IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Пет големи грешки при купуване на автомобил на старо

Вземете специалист и внимателно проверете документите, съветва експерт

Пет големи грешки при купуване на автомобил на старо

При покупката на автомобил втора ръка хората често правят грешки, които могат да доведат до доста неприятни последствия. Лошо техническо състояние, завишена цена, превъртян километраж, фалшиви документи – това са само част от нещата, които могат да ви пробутат, докато обикаляте пазарите. Германският експерт Дитрих Щолер, чиято компания Safe Trade се занимава с продажба на автомобили на старо, обяснява как могат да бъдат избегнати подобни изненади.
Пет големи грешки при купуване на автомобил на старо
Снимка: Ройтерс

1. Бъдете прагматик

Най-главното е да знаете защо ви е нужен този автомобил. Някои купуват кола, за да си изградят навици на шофиране, след като току-що са взели документ за правоуправление. Други пък я взимат, за да я ползват дълго време. Трябва задължително да избирате автомобила в зависимост от задачите, които ще му поставяте. Така лесно ще се ориентирате за външния вид и техническите параметри на колата – мощност, разход на гориво, скоростна кутия и т.н. Колкото по-трезво разсъждава човек, толкова е по-малко вероятно след това да съжалява, че на колата му не и достигат коне или харчи много.

2. Покупка без тестдрайв

Няма как да оцените качествата на един автомобил, без да сте го пробвали на пътя. Само зад волана можете да разберете колко ви е комфортно и удобно да го управлявате. Освен това при тестдрайв добре се забелязват всички особености на техническото състояние на машината. Необичайни звуци, чукане, тропане, неравномерен ход на двигателя, трудно спиране, луфт на волана – всички тези на поглед дребни проблеми разкриват много повече за колата, отколкото това, което ще ви обясни търговеца, от който ще я купите.

3. Покупка без експерт

Невинаги по време на тестдрайв шофьорът може да разбере дали всички системи на автомобила работят нормално или има някакви проблеми. За това е нужен по-опитен специалист, който само по звука на двигателя може да разбере техническото му състояние. Често колите на старо са с превъртян километраж и съответно намален пробег, както и с излъскан салон. Експертът обаче може да разбере по косвени показатели колко е изминал автомобилът и как е бил каран. Това ще помогне за сваляне на цената, която обикновено е завишена при всички продавачи или автосалони. Най-важното предимство на присъствието на човек, който разбира е, че той няма да ви позволи да си купите бракма, независимо колко сте я харесали.

4. Документите

Сериозна грешка при купуването е пренебрежителното отношение към документите, които обаче са основното нещо, от което трябва да се започне. Бъдете внимателни – ако ви дадат копия, а не оригинали това е ясен сигнал, че нещо не е наред. И направо се откажете от сделката, защото най-вероятно колата е на лизинг или още по-лошо – тя е обявена за издирване. Ако си купите крадена кола и един ден полицията дойде да я конфискува, почти сигурно е, че няма да си върнете парите.

5. Откъде да купувате?

Бъдете много внимателни при избора на продавач. Ако отидете при неправилния човек или на неправилното място, сте обречен. Избягвайте близостта с продавачите – да, между тях със сигурност има свестни и почтени хора, но има и такива, които ще ви излъжат, без да им мигне окото. Още повече, че повечето коли втора ръка се продават от хора, които няма да поемат отговорност за възникнали проблеми с автомобила. Затова внимателно потърсете отзиви за дадена автокъща или търговец – дори да не им вярвате напълно, от тях можете да научите страшно много.

Главният съвет

Не бъдете доверчиви при покупка на кола. Помнете, че може да бъде излъган само този, който сам е готов да се излъже. Бъдете разумни и проверявайте документите. Това ще ви помогне най-много при избора на удачен автомобил.

0 от 500
  • #2
    21 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Бъчи се оказа голям експерт!
  • #1
    38 rate up comment 3 rate down comment
    бъчваря ( преди 9 години )
    То много неща трябва да се гледат, но това важи и за новите автомобили. Особено първа точка. За новия обаче е още по-сложно, защото при него говорим за много пари и един ненужен ремонт би оскъпил още повече нещата и би помрачил удоволствието. Затова там се преглежда задължително няколко класации за автомобили от избраните марки като TuV, DEKRA и тем подобни. И в никакъв случай не гледайте само красиви класации, защото и там ще ви е грешката. И понеже при тия класации има различни поколения автомобили, голяма част от които вече не са в продажба, то е добре да се хване тенденцията за даден модел и марка. Не бива да се робува на неща от рода...ръждата бяга по-бързо от Опел или Мерцедес и всички останали. Когато съществуват проблеми при даден модел, то доста вероятно е след 10 години те вече да са в миналото или обратното след 10 години вече качеството да е занемарено и да е обърнато повече внимание на икономиите и печалбите. Примери много, дори с Мерцедес от края на деветдесетте и началото на това хилядолетие. И понеже новият автомобил се купува със същите идеи както и старите, то е добре да се гледат и същите неща. Без хлопането и луфта разбира се, защото такива едва ли някой ще открие при нов тестови автомобил. Но е добре да се обърне внимание на мястото за водача. Това е най-важното, защото поне 4-5 години вие ще седите там и когато пренебрегнете това за сметка на нещо друго и красиво, то е доста вероятно след няколко месеца вече да съжалявате. И ако това е стар автомобил, може да се разделите веднага с него. Но с новия няма как, освен ако не искате да загубите една сериозна сума пари. Затова първо се гледа мястото за водача за краката, за ръцете, седалките, местата за вещи и така нататък. След това задължително се избира мотора. Не каквото стане накрая, защото накрая може и да не останат пари за мотор. Влизайки в магазина човек трябва да има ясната идея какъв мотор му е нужен дали някой базов бензинов, дали със средна мощност и добра икономичност или най-мощното налично. Обикновено човек не може да прецени дали дадена мощност е достатъчна, затова пробва и решава. Примерно аз пробвах 82 к.с. мотор и видях, че е голяма мъка с климатик в баир. А тогава карах 75 коня и не бяха никакъв проблем за колата. Затова задължително реших, че няма да е тоя мотор. Но тук вече се намесва и друг фактор големият мотор е не само по-скъп, но и по-неикономичен обикновено. Вече третия фактор се намесва цената. Цената е най-голямата мъка, защото всички автопроизводители и вносители предлагат дълги списъци с екстри. И това нямаше да е проблем, ако повечето от екстрите не се повтаряха в разни объркващи пакети. Затова сядате спокойно и четете подробно. Пускате по форумите разни темички за това, което не ви е ясно. Не, че някой ще ви го обясни, но има шанс докато чакате някой да ви го обясни, сами да намерите отговори на въпросите. Обикновено така става. И като избрахме екстрите, идва най-трудната част цвета! Аз се чудих една седмица и накрая теглих чоп, честно казано. И малко за тестдрайва. Задължително намерете път с лоша настилка или пропаднали шахти в града. Добре е да се изкачи някой баир с климатик на по-висока предавка, за да се прецени еластичността на мотора, ако изобщо има такава. Потърсете и кръстовище с кръгово движение и дайте газ, без да ви е страх от дилъра до вас. Това му е работата да се притеснява от подобни неща. Първото впечатление от волана, *** за спирачка, съединител и газ са доста важни, но не и определящи за последващите впечатления, след като тоя автомобил бъде ваш. Все пак е добре управлението на тия системи да не се различава много от това, което сте свикнали, защото навици се изграждат дълго време. След като се изградят, те се помнят дълги години и е трудно човек да отвикне от много неща. Не на последно място са важни малките екстри в автомобила, които могат да улеснят или утежнят ежедневието. Примерно ако се налага постоянно да се ровичкате в някакво меню за да промените някоя често ползвана функция, то това ще е изнервящо винаги когато го правите и ще ви е яд, че не сте поръчали онова, а това. Да не забравяме и багажника. Ако колата се ползва рядко за големи товари, но все пак се ползва няколко пъти в годината, то е добре да се обърне внимание и на варативността на багажника. Ако примерно имате стъпало от задната неделима седалка, а искате да закарате материала до казана, то тая кола не е за вас. Ако си имате и някое местенце извън града, обърнете внимание и на делимата задна седалка, защото нищо чудно често да ви се налага да возите още някой друг с вас, както и неговия багаж. Та тия простички неща трябва да се знаят при избора, защото тая кола няма да се кара 3 месеца, а найвероятно 3-5-8-10 години в зависимост от плановете. Дерзайте, купувайте нови коли щом имате възможност и забравете за върнатите от лизинг. Те са върнати не от добро. И са карани от не толкова добри хора ( разбирай шофьори) ;)