IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Kak Honda успя да натрие носа на General Motors

Преди 41 години японците създадоха технологията CVCC, с която направиха за смях американския концерн

Kak Honda успя да натрие носа на General Motors

Тази история е за високомерието на ръководството на американски автомобилен гигант и за гениалния инженер Соичиро Хонда. История за това, че за победата е много по-важен умът, а не грубата сила. История, която доказва, че дори малките иновации имат огромно бъдеще, стига да попаднат в правилните ръце.
Kak Honda успя да натрие носа на General Motors
Всичко това се случва през далечната 1973 г., когато японската компания Honda се готви да пусне Civic с двигател CVCC, а правителството на САЩ затяга сериозно нормите за екология на двигателите. Азиатците представят пред цял свят технологията си Compound Vortex Controlled Combustion (CVCC), която позволява контролирано и значително по-добро изгаряне на горивната смес.

Цялата технология води до пълното изгаряне на горивната смес в самата камера, като това съществено намалява изхвърлените в атмосферата вредни емисиии. И съответно намалява разхода на гориво. В крайна сметка моторите на Honda с технологията CVCC отговарят на американския стандарт, без да се нуждаят от скъпоструващите каталитични конвертори. И това само по себе си е огромно постижение.

Големи компании като Ford и Chrysler реагират веднага и се хвърлят да лицензират технологията, за да могат да я използват за собствените си мотори. В General Motors обаче подхождат високомерно, като тогавашният генерален директор Ричард Херстенбърг казва: „Запознах се с технологията на Honda. Тя може и да работи на някой малък мотоциклет или детска играчка, но няма начин да бъде използвана за истинските двигатели на General Motors.“

Няколко дни по-късно думите на Хестенбърг са предадени на шефа и основател на Honda – Соичиро Хонда, който е един от най-надарените инженери на миналия век. Японецът стартира кариерата си още през 1923 г. като механик, но по-късно създава над 100 нововъведения, които патентова. Именно той започва да поставя бензинови двигатели на велосипеди, като през 1948 г. създава компания, която започва да произвежда мотоциклети. А през 1960 г. стартира и производството на автомобили.
Kak Honda успя да натрие носа на General Motors
Соичиро Хонда не отговаря на изявлението на шефа на General Motors, а просто купува един Сhevrolet Impala с 5.7-литров V8 мотор и го доставя в Япония. Там нарежда на инженерите в компанията си да адаптират технологията CVCC към американската машина.

В крайна сметка заповедта на шефа е изпълнена. Инженерите на Honda променят всмукателния колектор, блока на цилиндрите и още няколко компоненти, така че да могат да използват CVCC. След това модифицираната Impala е закарана в щаб-квартирата на General Motors в САЩ, където преминава всички изпитания.

Нещо повече – преработеният от Honda автомобил се оказва по-екологичен от оригиналния на General Motors, при това без да губи нищо от мощността на двигателя, която е 160 к.с. Резултатът все пак не е идеален, тъй като машината изхвърля повече вредни емисии СО2 от колите с катализатор, но пък в същото време двигателят със CVCC се оказва далеч по-чист и икономичен от оригинала. И отговаря на екологичните изисквания по това време.

Ето как се оправдава поговорката, че най-добре се смее този, който се смее последен. В GM публично се подиграват с технологията CVCC, но Соичиро Хонда не реагира с думи. И вместо да продължи словесната престрелка доказва, че компанията му може да прави автомобилите на GM по-добре, отколкото техните създатели.

Снимки: Honda

Тагове: general motors
0 от 500
  • #17
    5 rate up comment 16 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Абе ,оризарчета това дане ви е Сони и Хитачи,нещо сте се заблудили тотално ша знаете.
  • #16
    19 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Downsizing-а на двигателите, внедрен първо от японците, в момента се използва от всички големи европейски /и не само/ производители.
  • #15
    25 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Всичките ми приятели, бивши фенове на европейски марки в момента карат японки. Причината? Човек помъдрява с времето и разбира че важните неща като качество и надеждност натежават срещу едната гола гъзария.
  • #14
    5 rate up comment 21 rate down comment
    Сотиро Хондев ( преди 9 години )
    Значии ниее от хундааа бехмеее първии при малолитражкитее предии 20-30 годинии! Хай! Сегааа само дошовцитеее са ни феновеее, щотоо тъпчем пластмасатааа на едното мястооо! Укаримасу!Следвааа сепукоооо!!
  • #13
    7 rate up comment 24 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Ха-ха ха ,разбира ти тиквата от коли,ама друг път,къде ги слагаш джапанките в първите редици.Там местата от много дълго време са заети от Мерцедес,БМВ,Ауди,Ферари,Ламбо,Бентли,Бугати,Астон Мартин,Ягуар,джапанките сте най отзад,колкото и да ти е мъчно ,но е така!Капиш?
  • #12
    24 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Не знам дали Дошо е в екстаз, защото не виждам, нищо такова, но явно *** е в потрес и толкова и се е замъглило съзнанието, че си представя само Дошо. Колкото и да ти е неприятно ВАГончик, приеми факта, че японците движат автоиндустрията напред, а пръдливите нацисти дърпат назад, като единствено в главите са им тракащите и пушещи дизели. Зная, че ти е трудно да приемеш нещата, такива, каквито са, но какво да се прави, като природата те е ощетила с много неща.
  • #11
    4 rate up comment 19 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Тука ,Дошо е в екстаз и е получил оргазъм..абе Дошке,да не би ти да си постнал тази статия,а относно американците,ако са искали са можели по много начини да ограничат вноса от джапанките,но не са го поискали-иначе е много лесно,не са решили не са го направили.А относно технологиите пак ще кажа джапанките имат 2-3 добри мотора и модела това е...финито...А,пък когато в Европа караха коли ,жълтите джапанки ходеха с налъми и се возеха на рикши..ха-ха-ха.Мазда=Форд.
  • #10
    17 rate up comment 4 rate down comment
    zoom-zoom ( преди 9 години )
    kogato izlqzoha purvite hybridi v japan, VAG o6te bqha na td s 4erveno I...golf3!
  • #9
    23 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Ми аз си карам японка ;) Мислиш ли че ми е лошо :)
  • #8
    32 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Е да де, ама почитателите гоуф още немогат да проумеят как една кола с по-малко конски сили върви доста по-добре... :)