IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Kak Honda успя да натрие носа на General Motors

Преди 41 години японците създадоха технологията CVCC, с която направиха за смях американския концерн

Kak Honda успя да натрие носа на General Motors

Тази история е за високомерието на ръководството на американски автомобилен гигант и за гениалния инженер Соичиро Хонда. История за това, че за победата е много по-важен умът, а не грубата сила. История, която доказва, че дори малките иновации имат огромно бъдеще, стига да попаднат в правилните ръце.
Kak Honda успя да натрие носа на General Motors
Всичко това се случва през далечната 1973 г., когато японската компания Honda се готви да пусне Civic с двигател CVCC, а правителството на САЩ затяга сериозно нормите за екология на двигателите. Азиатците представят пред цял свят технологията си Compound Vortex Controlled Combustion (CVCC), която позволява контролирано и значително по-добро изгаряне на горивната смес.

Цялата технология води до пълното изгаряне на горивната смес в самата камера, като това съществено намалява изхвърлените в атмосферата вредни емисиии. И съответно намалява разхода на гориво. В крайна сметка моторите на Honda с технологията CVCC отговарят на американския стандарт, без да се нуждаят от скъпоструващите каталитични конвертори. И това само по себе си е огромно постижение.

Големи компании като Ford и Chrysler реагират веднага и се хвърлят да лицензират технологията, за да могат да я използват за собствените си мотори. В General Motors обаче подхождат високомерно, като тогавашният генерален директор Ричард Херстенбърг казва: „Запознах се с технологията на Honda. Тя може и да работи на някой малък мотоциклет или детска играчка, но няма начин да бъде използвана за истинските двигатели на General Motors.“

Няколко дни по-късно думите на Хестенбърг са предадени на шефа и основател на Honda – Соичиро Хонда, който е един от най-надарените инженери на миналия век. Японецът стартира кариерата си още през 1923 г. като механик, но по-късно създава над 100 нововъведения, които патентова. Именно той започва да поставя бензинови двигатели на велосипеди, като през 1948 г. създава компания, която започва да произвежда мотоциклети. А през 1960 г. стартира и производството на автомобили.
Kak Honda успя да натрие носа на General Motors
Соичиро Хонда не отговаря на изявлението на шефа на General Motors, а просто купува един Сhevrolet Impala с 5.7-литров V8 мотор и го доставя в Япония. Там нарежда на инженерите в компанията си да адаптират технологията CVCC към американската машина.

В крайна сметка заповедта на шефа е изпълнена. Инженерите на Honda променят всмукателния колектор, блока на цилиндрите и още няколко компоненти, така че да могат да използват CVCC. След това модифицираната Impala е закарана в щаб-квартирата на General Motors в САЩ, където преминава всички изпитания.

Нещо повече – преработеният от Honda автомобил се оказва по-екологичен от оригиналния на General Motors, при това без да губи нищо от мощността на двигателя, която е 160 к.с. Резултатът все пак не е идеален, тъй като машината изхвърля повече вредни емисии СО2 от колите с катализатор, но пък в същото време двигателят със CVCC се оказва далеч по-чист и икономичен от оригинала. И отговаря на екологичните изисквания по това време.

Ето как се оправдава поговорката, че най-добре се смее този, който се смее последен. В GM публично се подиграват с технологията CVCC, но Соичиро Хонда не реагира с думи. И вместо да продължи словесната престрелка доказва, че компанията му може да прави автомобилите на GM по-добре, отколкото техните създатели.

Снимки: Honda

Тагове: general motors
0 от 500
  • #7
    14 rate up comment 16 rate down comment
    Ники ( преди 9 години )
    Може да са много готини японците, но предпочитам европейски автомобил. Да си ги кара, който иска.
  • #6
    29 rate up comment 8 rate down comment
    до застойчев ( преди 9 години )
    колега, кръвта в главата ти е в застой, Хонда направиха самолет! И награда дори получиха за него! А немците освен дизелови подводници друго не знам да са направили! Айде стига ги защитавате тия смешници!
  • #5
    36 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Респект към Хонда! Инжинерният гений не винаги е бил на почит, но пък благодарение на него сега караме малолитражки с достатъчна мощност и разход в пъти и пъти по-нисък от едното време. А ако не беше Хонда, ехее, цялата заплата на месец само за бензин :) :)
  • #4
    15 rate up comment 3 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 9 години )
    Аутомедия, няма как един двигател да има по-високи СО2 емисии и в същото време да е по-икономичен от друг със същото гориво. СО2 емисиите са пряко свързани с разхода, дори по стандарт разхода се определя по количеството изхвърлен СО2 на километър.
  • #3
    17 rate up comment 37 rate down comment
    Уви! ( преди 9 години )
    Преди 41 години японците създадоха технологията CVCC, с която направиха за смях американския концерн - и там си остана!Сега хундата бълва пластмасова ширпотреба на поразия и лежи на минала слава!
  • #2
    44 rate up comment 3 rate down comment
    RoadRunner ( преди 9 години )
    Ако не беше толкова голям американския пазар, ГМ щяха да са пълни анонимници.
  • #1
    13 rate up comment 33 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Защо не са се пробвали в Европа където е меката на автомобило строенето и иновациите.