IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

10-те най-удобни екстри в съвременните автомобили

Някои от тях вече са задължителни за всички модели

10-те най-удобни екстри в съвременните автомобили

10-те най-удобни екстри в съвремените автомобили
Пуританите вероятно са на мнение, че без половината от тези допълнителни опции спокойно може да се мине. Някои дори стигат дотам да твърдят, че те излишно разглезват шофьорите. Факт е обаче, че в реалния живот тези екстри са много полезни и вече трудно можем да минем без някои от тях.

Подгряване и вентилация на седалките

Подгряването на седалките се появява за първи път при Cadillac Eldorado през 1958 г., а вентилацията – при Saab 9-5 през 1998 г. Първото изглежда напълно излишно, при това най-вече през студената зима. Тогава шофьорът пали автомобила и 10-ина минути го чака да загрее, докато той самият го чисти от снега. В това време в купето влиза топъл въздух и седалките не са ледени. Въпреки това, няма как да се отрече, че да седнеш в меко и топло кресло, е далеч по-удобно отколкото на твърдите като камък седалки.
10-те най-удобни екстри в съвремените автомобили
Вентилацията на седалките също е много полезна, най-вече при голяма жега. Тогава климатикът не може да помогне заради залепващата за гърба кожена седалка. А не върви да отидеш на бизнес среща с мокра от пот риза. Прохладният въздух от седалката не само помага подобен проблем да бъде избегнат, но и кара шофьорът да се чувства добре при всякакви условия.

Автоматично превключване на светлините от къси на дълги

Тази система се появява през 2009 г. при Mercedes-Benz E-Class, но първите опити са направени още през 50-те години на миналия век с автомобили Cadillac и Oldsmobile. Те са оборудвани със специални датчици, които пращат сигнал за включване на дългите светлини през нощта. Проблемът обаче е, че няма как фаровете да бъдат „научени“ да не заслепяват идващите отсреща водачи.
10-те най-удобни екстри в съвремените автомобили
Едва в началото на първото десетилетие на новия век тази технология става факт. Първоначално фаровете са ксенонови, като се използва сложна система от завеси. Едва след като главните фарове получават светодиоди, нещата се улесняват. При нужда диодите гаснат или се затъмняват, като образуват петно със сложна форма и ясно очертани граници.

Достъп без ключ

Тази технология се появява за първи път през 1989 г. при Mercedes-Benz S-class W220. При нея основното удобство е, че не трябва да вадиш ключа от джоба или от чантата си, а директно протягаш ръка към дръжката и се качваш в автомобила. После сядаш, натискаш бутона и стартираш двигателя.
10-те най-удобни екстри в съвремените автомобили
Всъщност системата Keyless Entry е разработена от специалисти от компанията Siemens през 90-те години на миналия век, като по-късно е продадена на концерна Daimler. Първоначално тя се появява при луксозните автомобили, но в наши дни е широко разпространена. Разбира се, срещу доплащане.

Памет на седалките и волана


Гасиш двигателя и седалката се изтегля назад, а воланът се повдига нагоре. Всичко това улеснява напускането на автомобила. После слагаш ключа и седалката и воланът се връщат в старото си положение. При това могат да бъдат запомнени няколко позиции, което е особено полезно, ако автомобилът се кара от повече хора с различни ръст и килограми.
10-те най-удобни екстри в съвремените автомобили
Тази технология се появява още през 1957 г. при Cadillac Eldorado Brougham. Масово обаче се появява при компанията Lexus, която я предлага като опция на модела си LS в края на 90-те години. По-късно е включена в базовото оборудване на автомобилите.

Навигационна система

Вече почти всеки един нов автомобил се предлага с навигация като опция. За първи път системата се появява през 1986 г. при Toyota Soarer GT-Limited. В ваши дни тя е безценен помощник, когато трябва да стигнеш от точка А до точка Б, особено на непознати места.
10-те най-удобни екстри в съвремените автомобили
Напоследък навигацията бе приспособена за работа с интернет, което е допълнително улеснение, защото може да покаже и къде има задръствания и как е най-лесно да бъдат избегнати. Вярно е, че тази система струва доста скъпо. Далеч по-лесно е да качиш програма за навигация на смартфона си и да я ползваш на пътя.

Следене на „мъртвите“ зони
10-те най-удобни екстри в съвремените автомобили
Технологията дебютира при Volvo S80 през 2005 г., като е много полезна, защото В-колонката често може да „скрие“ приближаващия автомобил. Той не се вижда нито на вътрешното огледало, нито на страничните, което може да предизвика инцидент. Затова е измислена технология, която следи „мъртвите“ зони и предупреждава шофьора със звуков или светлинен сигнал.

Сензорна система за отваряне на багажника

Тази системата е особено полезна когато ръцете ви са заети с багаж. Трябва само да протегнете крака си под задната броня и капакът на багажника автоматично се отваря.
10-те най-удобни екстри в съвремените автомобили
За първи път технологията се появи при германските премиум автомобили през 2010 г., но от Ford твърдят, че системата е измислена от тях. Факт е, че във Ford я усъвършенстваха и вече багажникът не само се отваря, но и се затваря.

Проекционен дисплей


През 1988 г. дисплей на предното стъкло се появява при Oldsmobile Cutlass Supreme. Тази система е полезна не толкова заради комфорт, колкото за безопасност при движение. Тя позволява проектирането на актуална информация на предното стъкло или на прозрачен дисплей пред очите на водача. Така на него не му се налага да отмества поглед от пътя.
10-те най-удобни екстри в съвремените автомобили
Първите проекционни дисплеи се появяват на самолетите от Втората световна война, но едва в края на века достигат до автомобилите. Системата дебютира при Oldsmobile, но въпреки това не става популярна. Едва 10 години по-късно е поставена на Chevrolet Corvette, след което е забелязана от всички премиум-марки. Вече е налична и при по-достъпни модели.

Система за кръгово наблюдение

Всички камери и парктроници всъщност представляват допълнителни очи за водача. Те са особено полезни при маневриране в тесни пространства, където всеки сантиметър е много ценен. Системата за кръгово наблюдение обаче помага не само да виждате всичко, което се случва встрани от автомобила, но и предлага поглед отгоре.
10-те най-удобни екстри в съвремените автомобили
За първи път тази технология се появява при Nissan Elgrand през 2007 г. После системата е приета от Mercedes, BMW, Land Rover, Toyota и Volkswagen, които я слагат на по-скъпите си модели. През 2010 г. обаче Nissan отново изпреварва всички, като предлага системата като опция за по-достъпния Qashqai.

Автоматично затваряне на вратите с вакуум

Няма нужда да се блъска вратата, което често правят жените и малките деца, след като слязат автомобила. Просто леко я побутваш (или съответно я придърпваш, ако си в колата) и за останалото се грижи автоматичната система.
10-те най-удобни екстри в съвремените автомобили
В наши дни с подобна технология разполагат по-скъпите автомобили, като засега масовата й поява изглежда доста далеч. За първи път обаче вакумът на вратите се появява през 1991 г. при Mercedes-Benz S-class W140.

Снимки: Интернет
 

0 от 500
  • #37
    3 rate up comment 4 rate down comment
    Ford Fiesta ( преди 9 години )
    Като ви чета коментарите почвам да ви съжалявам :) Нали знаете приказката за лисицата и гроздето?А така, сетете се.
  • #36
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Класация на най-безмислените екстри очевидно.
  • #35
    3 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    От екстрите които имам, на практика не бих се отказал от нито една. Напротив, бих добавил и това, което по една или друга причина не поръчах подгряване на седалката. Иначе най си се кефя на безключовия достъп и стартиране на мотора. 3 години и кусур я ползвам и мога да кажа, че това е най-удобната екстра, заедно с блутута и гласовите команди за телефона. Казвам за телефона, щото според мен гласовите команди си струват най-вече за телефона. За други неща може и без тях, с изключение може би на радиостанциите, защото не е лесно да се запомни местоположението на 10-15 радиостанции и да се търси нужната. А с глас просто искаш Хоризонт и си готов. Парктроника смятам за безсмислена екстра или поне за нещо, без което мога преспокойно да мина. Затова и не си го поръчах. Тук обаче пропуснаха една много важна и хубава екстра за зимата подгряването на предното стъкло, огледалата, дюзите на чистачките и разбира се задното стъкло. Някой може би е измислил и за страничните, но аз нямам :P. Иначе подгрева на предното стъкло е супер. При тънък лед за 2 минути си готов. При по-дебел лед и много ниски температури, подгрева на предното стъкло помага на парното и размразяването става по-бързо. Недостатък е високия разход на енергия, което означава, че икономии на гориво на практика няма, но пък си готов по-бързо да потеглиш, което не е малко. А отварянето на багажника с крак е супер добро нещо и следващия път ще си го поръчам. Сега имам възможност за директно отваряне на задната врата без да вадя ключа, но тук в България ми побългариха системата заради лизингодателя. На практика ме рекетираха да дам още 400 лева за аларма, а тая аларма бе свързана нескопосано. И вместо да се изключва при отваряне на задната врата, тя почва да пищи. Майстора дето я слага, си е направо с две леви ръце. Не е слагана в МП, а в сервиз с който работят. Направо бях извън кожа като разбрах за това, но вече съм се примирил и просто най-напред си отключвам колата от друга врата преди да отворя багажника. Абе...българска му работа. Хората измислили кое как, *** решил да те одере още 400 лева. Направо съм бесен всеки път като се сетя за това. От другите добри нещица бих споменал и мигачите с почукване на лостчето. Е, не са автоматични, както тук някой иска, но си е супре при престрояване. Всъщност, Мерцедес имат и автомоатични мигачи ако не греша. Включват се при престрояване. И то няма как да е друго яче, понеже Мерцедес вече имат и автономни системи за движение, които автоматично могат да сменят лентата. Или поне мислят да въвеждат тая екстра скоро, тук вече не съм сигурен. Иначе аз не бих се отказал от нито една от изброените 10 екстри тук, с изключение на парктроника, който не ми е необходим. Просто би ми сринал самочувствието на шофьор :P. Виж, камерата за заден ход е друга работа. Особено помага на паркинги с много автомобили и хора. Съвременните автомобили са с дебели колони, особено отзад, а това означава нулева видимост за доста големи ъгли, което може да е фатално. Климатика аз не смятам за екстра. Всеки нормален човек трябва да го има стандартно, както и ESP. Мултифункционалния волан пък просто е задължителен. Много по-просто е да управляваш най-важните системи от там, отколкото да се ровиш по средната конзола. Музика, телефон, темпомат и дори глас...всичко се управлява от там. Честно да си призная, почти не ползвам копчета по средната конзола на Фиестата, с изключение на климатика. Затова и са ми смешни ревовете на журналистите, как при Форд средната конзола била претрупана. Претрупана за душманите. Аз дори не го забелязвам и пак си ползвам без проблем всички екстри. Така, че не вярвайте много на журналисти. Тяхната работа е да търсят под вола теле и когато не го намерят, да обвиняват некадърните си ръчички и очички.
  • #34
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    @Илко, ами електромобила се е появил преди автомобилите с ДВГ. Както е казал Хенри Форд - ако питах хората какво искат, те щяха да ми кажат "по-бързи коне". Та затова и теб и мен никой не пита. Ако ме питаха все пак, щях да си пожелая летяща чиния с антгравитационен двигател. Това е нещо като "по-бърз кон", но не точно.
  • #33
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    тоа па бачвара как ги пуска тея коментари над 500 символа?!?!!? нагласена поста е тоа сайт!
  • #32
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Ford Fiesta ( преди 9 години )
    От екстрите които имам, на практика не бих се отказал от нито една. Напротив, бих добавил и това, което по една или друга причина не поръчах подгряване на седалката. Иначе най си се кефя на безключовия достъп и стартиране на мотора. 3 години и кусур я ползвам и мога да кажа, че това е най-удобната екстра, заедно с блутута и гласовите команди за телефона. Казвам за телефона, щото според мен гласовите команди си струват най-вече за телефона. За други неща може и без тях, с изключение може би на радиостанциите, защото не е лесно да се запомни местоположението на 10-15 радиостанции и да се търси нужната. А с глас просто искаш Хоризонт и си готов. Парктроника смятам за безсмислена екстра или поне за нещо, без което мога преспокойно да мина. Затова и не си го поръчах. Тук обаче пропуснаха една много важна и хубава екстра за зимата подгряването на предното стъкло, огледалата, дюзите на чистачките и разбира се задното стъкло. Някой може би е измислил и за страничните, но аз нямам :P. Иначе подгрева на предното стъкло е супер. При тънък лед за 2 минути си готов. При по-дебел лед и много ниски температури, подгрева на предното стъкло помага на парното и размразяването става по-бързо. Недостатък е високия разход на енергия, което означава, че икономии на гориво на практика няма, но пък си готов по-бързо да потеглиш, което не е малко. А отварянето на багажника с крак е супер добро нещо и следващия път ще си го поръчам. Сега имам възможност за директно отваряне на задната врата без да вадя ключа, но тук в България ми побългариха системата заради лизингодателя. На практика ме рекетираха да дам още 400 лева за аларма, а тая аларма бе свързана нескопосано. И вместо да се изключва при отваряне на задната врата, тя почва да пищи. Майстора дето я слага, си е направо с две леви ръце. Не е слагана в МП, а в сервиз с който работят. Направо бях извън кожа като разбрах за това, но вече съм се примирил и просто най-напред си отключвам колата от друга врата преди да отворя багажника. Абе...българска му работа. Хората измислили кое как, *** решил да те одере още 400 лева. Направо съм бесен всеки път като се сетя за това. От другите добри нещица бих споменал и мигачите с почукване на лостчето. Е, не са автоматични, както тук някой иска, но си е супре при престрояване. Всъщност, Мерцедес имат и автомоатични мигачи ако не греша. Включват се при престрояване. И то няма как да е друго яче, понеже Мерцедес вече имат и автономни системи за движение, които автоматично могат да сменят лентата. Или поне мислят да въвеждат тая екстра скоро, тук вече не съм сигурен. Иначе аз не бих се отказал от нито една от изброените 10 екстри тук, с изключение на парктроника, който не ми е необходим. Просто би ми сринал самочувствието на шофьор :P. Виж, камерата за заден ход е друга работа. Особено помага на паркинги с много автомобили и хора. Съвременните автомобили са с дебели колони, особено отзад, а това означава нулева видимост за доста големи ъгли, което може да е фатално. Климатика аз не смятам за екстра. Всеки нормален човек трябва да го има стандартно, както и ESP. Мултифункционалния волан пък просто е задължителен. Много по-просто е да управляваш най-важните системи от там, отколкото да се ровиш по средната конзола. Музика, телефон, темпомат и дори глас...всичко се управлява от там. Честно да си призная, почти не ползвам копчета по средната конзола на Фиестата, с изключение на климатика. Затова и са ми смешни ревовете на журналистите, как при Форд средната конзола била претрупана. Претрупана за душманите. Аз дори не го забелязвам и пак си ползвам без проблем всички екстри. Така, че не вярвайте много на журналисти. Тяхната работа е да търсят под вола теле и когато не го намерят, да обвиняват некадърните си ръчички и очички.
  • #31
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Илко ( преди 9 години )
    по долу имах предвид ДВГ - двигател с вътрешно горене
  • #30
    15 rate up comment 2 rate down comment
    Илко ( преди 9 години )
    Светът е толкова изостанал, защото все още се тътриме по "технологиите" и "великото" изобретение на Карл бенц - ДВД -то. Ако бяхме тръгнали по пътя на геният Тесла, нямаше да дишаме нафтовите ***! Бенц, Рокфелер(задаму се купува нефта, оттам да се търси долара) и най-вече Форд, ни прецакаха!
  • #29
    14 rate up comment 0 rate down comment
    Митко ( преди 9 години )
    Какви ли не коли карам и напоследък най-много ми харесва ектрата джойстик на волана за управление на радиото (в старото ми Рено Сценик), а вече и в комбинация с вграден блутуут (в новата служебна Дачия Докер). Иначе от горните ме кефи отварянето на багажника. А не знам защо не са споменали темпомата, автоматичните скорости и други интелигентни екстри... И коя от изброените 10 вече е "задължителна" за всички модели, че не се сещам? И изобщо, ква е тая *** класация, бе?
  • #28
    6 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Ясно е че немците имат голям принос към съвременния автомобил. Но да се твърди че те са го изобретили си е чисто малоумие.