IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Курсовете за шофьори – палиш, тръгваш, това е!

За високите скорости е нужно много обучение, настояват експерти

Курсовете за шофьори – палиш, тръгваш, това е!

Да се разшири подготовката на кандидат-шофьорите настояват от Българската федерация по автомобилен спорт. Пред България Он Ер Георги Янакиев-младши от федерацията обясни, че сега часовете са недостатъчни. Той препоръча на любителите на спортното шофиране и тези на нелегалните автомобилни състезания да завършат необходимите курсове преди да застанат зад волана.
Курсовете за шофьори – палиш, тръгваш, това е!
Снимка: Bulgaria On Air

Според Красимир Костов от "Пътна полиция" загиналите при такива нерегламентирани гонки не са толкова много в сравнение с общия брой на загиналите по пътищата при катастрофи. Всеки ден по пътищата загиват трима-четирима и средно по 25 са ранени и не точно тези произшествия са причина за тъжната статистика и трупат високата бройка на загиналите, обясни Костов.

По думите му има много бели полета откъм безопасността на движението при обучението на младите шофьори. Посланията, които се отправят към водачите по време на обучението са – движете се със съобразена скорост, но никой не казва каква точно е тя в непрекъснато променящите се условия, каза Костов.

"В курсовете се ограничават с малък брой упражнения, където се "налучква съобразената скорост". След като вземат книжка младите шофьори тръгват на дълъг път – в сложните условия на междуградското, агресивно движение. А в курса са се учили при градски условия и са се движили с около 40-60 км в час", обясни пътният експерт.

Затова в други страни има многостепенно обучение – получаваш книжката, след като преминеш през няколко етапа, сравни Костов.

"Не трябва да забравяме, че колата е бомба със закъснител. За да не избухне, човек сам трябва да финансира себе си, за да бъде по-добър", съгласи се Георги Янакиев.

Тези 40 часа кормуване в градски условия не дават нужните умения. Обучаващите фирми изграждат първоначалните умения - как да запалим и как да тръгнем. Но реално те не ни учат на рефлекси, на гледане, обясни той.

"Нормалният шофьор вижда напред 20-30 метра. Професионалният шофьор вижда на 60-70 метра напред. Професионалните състезатели гледат много над тези метри", каза бишият състезател и допълни, че неговите умения на пътя се дължат именно на опита му от състезанията.

Още новини от България четете в Dnes.bg



0 от 500
  • #21
    0 rate up comment 0 rate down comment
    passatora ( преди 8 години )
    jal mi e za 40veka pisal statiqta....
  • #20
    4 rate up comment 1 rate down comment
    FastDriver ( преди 8 години )
    това е напълно реален пример от нашата действителност.с приятелката ми сме на полигона.Тя тъкмо ще се явява на изпит,обаче въобще не може да паркира,а се изисква.Понеже няма никаква представа какво точно прави я карам да кара назад в права линия,просто да кара от единия до другия край на полигона. Забелязвам,че през цялото време не гледа огледалата,а гледа волана.Питам,какво правиш? Сериозен отговор:Инструктора каза,че когато надписа на емблемата на волана е направо,значи се движа направо!!!
  • #19
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    То това е супер нелепо по принцип. Бил си пиян блъснал си човек, взели ти книжката за 3 години примерно. Все едно са ти дали пистолт, напил си се, извадил си го насред сватбата и си започнал да стреляш навсякъде за кеф. Поубил си 2-*** трима, отнемат ти оръжието за 3 години след което пак може да си стреляш. Пак се напиеш пак си позастрелял няколко човека докато си празнувал рожден ден, тоя път наказанието ти е 7 години без оръжие.. Направо простотия.
  • #18
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    Трябва да има и доживотно отнемане на книжката.Не може един и съти джигит да е хващан безброй пъти пиян, да е предизвиквал катастрофи, да е предизвиквал жертви и да продължава да кара. На запад отнемат книжки пожизнено, ако примерно те хванат 3 пъти пиян. Отнемат книжки за 1-2-3 г. и какво ли още не. Застраховките също скачат, ако имаш много нарушения. Като ти вдигнат застраховката на колата 5 пъти, дали ще продължаваш да се правиш на състезател!
  • #17
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    возя веднъж една мацка- шофьорка :)Много се дразнеше от това, че всеки път като доближавах кръстовище, на което има автомобил си местех крака от газта на спирачката (не да я натискам, просто да спестя малко време при нужда)....дали някой и е казал, че трябва да има едно на ум в подобни случаи?
  • #16
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    шофирането е проста работа, но не и за прости хора. под гледане на пътя янакиев иска да каже не точно далечината, а усещането на цялата обстановка и предвиждането на ситуациите, които могат да се случат. много важно нещо е това да предвиждаш и да караш така, че да усещаш околните шофьори, каква маневра могат да предприемат. естествено не може да се предвиди всичко, но все пак е по-добре, отколкото да караш, като муха без глава. концентрация и внимание трябва също.
  • #15
    2 rate up comment 0 rate down comment
    ммм ( преди 8 години )
    Колкото до следенето на пътя винаги св стремиш напред да гледаш възможно най-дълеч или до най-близкото препядствие..,което при нас е прекалено близко почти винаги..И как винаги при такива разни интервюта със специалисти и доклади никога не се споменава ужасяващите условия в които шофираме, в това отношение сме страна от третия свят! И не забравяит- колкоро е важно да знаеш какво става пред теб на пътя също толкова е важна да знавш и зад теб какво става...Огледалата не са за красота!!!
  • #14
    2 rate up comment 0 rate down comment
    ммм ( преди 8 години )
    Янакиев малко се е изхвърлил с тия метри...и състезанията и реалното шофиране нямат много общи неща ...добрите състеатели не винаги са шофиори за подражание...примерно да имаш чудесен усет към автомобила ,но да си раСеян по природа или да си просто *** джигит..
  • #13
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    Ооох лесно е било по ваше време преди 20г., аз като си спомня какви бяха изпитите преди тридесет и кусур години ехееей.... На изпита градско валеше пороен дъжд, изпитващия забрани да използваме чистачките ела да видиш как се кара без да виждаш. После на полигона трябваше да изпълняваме елементите с вързани на очите превръзки. А листовките не се решаваха като сега, сега е ехеейй фасулска работа. Едно време беше по следния начин: Въпрос: Какъв е отговора на листовка 8, 5-ти въпрос А,В,С,Д?
  • #12
    6 rate up comment 0 rate down comment
    професионалиста ( преди 8 години )
    на огледалото в кабината и ми каза да паркирам със страничните огледала и да си представям, че имам товар в каросерията и не мога да виждам с това огледало. После ми вика, че много близо съм спирал до задното ограничение. Спирам на половин метър, а казва, че най-малко 1 м. трябвало да е , за да мога да разтоварвам. Е да де, но в момента паркирам и няма да разтоварвам, а и предницата ще стърчи. Абе голям ***. От 18 човека 5 успяхме да вземем изпита от първия път. Така бяха изпитите преди20+г.