IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Kak Honda успя да натрие носа на General Motors

Преди 41 години японците създадоха технологията CVCC, с която направиха за смях американския концерн

Kak Honda успя да натрие носа на General Motors

Тази история е за високомерието на ръководството на американски автомобилен гигант и за гениалния инженер Соичиро Хонда. История за това, че за победата е много по-важен умът, а не грубата сила. История, която доказва, че дори малките иновации имат огромно бъдеще, стига да попаднат в правилните ръце.
Kak Honda успя да натрие носа на General Motors
Всичко това се случва през далечната 1973 г., когато японската компания Honda се готви да пусне Civic с двигател CVCC, а правителството на САЩ затяга сериозно нормите за екология на двигателите. Азиатците представят пред цял свят технологията си Compound Vortex Controlled Combustion (CVCC), която позволява контролирано и значително по-добро изгаряне на горивната смес.

Цялата технология води до пълното изгаряне на горивната смес в самата камера, като това съществено намалява изхвърлените в атмосферата вредни емисиии. И съответно намалява разхода на гориво. В крайна сметка моторите на Honda с технологията CVCC отговарят на американския стандарт, без да се нуждаят от скъпоструващите каталитични конвертори. И това само по себе си е огромно постижение.

Големи компании като Ford и Chrysler реагират веднага и се хвърлят да лицензират технологията, за да могат да я използват за собствените си мотори. В General Motors обаче подхождат високомерно, като тогавашният генерален директор Ричард Херстенбърг казва: „Запознах се с технологията на Honda. Тя може и да работи на някой малък мотоциклет или детска играчка, но няма начин да бъде използвана за истинските двигатели на General Motors.“

Няколко дни по-късно думите на Хестенбърг са предадени на шефа и основател на Honda – Соичиро Хонда, който е един от най-надарените инженери на миналия век. Японецът стартира кариерата си още през 1923 г. като механик, но по-късно създава над 100 нововъведения, които патентова. Именно той започва да поставя бензинови двигатели на велосипеди, като през 1948 г. създава компания, която започва да произвежда мотоциклети. А през 1960 г. стартира и производството на автомобили.
Kak Honda успя да натрие носа на General Motors
Соичиро Хонда не отговаря на изявлението на шефа на General Motors, а просто купува един Сhevrolet Impala с 5.7-литров V8 мотор и го доставя в Япония. Там нарежда на инженерите в компанията си да адаптират технологията CVCC към американската машина.

В крайна сметка заповедта на шефа е изпълнена. Инженерите на Honda променят всмукателния колектор, блока на цилиндрите и още няколко компоненти, така че да могат да използват CVCC. След това модифицираната Impala е закарана в щаб-квартирата на General Motors в САЩ, където преминава всички изпитания.

Нещо повече – преработеният от Honda автомобил се оказва по-екологичен от оригиналния на General Motors, при това без да губи нищо от мощността на двигателя, която е 160 к.с. Резултатът все пак не е идеален, тъй като машината изхвърля повече вредни емисии СО2 от колите с катализатор, но пък в същото време двигателят със CVCC се оказва далеч по-чист и икономичен от оригинала. И отговаря на екологичните изисквания по това време.

Ето как се оправдава поговорката, че най-добре се смее този, който се смее последен. В GM публично се подиграват с технологията CVCC, но Соичиро Хонда не реагира с думи. И вместо да продължи словесната престрелка доказва, че компанията му може да прави автомобилите на GM по-добре, отколкото техните създатели.

Снимки: Honda

Тагове: general motors
0 от 500
  • #37
    2 rate up comment 0 rate down comment
    бъчваря ( преди 9 години )
    Такива "умни" изказвания като на шефа на GM историята знае и помни много. То кажи речи на всяка иновация е предричано мрачно бъдеще или по-точно никакво бъдеще. Това е така, защото компаниите се управляват от икономисти. Ако се управляваха от инженери, може би нямаше да имат толкова блестящи икономически резултати, но светът щеше да бъде много по-напред в развитието си. Типичен пример - Хонда.
  • #36
    21 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Една от малкото истински статии напоследък. И огромен респект към този производител дал на света моторите и достъпните качествени автомобили.
  • #35
    1 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Може да си подготвите статията за 2054 година озаглавена "Как дизелов голф натри носа на Хонда в Япония" и стана кола на годината.
  • #34
    20 rate up comment 1 rate down comment
    до Оня ( преди 9 години )
    Подкрепям напълно. Само мога да добавя и факта, че дърленето умело се дирижира от сайта...Но така или иначе, няма как да накараш *** да води конструктивен диалог и да се опита да научи нешо ново. По-лесно е да се перчи анонимно :)
  • #33
    28 rate up comment 5 rate down comment
    Оня ( преди 9 години )
    В тоя форум въобще има ли някой, който да разбира от автомобили? Едни и същи се плюнчат само и сляпо защитават таралясника, който са си взели на старо. Автомобили и производители бол. Има за всеки по нещо. Няма такова животно като вечно здрава кола. Карал съм различни марки през годините и не ми е правило впечатление някоя конкретна да се е чупила повече от нормалното. А плюсовете и минусите на различните производители са ясни и на малките деца - германците са по-консервативни, японците са иновативни, французите и италианците повече на дизайна отделят внимание, американците са коренно различен свят... Карайте си там каквото ви харесва и ви подхожда и това е. Вместо да използвате форумите да водите конструктивни дискусии вие се джавкате като първолаци. Ай сиктир!
  • #32
    12 rate up comment 2 rate down comment
    doc ( преди 9 години )
    Mnooogo moge da se pou4im ot japoncite!Otdadenost i proizvodstven moral,intelekt,skromnost i mnogo mnogo rabota.Zatova bezkraino gi uvagavam.
  • #31
    2 rate up comment 15 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    sramno e 6toto nemogat da sa po dobri ot Audi ,mnogo qsno tam v danoto da sedqt orizovite vi ko6nici :D nqmat mqsto za sravnenie s Audi ili Vwagen grup
  • #30
    23 rate up comment 9 rate down comment
    Дошо до Who Cares ( преди 9 години )
    Ми да, срамно е HONDA да се принизява до нивото на Алуди
  • #29
    2 rate up comment 9 rate down comment
    eee ( преди 9 години )
    Mi da broi v evropa kolko hondi se karat i kolko oktavii,sigurno 6e e raven rezultata. Za tova vsqka jaba da si znae giola . AZ pritejavam evropeiski avtomobil s gotin dizain ,spasqvaite se
  • #28
    1 rate up comment 10 rate down comment
    Who Cares ( преди 9 години )
    Taka e. Ne mozhe Honda da se sravniava sys Skoda Octavia combi...