Може и да звучи изненадващо, но възродената от Renault-Nissan марка Dacia няма неуспешен модел в гамата си. За своите автомобили румънците използват възли и агрегати на компанията майка, което им позволява да предлагат на пазара доказани технологии на атрактивни цени. В най-голяма степен от това се възползва Duster - най-успешният модел на Dacia, който благодарение на оригиналните си форми, агрегатите на Renault и задвижването към четирите колела от Nissan, успя да пробие дори на пазари като Германия и Франция.
И като всеки успешен модел, флагманът на Dacia се сдоби с редица специални серии. Най-новата от тях се нарича Adventure (Приключение), налична е в ограничен тираж и е насочена към търсачите на приключения.
Не е тайна, че Duster стана популярен най-вече заради възможностите му извън асфалтираните пътища. А новата версия Adventure е създадена специално за движение по такива терени. Моделът се отличава с леки стилистични изменения и специфично оборудване. Промените спрямо стандартната версия не са големи, но определено личат и придават на румънската машина доста по-див вид.
Дизайн и оборудване
Dacia Duster Adventure разполага с всичко необходимо за приключения сред природата. В оборудването на модела са включени уникални екстри като монтирани на покрива офроуд фарове, навигация Garmin, защитни кори под двигателя и под задната броня, черни маски на фаровете, специални метални джанти и затъмнени задни стъкла. Добавени са и червени стрелки, обозначаващи местата за теглене или повдигане на автомобила, както и стикери с означението на модела, които трябва да напомнят за приключенския дух на Duster и състезанията, които е печелил..jpg)
Темата е продължена и в салона, където са поставени седалки, на които е бродирано означението на модела. Уникални при Dacia Duster Adventure са и боядисаните в бяло елементи по централната конзола, волна и вратите, както и навигацията от Garmin.
В стандартното оборудване на Duster Adventure присъстват още заздравено окачване, АBS (антиблокираща система на спирачките), AFU (електронна система за подпомагане при екстремно спиране), електрически стъкла, климатик и др. ESP (електронна система за динамичен контрол на траекторията) се предлага като опция.

Задвижване и пътно поведение
Задвижването на Duster Adventure може да бъде само към предните или към четирите колела. Предлаганите двигатели са два - дизелов с 90 к.с. и бензинов със 105 к.с. Версиите с AWD се оборудват с ръчна предавателна кутия с 6 степени, а тези със задвижване към предния мост - с ръчна предавателна кутия с 5 степени.
На разположение за тест бе Dacia Duster Adventure с AWD трансмисия и атмосферен бензинов двигател с обем 1.6 литра. Той генерира 105 к.с. при 5750 об/мин и 148 Нм при 3750 Нм.
Възможностите на този бензинов агрегат не са големи, тъй като има сравнително малък обем и не разполага със система за принудително пълнене. Освен това, акцентирайки върху офроуд възможностите на Duster, инженерите на Dacia са оборудвали модела с трансмисия с доста къси скорости. Те помагат при движение по пресечен терен или при теглене на прикачен товар, но налагат честа смяна на предавките, което се отразява на динамиката. Дори 6-а скорост е къса - при 100 км/час оборотите са 3000, а това вдига потреблението на гориво.
Не трябва обаче да забравяме, че Duster е джип, при това истински, а не "паркетник". А извън пътя кусур на колата трудно може да бъде намерен.
Версията с AWD система, заета директно от Nissan, има три режима на работа - предно задвижване, автоматично 4WD или 4WD Lock, предназначен за тежки терени. Каросерията също е пригодена за офроуд, както и окачването. А то, вярвате или не, прави Duster един от най-приятните автомобили за шофиране по пресечен терен.
Всъщност в шасито на Duster няма нищо необикновено, но резултатът определено заслужава адмирации. По асфалтираните пътища колата вози много меко, като голямо Renault, но въпреки това накланянето в завои е напълно приемливо. Най-голям кеф обаче доставя шофирането по черен или лош път. Там Duster просто не усеща трудности. Окачването и високите гуми поемат всяка неравност, а в салона почти не се чуват скърцания или други шумове.
Комфортът по асфалтираните пътища е на средно ниво, тъй като обезшумяването на салона не е особено добро. Аеродинамични шумове обаче се долавят едва след 100 км/час. Седалките са удобни, но са с една идея по-меки, което при дълъг път изморява шофьора. Видимостта е отлична, а уредите са ясни и лесни за използване. Някои от тях обаче, като поставеното на централната конзола управление на електрическите стъкла, изискват свикване. 
Струва ли си?
Dacia Duster е сред автомобилите на пазара, които заслужават най-голямо внимание. Румънската машина може да предложи много, срещу не толкова много пари, ако търсите автомобил, с който да ходите навсякъде. Най-големите му предимства са проходимостта, дизеловите двигатели, возията и цената. Като минус можем да определим липсата на автоматична трансмисия.
Препоръчваме ви дизеловата версия. Тя се представя значително по-добре по асфалтираните пътища и магистралите. С този двигател Duster е много по-динамичен и осезаемо по-икономичен, а разликата с бензиновата версия е малко над 2 000 лв.
Цените също са конкурентни - 24 290 лв. с ДДС за версията Adventure с предно предаване и бензинов двигател. Топ моделът Duster Adventure dCi 90 к.с. FAP 4x4, който заслужава най-голямо внимание, струва 30 890 лв.
Технически характеристики Dacia Duster Adventure AWD 1.6 16V
Двигател: 1.6 атмосферен
Мощност: 105 к.с. при 5750 об/мин
Въртящ момент: 148 Нм при 3750 об/мин
Задвижване: AWD
Ускорение 0-100 км/час: 12.8 секунди
Максимална скорост: 160 км/час
Разход на гориво по време на теста (комбиниран): 9.1 л/100 км


13