SUV автомобилите стават все по-популярни, тъй като предлагат комбинация от офроуд възможности и поведение по асфалтов път, като на лек автомобил. Имат и недостатъци – цената и потреблението на гориво (при бензиновите двигатели).
Румънската марка Dacia вече елиминира проблема с цената, като пусна на пазара достъпния модел Duster, а от няколко месеца има решение и за втория недостатък на бензиновите SUV автомобили – потреблението на гориво.
Решението им се нарича Duster LPG. Той не е оборудван със скъпоструващи високотехнологични системи, за да бъде по-достъпен за употреба, а с най-обикновена LPG (Liquid Petroleum Gas) инсталация.
Резултатът е SUV с цена под 20 000 лева*, който харчи около 11 лева на 100 километра.
Противниците на тези системи трябва да знаят, че при Duster LPG газовата инсталация е фабрично поставена и има срок на гаранция 3 години или 100 000 км. Трябва да знаят и че в багажника на Duster LPG няма бутилка – тя е "скрита" под колата и не влияе на пространството за багаж. Другата положителна черта е, че газовата уредба напомня за себе си единствено когато горивото в нея свърши (със звуков сигнал).
Вероятно повечето от вас са запознати с работата на този тип системи, но все пак сме длъжни да поясним. Двигателят винаги се стартира на бензин, а след като достигне определена работна температура, автоматично превключва на газ.
Докато карахме Dacia Duster LPG, се постарахме да открием разлика в динамиката на колата, като превключвахме от газ на бензин, но не открихме такава. От техническите характеристики на Duster обаче разбрахме, че разлика има, тъй като при работа с LPG ускорението от място до 100 км/час е с около секунда по-бавно, а максималната скорост на движение – с около 3 км/час по-ниска.
Разлика има и в потреблението на гориво. Според таблиците разходът на гориво скача с около 2 литра при движение на газ, но въпреки това инсталацията спестява поне 6-7 лева на всеки 100 км.
Иначе останалото си е същото – симпатичен, но грубоват външен вид, неособено комфортен салон и изненадващо приятно пътно поведение.
Както заключихме при първото си запознанство с Duster: "На външен вид колата е симпатична, личи си, че е замислена да създава усещане за добри офроуд качества: издути калници, голям клиренс, специфична форма на броните и т.н. Интериорът е най-слабото място на Duster, но ако не сте маниак по "изящните изкуства", ще го преживеете. Вътре има всичко необходимо (в по-скъпите версии)".
Сега добавяме още – изненадващо мека возия и изключително стабилно поведение в завои (за SUV). Duster наистина вози меко, а в завоите не се накланя, което позволява по-динамичен стил на шофиране. Като недостатък може да се отбележи нивото на шум в салона при движение по магистрала.
Цените на Duster LPG стартират от 18 408 лева без ДДС и от 22 090 лева с ДДС (*Duster притежава заводска хомологация N1).
Оценка на Duster LPG по десетобалната система
Приложимост в ежедневието – 10 (Duster се кара с лекота в гарда и извън него, както и по пресечени терени)
Надеждност – 10 (под капака работи двигател Renault, а задвижващата система е Nissan)
Оборудване – 6 (по-скъпите версии разполагат с всичко необходимо)
Пространство – 10 (просторен салон, голям багажник)
Цена/Качество – 10 (цена под 20 000 лева и гаранция от Renault-Nissan)
Качество на материалите – 5 (пластмасите в салона са твърди, но изглеждат добре)
Разход на гориво – 10 (около 11 лева на 100 километра при движение на газ)
Удоволствие от шофирането – 7 (стабилна и мека возия, директен волан, добра видимост, неособено динамичен двигател)