европейските спортни купета и е построен с агрегати на АвтоВАЗ. Няколко години по-късно компанията Shustrov Cars показва и втори спорен модел с мощност 220 к.с., който на външен вид прилича на легендарния гърбав „Запорожец“. Серийно производство обаче така и не стартира.

Снимки: Supercar 

 

0 от 500
  • #22
    2 rate up comment 6 rate down comment
    raptor ( преди 11 години )
    Чакай малко! Коя държава не е крала от другите? САЩ, Германия, Англия, Франция?!!? НЕ! Всички са взаимствали от някого! Това, че изтъквате подходящи за вашата теза моменти - нищо не значи! Света така е устроен! Руснаците са си стабилни и са дали доста, имайки предвид възможностите им!
  • #21
    13 rate up comment 0 rate down comment
    Achtung ( преди 11 години )
    Преди време попаднах на една книга, нещо като енциклопедия за марките автомобили през соца. Та там се споменаваше, че 4-*** инженери за конструирали ( ЗАЗ ли беше Москвич ли, забравил съм вече) колата, едва ли не през свободното си време, като през останалото са работили нещо друго в завода. За сравнение в компания като Алмаз-Антей която се занимава с ЗРК системи, само с R&D са заети 14 хиляди инженера от които 1000 са с академична степен. Просто въпрос на приоритети.
  • #20
    13 rate up comment 5 rate down comment
    Д ( преди 11 години )
    Доста от технологичните постижения на руснаците са благодарение на кражбите на инженерен ноу-хау след инвазията в Германия през ВСВ. Ракетите през Студената война, Калашников... Дори руската математика е базирана на кражби от немските университети. Руснаците са имали велики инженери, но голяма част са бягали на Запад. И не само инженери: композитори, интелектуалци - всякакви хора. Не можеш да живееш и твориш в страна, където е по-важно да си главорез, отколкото мислещ човек. Дразнещо, но истина.
  • #19
    10 rate up comment 5 rate down comment
    Демократ ( преди 11 години )
    Докато управляват комунисти,от русия нищо добро не може да се очаква.
  • #18
    3 rate up comment 4 rate down comment
    raptor ( преди 11 години )
    Abe za sega kolite sa komplex na rusnacite... Samo tam nqmat veliki postijeniq, daje po-skoro nikakvi! No da mi obqsnqvat nekvi indianci, 4e sme nekadurnici i edi kvo si, nqma kak da go preglutna! Sorry ako sum dosaden! No nenavijdam rusofobi! Za men tova sa pumiar4eta!
  • #17
    8 rate up comment 4 rate down comment
    пора ( преди 11 години )
    Не сте прави - те коли си правят, просто в дизайна ги няма никакви. По принцип всичко направено в русия куца от към дизайн - при колите това е доста видно, иначе че могат да правят каквото искат, могат...
  • #16
    4 rate up comment 5 rate down comment
    raptor ( преди 11 години )
    Stegni se malko mom4e! Ne mojeli da pravqt... Da ne sa suvurshenni, ama ima s kakvo da se gordeq! Dosta golqm prinos imat v svetovnata nauka i kultura! Laesh kato pumiar!
  • #15
    12 rate up comment 14 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Тези смешници руснаците нищо не могат да направят като хората.
  • #14
    5 rate up comment 4 rate down comment
    raptor ( преди 11 години )
    Jordane az ne govorq za tebe... Govorq za tiq deto sa pisali, 4e rusnacite sa smeshnici i neuda4nici! Daite za koli da si govorim... ;)
  • #13
    12 rate up comment 14 rate down comment
    331 ( преди 11 години )
    Карайте си 20 годишните Е36-*** на по 1 милион километра и се мислете за европейци! После руснаците са ви виновни, че не може да си позволите нов автомобил, дори и той да е Лада, Дачия или Грейт Уол!