IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо „даунсайзингът” се оказа измама

Технологията не може да изпълнява едновременно двете си основни задължения

Защо „даунсайзингът” се оказа измама

Индустриалният термин „даунсайзинг” бе въведен, за да обозначи политиката на компаниите за намаляване обема на двигателите и съответно постигането на по-висока ефективност. В комбинация с турбокомпресор, този тип двигатели нерядко осигуряватпо-висока мощност при по-ниска консумация на гориво и по-ниски нива на вредни емисии. На този тренд заложиха почти всички производители през последното десетиление, като се надяваха, че точно той ще спаси двигателят с вътрешно горене. Всичко това обаче се оказа лъжа.

Защо „даунсайзингът” се оказа измама

Сложните хибридни технологии принудиха компаниите да търсят по-прости начини за намаляване на вредните емисии и имено даунсайзингът трябваше да се превърне в преломната философия в тази насока. Нужно бе само едно – намаляване на обема на мотора и поставянето на турбина. Така V8 двигателите бяха заменени от V6, а по-късно V6 моторите отстъпиха място на 4-цилиндрови агрегати. На свой ред те ставаха все по-малки и дори бяха изместени от 3-и и дори 2-цилиндрови мотори в някои модели. Идеята се оказа блестяща.

Преди 10 години всичко това изглеждащо като чудо, защото тогава перспективите пред автомобилната индустрия изглеждаха доста мрачно заради въвеждането на все по-строги изисквания за екология. Даунсайзингът представляваше идеално решение както за Европа, така и за цял свят и производителите масово заложиха на него. Особено майсторство в тази посока показаха големи компании като Volkswagen и Ford.

Защо „даунсайзингът” се оказа измама

Оказа се, че VW Golf се чувства също толкова добре с 1,6-литров, колкото и с 2.0-литров двигател, като едновремено с това разходът на гориво става по-нисък. След това 1,6-литровият Golf „свикна” и с 1,4-литров двигател. Стигна се до 2010 г., когато се появи 1,0-литров мотор, който вече се предлага от повечето европейски производители. Дори в САЩ даунсайзингът се превърна в стандарт, като атмосферните 2,5-литров и 3,0-литров V6 двигатели бяха изместени от 2,0-литрови турбо „четворки”.

Тенденцията не подмина и пикапите, с които Щатите се гордеят. През 2011 г. Ford премахна остарелите 4,5- и 5,8-литрови V8 при пикапа F-150 и ги замени с 3,7-литров V6. Мястото на 5,0-литровия V8 бе заето от 3,5-литров туин-турбо V6. По-късно се появи и 2,7-литров мотор с турбо.

Защо „даунсайзингът” се оказа измама

Най-екстремно към даунсайзинга подходи концернът Fiat, който започна да поставя на своите малки хечбек модели 500 и Panda, мотор с 2 цилиндъра и обем 0,9 литра. Той бе наречен TwinAir, като средният разход при него изглеждаше впечатляващо – 3,5 л/100 км. Двигателят започна да трупа награди, но постепенно нещата се оказаха доста различни.

Скоро след дебюта на агрегата се оказа, че собствениците на автомобила няма как да постигнат тези показатели. Тест на британското издание CAR показа, че разходът при 2-цилиндровия мотор на Fiat е с около 40% по-висок от обявения. Подобни резултати, макар и с по-малки разлики, бяха открити и при 3-цилиндрови мотори на други производители. Това накара компаниите и редица независими експерти да проучат къде се крие проблемът. Скоро стана ясно къде.

Защо „даунсайзингът” се оказа измама

Факт е, че по-малките двигатели трябва да имат разхода на малък мотор и мощността на голям, но те няма как да се справят с тези две неща едновременно. Целият трик в случая се крие в турбината. Благодарение на нея автомобилът получава обявената мощност, но само когато тя е генерирала нужното налягане във всмукателния колектор. При интензивно каране тя вкарва въздух в двигателя, като съществено повишава количеството на използваното гориво. Така налице е мощността на по-голям мотор, но и по-висок разход на бензин. Тоест, за да харчи колата по-малко, тя трябва да се кара на ниски обороти до достигане на пиковото налягане на турбината.

Именно при такива условия се правят и тестовете за разхода на гориво и нивата на вредни емисии. Малките двигатели лесно покриват изискванията при изпитания в лаборатории, но в реалния живот много трудно могат да постигнат подобни резултати. Дори бе въведен специален термин - Cycle-beating, който означава именно разликите в работата на двигателя в реални условия.

Защо „даунсайзингът” се оказа измама

В крайна сметка всичко това доведе и до обратната тенденция, като компаниите постепенно преминавха към по-големи двигатели. Нещата обаче се усложниха значително и с появата на електромобилите. През 2010 г. Tesla Model S бе само прототип и тогава никой не поставяше под съмнение жизнеспособността на двигателите с вътрешно горене. А сега повечето производители предлагат коли на ток, при това на напълно разумни цени.

Така постепенно епохата на даунсайзинга отива в историята. Едва ли някога производителите са имали идея да направят своите коли по-чисти и по-икономични. По-скоро не – те искаха автомобилите им да преминат тестовете. И намериха евтин и гениален начин да го направят.

Снимки: Производителите

 

0 от 500
  • #28
    10 rate up comment 7 rate down comment
    GG ( преди 7 години )
    само да добавим за недоразбралата пена...пеноооууу...даунсаийзинга го натресоха американците,да им върви EcoBoosta дето излезна като 1.0 и 1.3 .А за да им върви требваше да им излезне сметката за развойна дейност инак са фалит.И те като тесларите надуха балоня.Масрафа го плащат клиентите..който се оказаха много *** за жалост.Понял? ..
  • #27
    12 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Въпросното двигателче 0.9л, се монтира на 500, Панда, Гранде Пунто, Епсилон и дори в МИТО !
  • #26
    14 rate up comment 1 rate down comment
    Profesora ( преди 7 години )
    Само да допълня, че двуцилиндровия двигател на FIAT 0.9л, всъщност е половината на известния 1.750 TBi двигател който монтират и на Ланчиа Делта,Алфа Джулиетта, и на 4С.!
  • #25
    16 rate up comment 3 rate down comment
    Profesora ( преди 7 години )
    Статията е доста крайна в поставянето на мнение, и доста маниполативна.Има и доста фактологични грешки.Форд и Фолксваген?По мое мнение, първи бяха FIAT, с техния 1.4тулбо бензин, 120/140к.с. !Новите технологии, и най вече новите сурувини позволиха завръщането на турбо моторите.Поправете ме, ако бъркам !
  • #24
    7 rate up comment 12 rate down comment
    пена ( преди 7 години )
    и даунсайзингa го измислиха германците...
  • #23
    17 rate up comment 7 rate down comment
    Мдаа .. ( преди 7 години )
    "Малките двигатели лесно покриват изискванията при изпитания в лаборатории, но в реалния живот много трудно могат да постигнат подобни резултати." + всичката тая простотия да се добави и доста по-бързата амортизация на малките мотори!Т.е. повярвалите клиенти-балъци плащат сметката ...
  • #22
    18 rate up comment 8 rate down comment
    Дошо ( преди 7 години )
    Даунсайзингът не е измама за марките, които са технологично на върха на индустрията.Просто не може да отговори на надпреварата, която производителите водят във мощността без това да намали печалбите им.За поне същата надеждност ще им излиза много по-скъпо.Трябват коне за да впечатляват празноглавите потребители, които имат само една цел в живота - да демонстрират успех на всяка цена.и на едните и на другите това ще излезе през носовете, но още не го знаят.
  • #21
    7 rate up comment 12 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Жената има Алфа 1.4 ТБ. Градско тя като си кара и спазва кога да сменя предавки според покзанието на таблото дава 8л, извън града 6л. Аз като карам градско дава 10 извън стигам и до 12л. Аз имам Мерцедес 350цди. Градско 12л извън града 8л, като го кара жената градско 11 извън около 6. Нищо общо нямат като вървеж, единствено Алфата е много пъргава на старт до към 50км/ч. Жената кво ще кара все тая май, но на мен ми е по изгоден мергела. По принцип ако го мислиш за 1-2л то не си вобще за кола.
  • #20
    8 rate up comment 9 rate down comment
    @ ( преди 7 години )
    I vse pak Ford ne izmenja na tradicijata . Novijat pistov Mustang Shelby FP350S e 5.2 liter , V8 , MT !US CARS FOREVER
  • #19
    5 rate up comment 5 rate down comment
    bg ( преди 7 години )
    Версото е 2011, купувано ново, на 125000кмГолфа е на 1 година на 21000км