IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо „даунсайзингът” се оказа измама

Технологията не може да изпълнява едновременно двете си основни задължения

Защо „даунсайзингът” се оказа измама

Индустриалният термин „даунсайзинг” бе въведен, за да обозначи политиката на компаниите за намаляване обема на двигателите и съответно постигането на по-висока ефективност. В комбинация с турбокомпресор, този тип двигатели нерядко осигуряватпо-висока мощност при по-ниска консумация на гориво и по-ниски нива на вредни емисии. На този тренд заложиха почти всички производители през последното десетиление, като се надяваха, че точно той ще спаси двигателят с вътрешно горене. Всичко това обаче се оказа лъжа.

Защо „даунсайзингът” се оказа измама

Сложните хибридни технологии принудиха компаниите да търсят по-прости начини за намаляване на вредните емисии и имено даунсайзингът трябваше да се превърне в преломната философия в тази насока. Нужно бе само едно – намаляване на обема на мотора и поставянето на турбина. Така V8 двигателите бяха заменени от V6, а по-късно V6 моторите отстъпиха място на 4-цилиндрови агрегати. На свой ред те ставаха все по-малки и дори бяха изместени от 3-и и дори 2-цилиндрови мотори в някои модели. Идеята се оказа блестяща.

Преди 10 години всичко това изглеждащо като чудо, защото тогава перспективите пред автомобилната индустрия изглеждаха доста мрачно заради въвеждането на все по-строги изисквания за екология. Даунсайзингът представляваше идеално решение както за Европа, така и за цял свят и производителите масово заложиха на него. Особено майсторство в тази посока показаха големи компании като Volkswagen и Ford.

Защо „даунсайзингът” се оказа измама

Оказа се, че VW Golf се чувства също толкова добре с 1,6-литров, колкото и с 2.0-литров двигател, като едновремено с това разходът на гориво става по-нисък. След това 1,6-литровият Golf „свикна” и с 1,4-литров двигател. Стигна се до 2010 г., когато се появи 1,0-литров мотор, който вече се предлага от повечето европейски производители. Дори в САЩ даунсайзингът се превърна в стандарт, като атмосферните 2,5-литров и 3,0-литров V6 двигатели бяха изместени от 2,0-литрови турбо „четворки”.

Тенденцията не подмина и пикапите, с които Щатите се гордеят. През 2011 г. Ford премахна остарелите 4,5- и 5,8-литрови V8 при пикапа F-150 и ги замени с 3,7-литров V6. Мястото на 5,0-литровия V8 бе заето от 3,5-литров туин-турбо V6. По-късно се появи и 2,7-литров мотор с турбо.

Защо „даунсайзингът” се оказа измама

Най-екстремно към даунсайзинга подходи концернът Fiat, който започна да поставя на своите малки хечбек модели 500 и Panda, мотор с 2 цилиндъра и обем 0,9 литра. Той бе наречен TwinAir, като средният разход при него изглеждаше впечатляващо – 3,5 л/100 км. Двигателят започна да трупа награди, но постепенно нещата се оказаха доста различни.

Скоро след дебюта на агрегата се оказа, че собствениците на автомобила няма как да постигнат тези показатели. Тест на британското издание CAR показа, че разходът при 2-цилиндровия мотор на Fiat е с около 40% по-висок от обявения. Подобни резултати, макар и с по-малки разлики, бяха открити и при 3-цилиндрови мотори на други производители. Това накара компаниите и редица независими експерти да проучат къде се крие проблемът. Скоро стана ясно къде.

Защо „даунсайзингът” се оказа измама

Факт е, че по-малките двигатели трябва да имат разхода на малък мотор и мощността на голям, но те няма как да се справят с тези две неща едновременно. Целият трик в случая се крие в турбината. Благодарение на нея автомобилът получава обявената мощност, но само когато тя е генерирала нужното налягане във всмукателния колектор. При интензивно каране тя вкарва въздух в двигателя, като съществено повишава количеството на използваното гориво. Така налице е мощността на по-голям мотор, но и по-висок разход на бензин. Тоест, за да харчи колата по-малко, тя трябва да се кара на ниски обороти до достигане на пиковото налягане на турбината.

Именно при такива условия се правят и тестовете за разхода на гориво и нивата на вредни емисии. Малките двигатели лесно покриват изискванията при изпитания в лаборатории, но в реалния живот много трудно могат да постигнат подобни резултати. Дори бе въведен специален термин - Cycle-beating, който означава именно разликите в работата на двигателя в реални условия.

Защо „даунсайзингът” се оказа измама

В крайна сметка всичко това доведе и до обратната тенденция, като компаниите постепенно преминавха към по-големи двигатели. Нещата обаче се усложниха значително и с появата на електромобилите. През 2010 г. Tesla Model S бе само прототип и тогава никой не поставяше под съмнение жизнеспособността на двигателите с вътрешно горене. А сега повечето производители предлагат коли на ток, при това на напълно разумни цени.

Така постепенно епохата на даунсайзинга отива в историята. Едва ли някога производителите са имали идея да направят своите коли по-чисти и по-икономични. По-скоро не – те искаха автомобилите им да преминат тестовете. И намериха евтин и гениален начин да го направят.

Снимки: Производителите

 

0 от 500
  • #18
    8 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Виж това вече е точно сравнение, Горе-долу коя година е версотоПри мен ц4-то си беше от първите и предвид че има близо 10 год разлика в технологиите нормално да имам голям скок
  • #17
    6 rate up comment 6 rate down comment
    bg ( преди 7 години )
    е верно е дизел срещу бензин, прав си...тогава още една служебна Версо 1,8 безнин, сходно каране - 8,2, т.е. почти колкото 1,2 TSI
  • #16
    17 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Бг чакай - сравняваш дизел с бензин нормално е разликата да е малка. 1.2 тси трябва да го сравниш с 1.6 100 и малко коня (в зависимост от производителя)Аз съм точно в тази ситуация смених Ситроен Ц4 1.6 110 с Октавия 1.2 ТСИ пак 110. Ситроена под 9.5 не ми е падал, обикновено 10,5 често 11 градско. Шкодилака в жестоко задръстване 7,5-8
  • #15
    8 rate up comment 15 rate down comment
    GG ( преди 7 години )
    и за да добавим малко пипер към безумието, в Австралия човек седнал та сметнал с колко е по-еко една Тесла.. и какви са разходите в ежедневно каране...и така великата безплатна супер дупер еко-меко тенекия..е с 46 % по-малко разходи от средностатистическо Ауди.Митове и легент за 100% безплатно и прочее тъпотии. За съжаление евро-толерастите опитват и физиката да променят.Не вървим на добре.
  • #14
    3 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Да бе той бензиновия двигател отделя чист кислород сигурно :D:D:D
  • #13
    18 rate up comment 4 rate down comment
    bg ( преди 7 години )
    ами горе-долу е така. Мога да потвърдя с факти. Голф 1,2TSI среден разход 7,8, Туарег 3,0TDI - 9,6... данни от компютрите седно за последната година при сходно каране.По-малкия двигател харчи по-малко, но не и наполовина, а при 160 на магистралата разхода става почти еднакъв
  • #12
    22 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    даунсайзваните мотори все пак дават по нисък разход на градско, където особено V8 с голям обем може да гори 25л. така че стига глупости - никой нама да се върне да прави старите мастодонти с по 5-6 литра обем. а при малките никога не е имало много разлика - всичко бе да се лъжат стандартите. което ще рече че всичко е заради *** чиновници. достатъчно беше да спрат дизелите и въздуха ще е чист. особено в софия
  • #11
    7 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Да в САЩ малолитражката е 6 цилиндров двигател от 2.5 нагоре :) Ок не карат всички V8маци, ама са много често срещани. А v6 двигателите са може би най-масовите. Но както и да е въпроса е в цялостната концепция на пазара и регулациите налагани от държавите.
  • #10
    29 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Всичко опира до задкормилното устройство.Който знае как, може да постигне приличен разход.Същжто е и с накладките на спирачките, примерно.Има шофьори, които искарват по 50-60хил. км. с едни накладки, а има и такива, кито на 10-15хил., и ги хвърлят.Същжто е и с турбо двигателите.От опит знам(1.4turbo бензин, 92год. производство, карана от мен през 2000год.)може да харчи 6.4л., а може и 12.8л.
  • #9
    29 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Стига с тия митове за сащ бе хора. Кой кара масово в САЩ 8 цилиндрови коли? Вероятно 1-2% от населението. Вижте най-продаваните коли в САЩ са малолитражки, Корола,Приус,Форд и т.н.. Те ако вървяха осмаците много, нямаше да Закриват Вайпър, а Корвет нямаше да е с мижави продажби.