Вече нищо не може да удържи всеобщата мания на хората да седят високо над асфалта. Honda има немалка вина за това - нейният CR-V бе сред първите така наречени кросоувъри, убедили публиката, че си струва да си вземе по-тежка и по-лоша за каране кола на по-висока цена.
СЕГА ОБАЧЕ ЯПОНЦИТЕ се опитват поне малко да поправят нещата с новия си Civic.
Напук на всички тенденции той не е станал по-висок, а по-нисък, и най-после е проектиран изцяло за европейските пътища и европейските вкусове. Иска ни се само това да се отнасяше и до дизайна.
ВСЯКА АВТОМОБИЛНА КОМПАНИЯ, когато представя нов модел, се кълне, че той няма нищо общо с предишния. И обикновено послъгва. Но в случая със Civic сме склонни да вярваме.
Единствените прилики с предишното, девето поколение, са в сходните външни очертания и в интериора. Но десетата генерация стои съвсем различно на пътя, получила е ново многозвенно окачване и два изцяло нови турбомотора.
ТОЧНО ТАКА, добрият стар атмосферен 1.8, който напук на солидния си обем имаше подчертано приспивно действие, се е оттеглил в пенсия. Базовото ниво на Civic вече идва с трицилиндров бензин с обем 1 литър. Признаваме си, че още ни побиват студени тръпки, когато ни предложат нещо толкова нищожно за задвижване на дълъг четири и половина метра автомобил. Но всъщност това моторче има цели 129 коня, добър въртящ момент и позволява безгрижни изпреварвания. Единствената ни забележка е, че на моменти се усеща шумно и грубовато.
С ЧИСТА СЪВЕСТ ОБАЧЕ можем да ви препоръчаме по-големия турбомотор, с обем 1.5 литра и със 182 конски сили.
Това е с 70-ина повече от оригиналния Golf GTI, и макар по съвременните представи да не е достатъчно за хоч хеч, прави от новия Civic една удивително забавна за каране машина.
С изцяло подменената кормилна рейка управлението е станало прецизно и живо. Макар че в по-остри завои ще ви се иска воланът да не се усещаше чак толкова лек. Самата кола е олекнала чувствително в сравнение с предишното поколение.
6-СТЕПЕННАТА РЪЧНА трансмисия работи безукорно. Алтернативата й е безстепенен CVT aвтомат, който е, нека се изразим деликатно, лишен от жизнерадост. Той ще свърши отлична работа на хората, които просто искат да имат едва свободна ръка. От друга страна, ако си вземат такси, ще си освободят и двете.
ВЪНШНИЯТ ВИД НА CIVIC не се е променил радикално и все така предизвиква полярни реакции. На нас резките линии, безбройните ъгли и фалшивите петостепни въздухозаборници ни се струват прекалени. Но говорихме и с хора, за които този Civic е една от най-красивите коли на пазара. Въпрос на вкус.
ИНТЕРИОРЪТ Е СТАНАЛ с една степен по-луксозен и вече смело твърдим, че не отстъпва на германските конкуренти. Материалите изглеждат качествени и отлично сглобени. Единствената муха в буркана с мед е мултимедийната система. Тя е с ниска резолюция, мудна и с на моменти напълно непонятни менюта. И на всичкото отгоре е монтирана да гледа нагоре и отразява слънцето. Допускаме, че след няколко дни ще й свикнете и няма да ви прави впечатление.
МЯСТОТО ВЪТРЕ Е ИЗОБИЛНО, включително и отзад. Задната седалка обаче не е удобна за по-високи хора заради полегатата линия на покрива. Багажникът побира 478 литра, което бие с доста Volkswagen Golf, да не говорим за Ford Focus, но отстъпва малко на Skoda Octavia. Задната седалка се сгъва лесно и осигурява идеално равен под за по-големи товари.
ТОВА ПОСТЕПЕННО НИ ОТВЕЖДА до другия деликатен въпрос: за цената. Civic никога не е бил евтин на европейските пазари, и новото поколение няма да промени това.
С еднолитров мотор и най-базовото ниво на оборудване - S - хечбекът започва от 39 000 лева.
Но това най-базово ниво явно е било предвидено за корпоративни клиенти от типа на Софийския централен затвор, защото то няма дори климатик. В брошурата като основна екстра е посочено "фабричен интериор" - може би като успокоение, че все пак има някакъв, а не се налага да си го издялквате сами.
ЗА СМЕТКА НА ТОВА ОБАЧЕ, Honda има подчертано щедро отношение към електронните системи. Дори тази най-оголена версия идва серийно с адаптивен круиз контрол, система за разпознаване на пътните знаци, автоматични светлини и всички системи за сигурност.
Само че ако все пак искате повече екстри, като в нашата тестова кола, ще трябва да си приготвите не 40 и дори не 50, а цели 62 хиляди лева.
От друга страна, в замяна получавате колата, която в последната анкета на What Car? за надеждност се класира убедително първа в своя клас. А пък надеждността става все по-рядка в наши дни.
182 к.с. максимална мощност
240 Нм максимален въртящ момент
8.2 секунди 0-100 км/ч
129 мм пътен просвет