IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Kak Honda успя да натрие носа на General Motors

Преди 41 години японците създадоха технологията CVCC, с която направиха за смях американския концерн

Kak Honda успя да натрие носа на General Motors

Тази история е за високомерието на ръководството на американски автомобилен гигант и за гениалния инженер Соичиро Хонда. История за това, че за победата е много по-важен умът, а не грубата сила. История, която доказва, че дори малките иновации имат огромно бъдеще, стига да попаднат в правилните ръце.
Kak Honda успя да натрие носа на General Motors
Всичко това се случва през далечната 1973 г., когато японската компания Honda се готви да пусне Civic с двигател CVCC, а правителството на САЩ затяга сериозно нормите за екология на двигателите. Азиатците представят пред цял свят технологията си Compound Vortex Controlled Combustion (CVCC), която позволява контролирано и значително по-добро изгаряне на горивната смес.

Цялата технология води до пълното изгаряне на горивната смес в самата камера, като това съществено намалява изхвърлените в атмосферата вредни емисиии. И съответно намалява разхода на гориво. В крайна сметка моторите на Honda с технологията CVCC отговарят на американския стандарт, без да се нуждаят от скъпоструващите каталитични конвертори. И това само по себе си е огромно постижение.

Големи компании като Ford и Chrysler реагират веднага и се хвърлят да лицензират технологията, за да могат да я използват за собствените си мотори. В General Motors обаче подхождат високомерно, като тогавашният генерален директор Ричард Херстенбърг казва: „Запознах се с технологията на Honda. Тя може и да работи на някой малък мотоциклет или детска играчка, но няма начин да бъде използвана за истинските двигатели на General Motors.“

Няколко дни по-късно думите на Хестенбърг са предадени на шефа и основател на Honda – Соичиро Хонда, който е един от най-надарените инженери на миналия век. Японецът стартира кариерата си още през 1923 г. като механик, но по-късно създава над 100 нововъведения, които патентова. Именно той започва да поставя бензинови двигатели на велосипеди, като през 1948 г. създава компания, която започва да произвежда мотоциклети. А през 1960 г. стартира и производството на автомобили.
Kak Honda успя да натрие носа на General Motors
Соичиро Хонда не отговаря на изявлението на шефа на General Motors, а просто купува един Сhevrolet Impala с 5.7-литров V8 мотор и го доставя в Япония. Там нарежда на инженерите в компанията си да адаптират технологията CVCC към американската машина.

В крайна сметка заповедта на шефа е изпълнена. Инженерите на Honda променят всмукателния колектор, блока на цилиндрите и още няколко компоненти, така че да могат да използват CVCC. След това модифицираната Impala е закарана в щаб-квартирата на General Motors в САЩ, където преминава всички изпитания.

Нещо повече – преработеният от Honda автомобил се оказва по-екологичен от оригиналния на General Motors, при това без да губи нищо от мощността на двигателя, която е 160 к.с. Резултатът все пак не е идеален, тъй като машината изхвърля повече вредни емисии СО2 от колите с катализатор, но пък в същото време двигателят със CVCC се оказва далеч по-чист и икономичен от оригинала. И отговаря на екологичните изисквания по това време.

Ето как се оправдава поговорката, че най-добре се смее този, който се смее последен. В GM публично се подиграват с технологията CVCC, но Соичиро Хонда не реагира с думи. И вместо да продължи словесната престрелка доказва, че компанията му може да прави автомобилите на GM по-добре, отколкото техните създатели.

Снимки: Honda

Тагове: general motors
0 от 500
  • #27
    2 rate up comment 10 rate down comment
    eee ( преди 9 години )
    Dokato japoncite pravili,benzinki evropeicite praveli jeleznite dizeli a i sega prodaljavat da gi dosazdavat otli4no,s pokriva6ti ekonormi ,japonskiq dizel e palen Falsh nqmat edin svesten dizel. A Mercedes si imat i dvete v dobar aspekt
  • #26
    6 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Дошке ,гледай си фейсбука ,а при автомобилите остави разбиращите да се изказват,за тебе отдавна знаеме ,че не разбираш от коли и си дървен философ.
  • #25
    7 rate up comment 18 rate down comment
    До по-долния аноним ( преди 9 години )
    Така де - при европейските коли се чупят/сменят резервни части, оризарските направо се пращат за претопяване, че завода за вилици и лъжици стои без работа!
  • #24
    8 rate up comment 16 rate down comment
    Кодошо ( преди 9 години )
    Дошко като се изявяваш като търговски пътник на ширпотребата хонда, не я бутай при Волво, Ягуар, Ауди, БМВ, Мерцедес и др. подобни!Просто хората ще се смеят, но това не означава непременно, че ти се радват...сещаш се? ;-)
  • #23
    21 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    "Ягуар x тайп струва значително по малко от хонда сивик от същата година. Все пак.. Къде ягуар къде хонда.. "Ха-ха-хахахахаха-хаааааааааааааааааааааааа...!!!Тоя пич искрено ме разсмя, мнението му няма нужда от коментар.
  • #22
    10 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Защо японските части са толкова скъпи? Защото европейските се правят с определен живот. Сле известно време те се чупят. След точно определено от производителя време, заложено в конструкцията. При япанските не е така. Затова има разлика в цената.
  • #21
    26 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Защо да спорим, когато доказателствата са пред очите ни. Нека вбезем в сайт за употребявани автомобили и погледнем: Колко авенсиса примерно се продават и колко пасата, колко тройки и т.н. Намерете свястна рав4 запазена и на добра цена - много трудно. Няма ги. Хората си карат японките и не щат да ги продават. А с европейци е задръстено. Пазарът е най-точният индикатор.
  • #20
    25 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Замисли се сега, ако имаш тази възможност, защо Ягуара и Хондата са на една цена! Трудно ще ти е знам! Знам, че ако се замислиш ще те заболи и веднага ще престанеш! Ще ти кажа, че с Хондата още дълги години ще се движиш, а с ягуара ще имаш куп главоболия и за да се движиш ще трябва да навиваш много пари. Ето защо качеството е по-скъпо от привидния лукс. За мен лично не е много луксозно да закъсам някъде заобиколен от кожа, лайси и дървения. По-луксозно ми е без закъсвам да стигна.
  • #19
    7 rate up comment 16 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Трудно ще си купя японски автомобил.Може би ако ми подарят някой бих го покарал малко преди да го продам.Особено втора употреба.Ягуар x тайп струва значително по малко от хонда сивик от същата година. Все пак.. Къде ягуар къде хонда..
  • #18
    11 rate up comment 6 rate down comment
    то вече.. ( преди 9 години )
    ...няма сони и хитачи, а Самсунг и LG!