IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Курсовете за шофьори – палиш, тръгваш, това е!

За високите скорости е нужно много обучение, настояват експерти

Курсовете за шофьори – палиш, тръгваш, това е!

Да се разшири подготовката на кандидат-шофьорите настояват от Българската федерация по автомобилен спорт. Пред България Он Ер Георги Янакиев-младши от федерацията обясни, че сега часовете са недостатъчни. Той препоръча на любителите на спортното шофиране и тези на нелегалните автомобилни състезания да завършат необходимите курсове преди да застанат зад волана.
Курсовете за шофьори – палиш, тръгваш, това е!
Снимка: Bulgaria On Air

Според Красимир Костов от "Пътна полиция" загиналите при такива нерегламентирани гонки не са толкова много в сравнение с общия брой на загиналите по пътищата при катастрофи. Всеки ден по пътищата загиват трима-четирима и средно по 25 са ранени и не точно тези произшествия са причина за тъжната статистика и трупат високата бройка на загиналите, обясни Костов.

По думите му има много бели полета откъм безопасността на движението при обучението на младите шофьори. Посланията, които се отправят към водачите по време на обучението са – движете се със съобразена скорост, но никой не казва каква точно е тя в непрекъснато променящите се условия, каза Костов.

"В курсовете се ограничават с малък брой упражнения, където се "налучква съобразената скорост". След като вземат книжка младите шофьори тръгват на дълъг път – в сложните условия на междуградското, агресивно движение. А в курса са се учили при градски условия и са се движили с около 40-60 км в час", обясни пътният експерт.

Затова в други страни има многостепенно обучение – получаваш книжката, след като преминеш през няколко етапа, сравни Костов.

"Не трябва да забравяме, че колата е бомба със закъснител. За да не избухне, човек сам трябва да финансира себе си, за да бъде по-добър", съгласи се Георги Янакиев.

Тези 40 часа кормуване в градски условия не дават нужните умения. Обучаващите фирми изграждат първоначалните умения - как да запалим и как да тръгнем. Но реално те не ни учат на рефлекси, на гледане, обясни той.

"Нормалният шофьор вижда напред 20-30 метра. Професионалният шофьор вижда на 60-70 метра напред. Професионалните състезатели гледат много над тези метри", каза бишият състезател и допълни, че неговите умения на пътя се дължат именно на опита му от състезанията.

Още новини от България четете в Dnes.bg



0 от 500
  • #11
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Хехе ( преди 8 години )
    Да загиват по-малко *** това е еволюцията и естественият отбор.
  • #10
    4 rate up comment 0 rate down comment
    професионалиста ( преди 8 години )
    Като карах за Ц КУРмуването беше мин. 30 мин. Падна се един гадняр, който умишлено гледаше да те скъса. При десен завой ме накара да сека пътя на човек, който се беше приближил и щеше да пресича. Вика ми хайде давай, давай и мини пред него той ще изчака. Аз спрях обаче. После ми вика да съм подавал междинна газ, като превключвам на по-висока предавка и почна да ми се кара. Обясних му, че това не се прави, а се прави при по-ниска и той миряса. После на полигона ми залепи хартия на огледалото
  • #9
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    До анонимния с шльокавицата. От кое село си? Какъв маршрут, какви 5 лв.? Ако си от село може, но в градовете, където се карат КУРсовете, няма как да наизустиш маршрута, защото изпитващите са различни и всеки път минаваш през различни места. От където реши да те прекара. На някой КУРмуването е 5 мин., а на други 30 и повече. Зависи как изпитващия ще прецени. 5 мин. а достатъчни да разбереш някой може или не да кара. При някой карането е трудност и ги мъчат повече, за да разберат стават или не.
  • #8
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    Ако щете по 10000 часа да ги направите тъпите глоксове.Те няма да излекуват агресията злобата и комплексите.За това лекарствто е друго.Камери глоби затвор конфискуване на талигата и пак глоби затвор и така нататък.Дивият *** независимо дали е роден в град или село се учи с болка и насилие.На собственият си ***.
  • #7
    8 rate up comment 0 rate down comment
    Бай ( преди 8 години )
    Мен навремето ме учеха да гледам напред, колкото мога да виждам. Кви са тия метри, не разбирам, като ситуацията се сменя през секунди. Зависи и на каква височина седиш - аз обичам на високо и така се вижда повече. На магистрала колкото гледам напред, толкова гледам и назад, щото има едни ниско летящи самолети. А градско и по мацки гледам, като има. Общо взето гледане и мислене си трябва за тая работа, а не само газ.
  • #6
    8 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    Значи за метрите напред при мен основна роля играе пътната настилка. На хубав път, погледа ми е закован на около стотина метра пред мен. Ако е път с дупки, погледа ми е на 20-30 метра забит в асфалта пред мен концентриан следейки за дупките. На новите участъци на магистрала Тракия следя на около 150 метра пред мен, на участъка София-Пловдив, където е лунен пейзаж следя на около 50-60 метра пред мен пътя. При сняг и дъжда е друго Така,че при мен не е постоянна величина а според пътната обстановка
  • #5
    3 rate up comment 4 rate down comment
    Joro ( преди 8 години )
    Момчета, как ще коментирате думите на Янакиев за гледането напред: на колко метра напред гледате...щото досега не се бях замислял за това, а извънградско гледам на около 200-300 м напред при около 120 примерно. Мислех че и другите са така, а май не е точно такаОбичам спортното шофиране и гонките, имам опит в това. Сега, но не се хващайте за това и да се заяждате някой, наистина искам да разбера на какво разстояние напред гледате на извънградско и по-висока скорост, както и стила на шофиране, пол
  • #4
    5 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    Мен тате си ме учи на село да карам.Като тръгнах да карам глокса си в София инструктора гледаше доста тъпо. Веднага му стана ясно, че няма да се занимава много с мен. Но на село (да, селянче съм) съм въртял не малко километри извънградско (вкл. със скорости около 200 км/ч) и доста часове на полигона, включително и в сняг, мъгла с видимост около 20 метра и др. Без това обучение от баща ми не виждам как щях да се справям на пътя, може да съм нарушавал правилника тогава, но явно е имало смисъл.
  • #3
    7 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    vsichki instrukturi karat kursistite si da vartqt marshruta za izpita,da go naizustqt i posle ako vzemat knijka opravqi se,az sam uchil v tehnikum po transport i samo edna godina sam u4il pravilnika,imahme noshni 4asove,poligon s 20-30 manevri....
  • #2
    21 rate up comment 0 rate down comment
    :) ( преди 8 години )
    Зависи и от учителя. Има такива които го карат през просото, но и такива които съвестно обучават.