За да повярваме, че една задължителна застраховка събирана ежегодно е на загуба и може да доведе до фалити на застрахователни компании, трябва да имаме представа за реалните разходи, свързани с нея. Защо Асоциацията на застрахователите не си направи труда да покаже точни изчисления за платените суми по ГО?
Средната цена на застраховката в момента е 130 лв, а с увеличението стойността й ще достигне 150-160 лева, съобщиха в репортажа (около 18 минута) снощи. Според застрахователите, потребителите трябвало да са спокойни, защото цените щели да нарастват плавно, а не шоково.
Основната причина за поскъпването застрахователите аргументират със задължителните резерви, които трябва да заделят за покритие на риска на застрахованите автомобили. Дори и без тези изисквания обаче полицата щяла да поскъпне. Защо? Обяснението, че застраховката е на загуба не върши работа, без точен отчет, какво е платено по щети...
Цитирана беше и позиция на Комисията по финансов надзор, според която застрахователите имат основание да увеличат цената й:
„При 70 евро цена по ГО, с тия приходи по ГО какви рискове ще носим по пътищата на Европа?! При положение, че това е 10 пъти по-малко от средната цена в ЕС, да не би нашите шофьори да са по-дисциплинирани...“, попита риторично Борислав Богоев, зам. председател на КФН.
Тези аргументи не са достатъчно добри, без да е много ясно какво плащат застрахователите по линия на ГО. Винаги се говори за риска, който покриват до определен лимит, но колко пъти са платили на някого до размера на лимита не е ясно.
Когато в застрахователните компании се наливат насила едни задължителни пари, поне да си направят труда да изкарат данни, какво точно става с тях, защо това е полезно, европейската практика и т.н. Иначе за ГО чуваме само по това време на годината, когато трябва да се поднесе новината за по-високата й цена и от катаджията на шосето...
А ако наистина има риск застрахователна компания да фалира от задължителна застраховка, по-добре да смени бизнеса.
Коментирайте, познавате ли някой, който е взел пари от застраховател по линия на ГО, а не на каско застраховка, която също е популярна сред българските шофьори!


3