Някак си бяхме свикнали, че руското автомобилостроене е достигнало своя пик с моделите Lada Priora и Kalina, които бяха пуснати в масово производство. Затова и изглеждаше някак си нелепо появата на суперкола, която може да се конкурира на пистата с продукти на Lotus, например.
Преди година обаче в Москва бе отворен шоу-рум, в който всеки желаещ можеше да си поръча руската Marussia. При това в 2 варианта - B1, чиито цени започват от 100 000 евро, и по-скъпа B2 - с цени от 117 000 евро нагоре.
И двете машини са спортно купе със задвижване към задните колела. Ускоряват от 0 до 100 км/час за по-малко от 5 сек., а създатели на проекта са автомобилният състезател Николай Фоменко и технологът Ефрим Островский, които се надяват да предизвикат истински фурор на пазара. Успоредно с това руснаците придобиха и контролния пакет акции на отбора от F1 - Virgin Racing.
Първите тестове на машината екипът на Marussia проведе в чужбина - на пистата Paul Ricard във Франция. В този ход на Фоменко и Островский няма нищо странно. Просто те се опитаха да убедят евентуалните си клиенти, че руската суперкола по нищо не отстъпва на останалите. Това веднага даде ефект - още през първите няколко месеца бяха получени 700 поръчки за автомобила, като всички те бяха от западноевропейски купувачи.
Странното в случая, е че Marussia Motors, както се нарича компанията, не разполага със собствен завод, а използва такъв за производство на хладилници в руската столица. Там шефовете на фирмата са наели няколко халета, в които се произвежда автомобила. Когато попаднеш вътре, обаче веднага забравяш, че си в Русия. Просто хората от Marussia Motors влагат пари, за да направят един наистина качествен продукт. И съответно се надяват да спечелят повече от него.
Главен конструктор на компанията е Игор Ермилин. По времето на Съветския съюз той е работил в лаборатория за производство на скоростни автомобили. Първият му опит в частния сектор е създаването на прототипа Fenix, който изглежда обещаващ, но така и не се намират инвеститори, които да заложат на производството му. Работата му обаче прави впечатление и той е поканен в Marussia Motors, където има основното за подобно нещо - сериозен финансов ресурс.
Шеф на проекта пък е Дмитрий Родионов, които лично надзирава абсолютно всяка дейност по производството на машината. Той през цялото време е в движение и следи отблизо действията на работниците. Те от своя страна действат като машини - нещо нетипично за предприятията в Русия. Преди да започнат работа всички са преминали 6-месечен курс на обучение в някои от най-големите европейски заводи.
"Ако искаме качество, трябва да се поучим от големите компании. Нямаме право на грешки, защото всеки пропуск може да струва нечий живот", коментира Родионов и продължава обиколката си.
И двата модела на Marussia се произвеждат върху една и съща платформа, но имат различен дизайн. Материалите са от най-високо качество и се използват при строенето на самолети. За да може да бъде избегнати шума и вибрациите пространствата между страните на кабината се пълнят със специална пяна.
В Marussia могат да се похвалят и със специално си окачване "мултилинк". То е проектирано изцяло от екип на руската компания, но е произведено в Германия - от фирмата KW. Самото окачване може да бъде променяно от водача, който сам избира клирънса на машината си. В началото руснаците са имали намерение да залагат на амортисьори "Плаза", които са родно производство, но техните характеристики се оказали толкова нестабилни, че бързо се отказали от идеята си и заложили на KW.
Спирачната система обаче си остава загадка. Родионов категорично отказва да съобщи чие производство е тя. Единственото, което уточнява е, че не е руска или китайска. За моторите обаче няма нищо против да разкрие подробности. Те са производство на Cosworth. Единият е атмосферен V6 с обем 3.5 л. и мощност 300 к.с., а другият е 2.8 л. с турбо и мощност от 360 к.с. Предстои този агрегат да бъде напомпан допълнително, за да достигне 420 к.с. Предавателната кутия е 6-степенен автоматик, но се очаква съвсем скоро Marussia да разполага и с ръчна смяна на предавките.
Големият проблем на компанията е наличието на качествени специалисти на пазара на труда. По-читавите вече работят за западни компании. Сега в "Marussia Motors" работят около 300 души, като 150 от тях се занимават пряко с производството, а 52-ама са ангажирани в конструкторското бюро. Никой от тях обаче не пожела да коментира колко пари получава. Отговорът им на този въпрос е: "Сумата е добра за стандартите на Москва и Русия".
Като цяло в "Marussia Motors" са на мнение, че целта им е да направят един технологичен шедьовър. Там обаче не крият, че автомобилът им си има своите недостатъци и сега най-важното е да се работи по тяхното отстраняване.
Проектът "руски суперавтомобил" обаче си има своите положителни страни и те като цяло са повече от отрицателните "Главната ни цел е Русия да може да се похвали със спортно купе. Можехме да наемем западен дизайнер, но се отказахме. Искаме всичко да бъде наше. И да не ни е срам на този автомобил да пише "Произведено в Русия", категоричен е Родионов.
Голямата изненада обаче тепърва предстои. В Marussia не мислят да се ограничат само с B1 и B2. Планира се строежът на завод, който през 2014 г. трябва да бъде готов и да пусне на пазара седана F2. При това с около 10 000 бройки на година. Предстои и разработката на кросоувър.
"Единственото, което ме притеснява е, че интересът към нашите машини е по-голям от чужбина, отколкото в Русия. На изложението в Монако дойде арабски шейх, който каза, че е готов да плати изложената машина веднага. При това в брой. Ние обаче му отказахме и това доста го разстрои. За съжаление, у нас интересът към западните спортни автомобили е много по-голям. Но ние ще се борим да променим това", коментира Родионов.