Освен с много автомобилни премиери, салонът в София изненада приятно и с тест драйв на гамата от спортни модели на Nissan - Juke Nismo, 370Z Cabriolet и GT-R. Вместо да правят пресконференция за медиите, хората от българското представителство на марката ни връчиха ключовете от спортните коли и ни оставиха да се забавляваме. Все пак на дясната седалка във всеки от автомобилите стоеше професионален пилот, който освен да ни наглежда и вразумява, даваше полезни съвети за шофирането на тези модели.
Безспорно, черешката на тортата бе Годзила - легендарният модел на Nissan, който в последната версия на най-новото си поколение разполага с мощност от 550 к.с. Преди него обаче, за да има възходяща градация, подкарах кабриото 370Z. Не се редих на опашката за Juke Nismo, тъй като неотдавна той бе в ръцете ми за цели два дни.
Nissan 370Z Cabriolet е от онези спортни коли, които могат да се карат всеки ден. Той е комфортен, удобен и лесен за управление - но с уговорката, че всичките системи за безопасност са включени. Все пак това е автомобил със задно задвижване, който разполага с 328 к.с. и 363 Нм. А подобна мощност, както се досещате, може да задоволи спортните амбиции на повечето шофьори.
Предпочетох да покарам колата сравнително спокойно - все пак тестът протече по обществените улици, а и става дума за кабриолет. Удоволствието да управляваш мощен кабриолет в негорещ пролетен ден е несравнимо. Звукът от двигателя стига до вас нерафиниран и чист, а вятърът, който навлиза едвам в купето, разхлажда иначе горещото настроение, което дава колата.
Тъй като това е спортен кабриолет, купето му е заздравено и не позволява огъване при движение, което се наблюдава при някои по-евтини открити коли. При 370Z Cabriolet разлика с купе версията на модела по отношение на пътното поведение трудно може да бъде намерена. Приятна изненада се оказа и окачването, което е спортно, но все пак комфортно. Возията е стегната, но в никакъв случай неприятна. Затова заслуга имат и седалките, при които е заложено на същата концепция - отлична опора, но и приличен комфорт.
Ускорението при движение, както и това от място, са напълно достатъчни за всеки запален шофьор. Балансът на автомобила също заслужава адмирации, както и материалите в салона. Незабравим спомен обаче ще остане звукът от 3.7-литровия V6 двигател - гърлен при ниски обороти, който става все по-хубав с всеки по-висок оборот на двигателя.
След 370Z Cabriolet ме чакаше мечтата на всеки истински фен на автомобилите - Nissan GT-R. Много съм слушал, гледал и писал за този автомобил, и очаквах, че съм подготвен за него. Не бях! Тази кола ме изуми, стресна, притесни. Изсмука енергията ми, смаза ме. Никога не съм се чувствал по-добре! Усещането е като скок с бънджи - осъзнаваш какво се е случило едва след като отново стъпиш на земята.
Още със стартирането на агрегата, ми стана ясно, че тази кола е нещо много специално. Звукът от двигателя, както и този от трансмисията, напомнят много на състезателните автомобили. Кокпитът обаче е приятен, добре изработен и изненадващо удобен. Пространството е повече от достатъчно както в салона, така и в багажника, а видимостта е отлична за автомобил с подобни възможности.
Потеглих леко и преминах около паркираните наоколо коли. След само няколко секунди зад волана вече нямах търпение да натисна газта. Първо пробвах леко, колата реагира незабавно. След това излязох на "Цариградско" и десният ми крак опря в ламарината. Два удара с чук в гърба - скоростната кутия е с два съединителя, но при рязко ускорение сваля предавките като секвенциална, и вече се движех с доста над позволената скорост. Усещането за ускорение при GT-R е умопомрачително - технологията с две турбини доставя непрекъснато и мощно ускорение, независимо от оборотите на двигателя. Работата на скоростната кутия се усеща единствено когато сваляте предавка.
Постарах се на първия светофар по трасето да бъда първа кола. Светна зелено и след по-малко от 3 секунди скоростта премина 100 км/ч. Комбинацията от би-турбо двигател с 550 к.с. и 632 Нм, 4х4 задвижване и скоростна кутия с два съединителя е способна на чудеса - усещането е все едно катапултирате. Няма да изпадам в подробности с каква скорост карах синята Годзила, но ще подчертая, че ускорението изумява при всякаква скорост.
В трафика ми се наложи да върна газта и да покарам колата като градски автомобил. Като изключим ниския просвет и твърдото окачване, GT-R е подходящ и приятен дори за придвижване в трафика. Въпреки че е суперспортен модел, звукът от двигателя при спокойно каране не е натрапчив, а кабината е добре изолирана от външни шумове.
По отношение на пътното поведение, няма как да изкажа конкретно впечатление. Все пак покарах GT-R само половин час, който мина като 3 мин. А това е крайно недостатъчно, за да опозная колата и да я изпробвам до ръба на възможностите й. Според уредите се бях възползвал от едва 50% от потенциала на GT-R...
Трудно може да се опише с думи какво е усещането зад волана на една от най-интересните и доказани коли на века. Затова ще подкрепя тезата си с конкретни факти - умопомрачително ускорение: от място до 100 км/час за 2.8 секунди, и невероятно пътно поведение: 7:19,1 минути за обиколка на Северната дъга на Нюрбургринг.
Със сигурност има по-бързи серийни коли, но в този ценови диапазон - около 180 000 лв. - Годзила няма конкуренция.
Ако мислите, че преувеличавам, отидете на салона в София и се запишете в томболата на Nissan. Няма да ви дадат да карате, но пък ще ви вози истински пилот - Димитър Илиев. Не забравяйте след това да споделите преживяването си!
Снимки: Automedia.bg