Начин на ползване:
Ежедневно
На кое качество на автомобила най-много държиш:
Всичко
Начин на каране:
Малко по-агресивно
Допълнителни бележки
Eто и моите впечатления от едногодишната употреба на Мерцедес Бенц Ц 180, W202, на който съм изминал около 15 000 км. Автомобилът е 1.8 куб. см. и 122 к.с., Елеганс. Производството и първата му регистрация са през 1994 г., а като го закупих беше на 270 000 км. пробег - до колко реални не знам. Макар да съм фен на МБ, ще се опитам да бъда максимално обективен в мнението си, а именно:
От 18, близо вече 19 години съм шофьор и съм притежавал различни автомобили, както по-мощни, по-нови, от среден клас, от по-висок клас, включително и със сходни на МБ параметри. Не преувеличавам ако кажа, че Мерцедеса просто си е друга кола, чийто качества се преоткриват всеки ден. Няма да е достатъчно краткото му управление или дори по-често возене на дясната седалка, за да се доловят плюсовете на трилъчата марка.
Тъй като не са много, ще започна с негативите, които съм забелязъл по отношение на този автомобил, апропо всяка кола има такива, а и е въпрос на предпочитание досежно редица критерии. Все пак в тази насока ще обърна внимание, както на дефектите, които проявява, така и на минусовите параметри, респективно колко е рентабилно да притежавате такава кола.
Първия минус от гледна точка конкретно на параметрите, е по отношение обема на двигателя му. Ако някой обича по-екстремното ускорение, дори на по-висока предавка, да кажем под 2000 оборота, колата не ускорява добре. Като цяло, както се казва е „слаба в ниските”. След 2500 оборота, ускорението е достатъчно според нуждите ви, както и при желанието да се първи на следващия светофар, дори без да давате газ докрай.
Другият минус от гледна точка на качеството на изработка, са ръждите. Тези модели при неправилна експлоатация и неполагане на прецизни грижи /трябва често да се мият, дори зимата/, ръждясват на няколко характерни места – ключалка на багажник, вежди, долна част на вратите и т.н.
На трето място, пак от гледна точка на качеството на изработка, може да се каже, че са им слаби кабелите на инсталациите и след години употреба, се изронва покритието им. Поне при мен такъв проблем няма, защото очевидно са сменяни.
Допълнителните неща, които някой може да отчете като минус, както казах са въпрос на предпочитания, нямащ нищо общо със здравината и качествата на автомобила, като в това число са задното предаване, големия разход и др. Като стана дума за разход, в частност само при градско каране в големите градове и през делничните дни, аз лично засичам такъв около 13-14, както е и по заводските показатели. При извънградско, при средна скорост 100, засечена на изминати 1000, с пълен догоре багажник, без работещ климатик, с възрастен човек на дясната седалка и две деца отзад, разхода е 7.2 – точно по стандарта. Очевидно ако се старая да го намаля и се возя единствено аз, ще е и по-малък или същия при включен климатик.
Друг параментър от гледна точка на рентабилността, са разходите да имате такава кола. Ако живеете в големия град, тази кола не може просто да седи пред блока, тъй като в противен случай рискувате кражба или опит за кражба на комутатор и огледала. Въпроса с огледалата стои на дневен ред по отношение на всички по-стари МБ. Дори да сте взели необходимите мерки, е достатъчно да счупят определени възли по автомобила, в опита си да вземат това което е необходимо.
И така - годишни разходи по автомобила само за това, че го имате: платен паркинг 600 лв., ГО 180-200 лв., каско 350-400 лв., данък /ако сте в София например/ - 127 лв., ГТП 40 лв. В най-добрия случай, обобщено и сумирано около 1 300 лв. Все пак, с този автомобил, спестявате от доста други неща, що се касае до разходите. Ще ги изброя по-долу.
Обобщено за негативите:
Дефекти: единствено ръжди и слабо покритие на кабелите;
Минуси от гледна точка на предпочитанията, както и свързани с разходите: слабо ускорение в ниските обороти на висока предавка, малко по-високи данъци и нормален за мен за бензинов автомобил, но висок за някои разход при градско каране.
Ами общо взето, за други негативи не се сещам.
А сега с плюсовете. Едва ли ще изпиша толкова колкото до негативите, което може да предизвика усмивка у някои, но като кажа, че всичко останало е плюс, ще си спестя доста писане за всеки един детайл по отделно. Просто за каквото друго се сетите извън негативното посочено от мен, считайте го за плюс. Все пак ще изброя основните, които се набиват в съзнанието ми:
Автомобилът има прекрасна и като цяло, казвам като цяло – несравнима возия и управление, по отношение на другите автомобили на които съм се возил и най-вече карал. Паркирането на МБ е просто удоволствие, поради големия ъгъл на завъртане на предните колела. Волана е умерено лек, но в никакъв случай прекомерно, като например лесно да се върти с един пръст. Това е едно от нещата, които страшно ми допадат.
Въпреки, че съм с джанти 16 и гуми 205/55/16, то при неравности, при които с други марки и модели направо се чува удар, при МБ същата неравност се взима, усещайки все едно сте преминали през свързващото звено на пътя върху мостове, сещате се за какво говоря.
Изключително здраво окачване, което може да се повреди при чести и сериозни удари в дупки. С оглед на това, ремонтите му са доста редки, което ви спестява пари. Това не се отнася обаче само за окачването, тъй като МБ Ц 180 в неговата си цялост и много здрава кола и общо взето, както се казва: „само каране, братко, само каране”. А това спестява доста пари, нерви, загубено време, отсъствие от работа и др.
Много просторна кола, въпреки да е от най-ниския клас за времето си МБ. Външно, някои ще кажат, че е малка или компактна, но е точно обратното. При сравнение в данните, ще видите, че като дължина /най-вече/, обем на багажник и т.н. е доста по-голяма от други марки коли от среден и висок клас.
Прекрасно стои на пътя и създава усещане за сигурност и величие. Сядайки зад волана, се създава впечатление, че колата е доста по-голяма от колкото е в действителност. Може би това се дължи на дългата предница и таблото, което колкото и да си приближил седалката, седи някак си по-отдалечено от тялото ти. Разбира се, съответните копчета се достигат безпроблемно, просто впечатлението е такова. Абе не е като да караш кола, за която имаш чувството, че си на 1 метър от асвалта.
Много голяма видимост на пътя от всички страни, както и прекрасни огледала, обхващящи доста голям обем от случващото се около вас.
Стегнати и много удобни педали, които оставят в крака ти впечатление какво всъщност и до каква степен правиш.
Редица дребни детайли и възли, които са измислени перфектно. Достъпът до много от нещата е изключително лесен, когато се налага някаква интервенция.
При МБ смяна на ангренажни ремъци, ролки и тем подобни неща, като цяло няма, просто защото той е със стоманена верига. Тя също се сменя но далеч над 50 000 км. пробег.
Частите конкретно за този автомобил, от този модел и на тези години, в сравнение с други тай наречени дори „народни коли” не са никак по-скъпи. Другото е един мит. Естествено всяка кола има нещо, което струва скъпо, но това, което обикновено най-често е възможно да се развали или е необходимо да се замени /обслужване/ поради ежедневната употреба на колата, е на достъпни цени. Става дума за окачване по предница, накладки, филтри и т.н.
Дори на толкова изминати километри, двигателят на моят автомобил не харчи масло повече от нормалното, противно на тезата, че всички МБ принципно си похапват масло и за пробег от 10 000, от максумума достигат минимума на щеката. При моя, за тези изминати километри стигна средата.
Автомобила е доста обезшумен и при затворени прозорци, освен лекото долавяне на шума на двигателя, почти нищо друго не се чува.
Много добре изработении качествени детаил и по купето-няма дрън, няма мрън, въпреки годините и пробега. Няма напукани табла или махагон.
В заключение мога смело да кажа, че това е колата, абсолютно достъпна и за обикновения работещ човек, попадащ в категорията на нашата си средна класа, а не в европейския й смисъл. Стига да не попадне човек на отдавна дефектирала в много възли кола, поради немарлива поддръжка.
Всеки път когато си карам МБ се чувствам прекрасно. Да не кажа, че често си измислям задачи, само и само да ходя някъде с него. А причината просто е, че не ми се слиза от него. Стига човек да няма някакви обективни спънки и да притежава такава кола, и ако не е с характер да го интересува само придвижването от точка А до точка Б, а принципно да обича да шофира, то карането на МБ няма нито омръзване, нито насищане. А за по-високите класове и по-новите, да не говорим.