Вход   Регистрация

Малоумни ли са наистина промените по Гражданска отговорност?

Малоумни ли са наистина промените по Гражданска отговорност?
 

Възмущението от идеите за "бонус-малус" е колкото остро, толкова и неадекватно

От няколко дни общественото недоволство (разбирай - Facebook и Twitter) се фокусира върху Комисията за финансов надзор заради оповестените предложения за въвеждане на прословутата система "бонус-малус" (добър-лош) при определяне цената на застраховката Гражданска отговорност. Идеята е шофьорите, които вършат нарушения и предизвикват катастрофи, да плащат значително повече, така че застраховката да бъде още един инструмент в овладяване на хаоса по пътищата.

Малоумни ли са наистина промените по Гражданска отговорност?

След няколко гневни, но не твърде компетентни публикации в медиите обаче хората вече знаят, че идеите на КФН са "недомислени", "несправедливи" и даже "малоумни". Защо? Защото бонусът за добрите шофьори бил едва 25%, а наказанието за лошите - до 400%. И защото застраховката е на автомобила и "малус" точките се трупат върху него, и се прехвърлят и при препродажбата му на нов собственик. И накрая защото всички натрупани до момента нарушения се "изчистват" и всички шофьори започват на равна нога.

Проблемът при даването на такива категорични оценки по тематика, от която не разбираш много, е, че в тях обикновено има доста пробойни. Както казваше забелжителният философ Бъртран Ръсел, не бих умрял за убежденията си, защото все пак може и да греша. От КФН разпространиха официален отговор на повечето подобни въпроси, от който убедително се разбира, че първите коментари са били най-малкото едностранчиви.

ЗАЩО ЗАСТРАХОВКАТА Е НА АВТОМОБИЛА, А НЕ НА ШОФЬОРА?
Законодателството в България не го позволява. То допуска например автомобил да се продаде само чрез нотариално заверен договор, без задължителна пререгистрация в КАТ. И също позволява автомобил на един собственик да се управлява от произволен друг човек само с устно разрешение. "Така се създава реалната възможност множество на брой шофьори да предизвикат пътно-транспортно произшествие с едно МПС", обясняват от КФН. Ако полицата е на атомобила, при катастрофа е ясно чия е отговорността, дори и водачът да побегне. Ако е на водача, на практика причинителят става трудно установим. Никъде в Европейския съюз не съществува практика гражданска отговорност да се сключва на водача, а не на автомобила. Освен това, подчертават от КФН, това би увеличило в пъти разноските на семейство, в което един автомобил се ползва от трима души, да речем (баща, майка, син) - тогава би се наложило всеки от тях да има отделна застраховка, вместо една обща.

ЗАЩО "МАЛУС" НАДЦЕНКАТА СТИГА 400%, А БОНУСЪТ Е САМО 25%?
Целта е системата на "Гражданска отговорност" да остане платежоспособна. По данни на МВР повечето водачи в България са без регистрирани нарушения и ще ползват отстъпка от полицата. За да се компенсира това, системните нарушители ще трябва да плащат значително повече, така че приходите по застраховката да се запазят и системата да може да изплаща обезщетения, обясняват от КФН. Към което бихме добавили, че наказването на рецидивистите на пътя е основната цел на тази промяна - в края на краищата искаме безразсъдствата и глупостите на пътя да намалеят.

Малоумни ли са наистина промените по Гражданска отговорност?

ЗАЩО "МАЛУС" НА АВТОМОБИЛА ОСТАВА ДОРИ СЛЕД ПРОДАЖБАТА МУ?
Защото иначе системата може да бъде заобикаляна "много лесно чрез формално прехвърляне на други лица без нарушения, различни от шофьора с много нарушения". Примерно баща с 8 причинени катастрофи може формално да прехвърли колата на сина си, или на съседа.
Създаването на "тъмно минало" за автомобил на чест нарушител е и допълнителен начин шофьорът да бъде мотивиран да кара по правилата. Ако знаеш, че няма да можеш да продадеш колата си, едва ли ще си склонен на същите безумства, които вършиш сега съвсем безнаказано.

ЗАЩО СИСТЕМАТА НЕ ВАЖИ ЗА ДЪРЖАВНИ И ОБЩИНСКИ АВТОМОБИЛИ?
Според гневните коментари във Facebook - за да могат нахалниците на държавна служба да си карат както преди, съвсем безнаказано.
Според КФН причината е доста по-прозаична - по закон държавните и общинските автомобили трябва да се застраховат чрез обществени поръчки, по обобщени списъци, а не индивидуално.

ЗАЩО СИСТЕМАТА НЯМА ДА ВАЖИ ЗА НАТРУПАНИТЕ ДО МОМЕНТА НАРУШЕНИЯ?
Защото това би означавало да се въведат рестрикции със задна дата, което противоречи на принципите на правото. Или, както обясняват от КФН, "човек трябва да е информиран предварително за евентуални неблагоприятни икономически последици за него от настъпването на промени в нормативната уредба".
 

Реклама  


Купи кола

  • Toyota Corolla verso 2.0 D-4D

    6500 лв.

    дата на произв. - януари , 2006 г., пробег - 181100, С.к - Ръчна, цвят - Сребърен

  • Mercedes-Benz CLC LIMITED EDITION

    13200 лв.

    дата на произв. - септември , 2008 г., пробег - 178000, С.к - Ръчна

  • Toyota Verso 2.0D4d 126ps

    12600 лв.

    дата на произв. - декември , 2009 г., пробег - 144300, С.к - Ръчна, цвят - Сребърен

  • Mercedes-Benz C 240 4 matic Swiss

    8400 лв.

    дата на произв. - февруари , 2005 г., пробег - 230000, С.к - Автоматична, цвят - Сив

  • Opel Astra

    1500 лв.

    дата на произв. - юли , 2003 г., пробег - 21000, С.к - Ръчна, цвят - Черен

  • Audi A4 3.0ШВЕЙЦАРИЯ/LUX/4X4

    18700 лв.

    дата на произв. - февруари , 2009 г., пробег - 185900, С.к - Автоматична, цвят - Тъмно сив

Виж всички обяви

Коментари ( 27 )

Напиши коментар Влез

от: Николай ( преди 8 часа )

Тогава щом колата е застрахована, а не водача, тя да си плаща полицата...
Отговори
 
  0
 

Положителни: 0  Отрицателни: 0

от: Анонимен ( преди 1 ден )

А ти какво искаш, безумци по пътищата ли? Ние не разбираме от добро, само тоягата помага.
Отговори
 
 -1
 

Положителни: 0  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 4 дни )

Недейте да спорите. Нещата са ясни.
Новите вратички и правилата с неясно тълкувание са в полза на застраховащите.
За шофьорите са следните експерименти:
- Всички предимства, които сте събирали с внимателно и правилно каране, остават в миналото.
- Получава се нещо като пререгистрация защото убийците и рецидивистите също започват от нищото.
- Ще насложат хиляди камери по улиците да следят и за най-малкото нарушение, а дупките и инфраструктурата ще си е пак плачевна.

НИКОГА НЯМА ДА ВЗЕМЕТЕ БОНУСА
Отговори
 
+27
 

Положителни: 29  Отрицателни: 2

от: Цар Навуходоносор ( преди 4 дни )

С колко ще се вдигнат приходите и доходите на застрахователните дружества? Разходът си е все същия, джигитите са си джигихти, само че от тях ще взимат 300% повече пари и какво излиза - всичко е за печалба. Лобистки закони, в тоя парламент само лобита, обслужващи частни печалбарски интереси, а УЖ били НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ, друг път.
Отговори
 
+23
 

Положителни: 25  Отрицателни: 2

от: 456 ( преди 4 дни )

Гражданска Отговорност, а пък е на автомобила !!! Защо не я преименуват на Автомобилна Отговорност. И как неудущевен предмет може да носи отговорност !!!???
Отговори
 
+28
 

Положителни: 29  Отрицателни: 1

от: Неук ( преди 4 дни )

В много държави ГО е на човек, а не на автомобил. Има държави и без ГО. Следователно лицето от КФН или е *** като тиган или е неук, не мисля че е толкова нагъл - просто да лъже, за да може застрахователите да крадат. А иначе ГО е на автомобил у нас защото колите са около 8млн,а шофьорите само 2. Глупост е да се твърди, че няма да го намерят колата е собственост на някой, той носи отговорност за нея, ако не я е обявил за открадната той плаща. А прехвърлянето на тежест е противозаконно и ще падне.
Отговори
 
+18
 

Положителни: 22  Отрицателни: 4

от: Лаик ( преди 4 дни )

Абе това с Бонус Малус ми звучи като Мики Маус. От алчност и крадливост ни направиха на нищо.Когато държавата е опоскана, започнаха да режат вече живо месо. Не чух никой от измислените журналисти да попита с колко ще се вдигнат приходите на застрахователите, а всички ни обясняват че изрядните шофьори щели да плащат по-малко. И понеже всеки се мисли че ще се измъкне, накрая всички ще са прецакани
Отговори
 
+15
 

Положителни: 20  Отрицателни: 5

от: Анонимен ( преди 4 дни )

Когато причинтеля избяга, просто ПТП-то се приема, че е по вина на собственика. Пък той да си иска парите от този, на който е дал колата и друг път да си знае.
Ако застраховката се прави на човек, а не на кола цената ще падне защото броят застраховани ще нарастне сериозно. Също лесно може да се добави клас застраховка плащаш Х лева и може да караш до 1тон кола до 120кс. Плащаш 2Х лева може да караш 1.5тона 200коня.
Отговори
 
+14
 

Положителни: 17  Отрицателни: 3

от: Анонимен ( преди 4 дни )

Отговори
 
+5
 

Положителни: 8  Отрицателни: 3

от: Анонимен ( преди 4 дни )

прав е онзи, който беше написал, че полза ще имат автокъщите, дето внасят трошки с "чиста" история. Затова тия промени трябва да са съпроводени и с драстично вдигане на екотаксата за внос на съборетини
Отговори
 
+13
 

Положителни: 14  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 4 дни )

Покажи Коментара
абе дървени философи, ако гражданската е на шофьора, какво става, като се натресе в някого и избяга? Кой носи отговорност, по чия полица се плакща обезщетението? чоплите си езиците само...
Отговори
 
 -8
 

Положителни: 3  Отрицателни: 11

от: Анонимен ( преди 4 дни )

Значе ще има повече с немски регистрации.
Отговори
 
+6
 

Положителни: 7  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 4 дни )

Джигита това че колата му ще се продаде по-трудно с по-висока ГО заради нарушения не го брига много. Много по възпитаващ ефект ще има ако това се трупа на негово име и той си плаща повече независимо каква кола кара. Друг е въпроса че спазването на закона не се следи. На магистралите и по другите пътища всеки лети с колкото си иска но няма кой да ги спре така че тия бонус монус са пунта мара.
Отговори
 
+13
 

Положителни: 14  Отрицателни: 1

от: Cars2018 ( преди 4 дни )

Не колата прави нарушенията, а човека! И за това полиците трябва да са на човека и всеки да си носи последствията! Да, аз и жена ми имаме една кола, но като искаме да караме двамата, ще си направим застраховки и двамата! Утре ако си дам колата на някой близък да си свърши работа с нея и направи беля аз трябва да плащам по-висока ГО. И да, давам я на близки понякога, не се джигити, но няма безгрешни хора.
Пълно с коптори за 2000-3000 лв и като им скочи ГО ще си купят друга, а шофьора ?!?
Отговори
 
+13
 

Положителни: 15  Отрицателни: 2

от: GTE ( преди 4 дни )

Ако се спрат пробойните, граждансакат може да е 100 кинта, но както става и със здравната каса на престъпната хранилка са все повече тарикати. А държавата пак е безсилна да се справи и да си влезе в роля.
Иначе в много държави Гражданската е разделена на две. Една полица за колата, която е според мощността и щетите които потенциално може да нанесе. Другата част е на всеки един водач, като първо се включва категория кола, която може да подкара до 50,100,130,160 коня и т.н и бонус-маус след това
Отговори
 
+15
 

Положителни: 16  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 4 дни )

нали трябва да си платиш гражданската с 400% оскъпяване бе, джигите...
Отговори
 
+2
 

Положителни: 6  Отрицателни: 4

от: госта ( преди 4 дни )

Карам кола за 1000-2000лева, ставам джигит, ще ми искат над 1000лева за застраховка, айде кочината на скрап и после следващата и после пак ще си живея като джигит.
Ей законтворци нямате грам мозък в пробитите манерки бееее , глупациии.
Отговори
 
+27
 

Положителни: 33  Отрицателни: 6

от: thebrainless ( преди 4 дни )

Интересува ме, ако е направено дете в даден автомобил, който после придобиваш, детето твое ли е или не?
Отговори
 
+40
 

Положителни: 43  Отрицателни: 3

от: Анонимен ( преди 4 дни )

Бил съм в Кипър доста години и там хората са го измислили! Застраховката е на колата както тук, но там фигурира името на човек и само той може да управлява дадения автомобил! Ако жена му иска да кара същата кола и нейното има трябва да е вписано в застраховката иначе няма право да го управлява! Ако извършиш нарушение то се вписва на водача в електронен регистър свързан между КАТ и застрахователите, и при извършени нарушения като отидеш да правиш нова полица застрахователите виждат какви нарушения имаш и ти казват цената! Ако щеш и 100 коли смени нарушенията са на името ти и на шофьорската книжка, не на колата!
Отговори
 
+35
 

Положителни: 36  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 4 дни )

Ако направя новоизнос на МПС-то , ще го изчистя от греховете му.
Отговори
 
+9
 

Положителни: 9  Отрицателни: 0

от: :) ( преди 4 дни )

Англия ....
Отговори
 
+13
 

Положителни: 14  Отрицателни: 1

от: Я ( преди 4 дни )

В Щатите..
Отговори
 
+13
 

Положителни: 15  Отрицателни: 2

от: Анонимен ( преди 4 дни )

Абе зуум, посочи една страна, където застраховката да е на шофьора. То не вреди да се мисли малко
Отговори
 
 -3
 

Положителни: 8  Отрицателни: 11

от: Loco ( преди 4 дни )

И между другото това пак е в полза на купувача - така ще знаеш дали колата я е карал някакъв луд джигит, или баба Хайке :D
Отговори
 
+8
 

Положителни: 14  Отрицателни: 6

от: zoom in ( преди 4 дни )

Извинявайте, ама подобно "адвокатстване" на промените е доста не на място, особено с такава лоша аргументация като вашата. Било по-добре за 3-ма с 1 кола... ами за един с две коли по-добре ли е ???
И по другите неща са писани несериозни аргументи, ама айде.
Отговори
 
+13
 

Положителни: 22  Отрицателни: 9

от: Анонимен ( преди 4 дни )

Няма причина да не може - просто трябва да погледнеш полицата на колата, която купуваш. Така или иначе ГО е задължителна при сделки с автомобили
Отговори
 
+6
 

Положителни: 11  Отрицателни: 5

от: FenIX ( преди 4 дни )

Ако това ще подобри обстановката на пътя ок но ме съмнява че пак ще има хиляди пробойни от които да се възползват. Бонус малус не е проблем ако може да се провери преди продажба какъв е защото иначе си е прецакване на новия собственик.
Отговори
 
+10
 

Положителни: 16  Отрицателни: 6


Избери кола


Изгодни оферти
Последен Тест Драйв




Инвестор.БГ © 2001-2014 Automedia.bg Всички права запазени | Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor.BG AD © 2001-2014 Automedia.bg All rights reserved. Contact Us | Advertising