Съществуват много начини за принуждаване на шофьорите да намалят скоростта. Основно те могат да бъдат групирани на цивилизовани и варварски. В първата категория влизат всички законови мерки, които модерното общество е измислило в полза на безопасността – ограничения, глоби, камери, пътен контрол и тн. Когато обаче нищо от тях не помага, насреща идват изкуствените неравности, по-известни у нас като „легнали полицаи“. 
Не може да не сте забелязали, че в последно време в България се появиха стотици такива „съоръжения“. Проблемът е, че в графа „засегнати райони“ вече влизат не само улиците около училища, болнични заведения и паркове, където е нормално, но и големи булеварди и международни пътища. Какви са причините това да се случва, сами ли сме в мъката си, и кога шарнирите на колите ни ще спрат да умират без време, на тези въпроси се опитва да отговори Automedia.
Основният проблем на „легналите полицаи“ в България е липсата на какъвто и да е контрол при изграждането им. Те са буквално всякакви – полегати, стръмни, маркирани, необозначени, под ъгъл, частични, перпендикулярни, големи, малки, павирани, асфалтирани, бетонирани. Не е нужна официална статистика, за да се стигне до извода, че Ferrari, Lamborghini и останалите производители на суперавтомобили, все още не са измислили система за повдигане на предницата на колата, която да може да се справи с пъстрата палитра от гърбици. Същата, с която българските шофьори се справят ежедневно, обикновено псувайки. Абсолютно не е нормално шест-лентов булевард в столицата да бъде преграден, за да се обезпечи сигурността на пешеходците. Ако се върнем пак на модерното общество, трябва да отбележим, че именно то е отговорно за измислянето на пешеходни мостове и подлези, така че всички да са доволни.
И не, тук не става въпрос за превръщането на градските улици в писти, а чисто и просто в нормалното им използване от шофьорите, без постоянно спиране и тръгване, поклащайки се като на венецианска гондола.
Какъв е смисълът от ремонтирането на булевард, който в последствие се оказва обсипан с изкуствени неравности? Не е ли по-евтино просто да останат дупките?
От друга страна властите донякъде са безсилни, защото няма как на всеки рисков участък да стои униформен. Друг е въпросът дали въобще се прави опит това да се случи.
Оказва се, че не сме единствените шофьори с подобни проблеми. „Ако децата ви са отегчени, не е нужно да ги водите на увеселителен парк. Всичко, което трябва да направите е да ги качите в колата, да им сложите колани и да ги разходите из града,“ така започва една от статиите във вестник Yemen Times. От текста на журналистката Сара Ал-Заквари, става ясно, че в столицата на Йемен – Сана – проблемът с движението по пътищата е толкова голям, че хората са принудени сами да строят „легнали полицаи“, за да гарантират сигурността си. И без да ходим до Сана, подобна гледка можем да видим в доста от малките улички в България.
Познато звучи и изречението: „Представете си какво би могло да се случи ако карате бързо и не видите неравността. Просто ще полетите.“
Колкото и клиширано да звучи, до голяма степен удобството ни зависи от нас самите. Предполага се, че колкото по-цивилизовани са участниците в движението, толкова по-цивилизовани са методите за контролирането им. В противен случай ще продължим да се сравняваме с държави от Близкия изток, а не с тези от Европейския съюз. Където се намираме по документи.
Снимка: Интернет


1