IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Dacia Bigster G 140: Семейната кола с най-ниски разходи?

Изминахме шокиращо разстояние без дозареждане с версията на газ на румънския SUV (тест)

"Ще построя кола за широкото мнозинство, толкова евтина, че всеки човек с нормална заплата да може да я притежава", обещал някога Хенри Форд, преди да въведе конвейера в автомобилното производство, и да преобрази човешкото общество. Удържал на думата си: към 1925 година Ford Model T струвал в Америка 260 долара, или горе-долу заплатата на обикновен работник за три месеца. Ако наследниците му бяха успели да запазят това съотношение, днес един нов автомобил трябваше да струва 6000 евро в ЕС (или 7500 лева в България). 
  
    
Dacia Bigster Mild Hybrid-G 140, тест драйв
  
       
Ако бензинът ви се струва скъп, почакайте до 2027

Разбира се, днешните автомобили са толкова сравними с античния Model T, колкото лаптопът ви може да се сравнява с училищното сметало на баба ви. Но въпреки това е печално, че свободата ни да пътуваме, когато поискаме, струва все по-скъпо. И това не се отнася само до цената на автомобилите. Още едно бързо пътуване във времето до 1925: литър бензин струва около 5 цента и половина. Тоест една средна месечна заплата е стигала за 16 360 литра. Днес средната заплата в ЕС е достатъчна за около 1800 литра - или малко над 1000 в България. И това е преди влизането в сила на новата схема за въглеродни квоти върху горивата (ETS2) през 2027. Познайте в коя посока ще се промени цената на бензина и дизела след това. 
  
    
Dacia Bigster Mild Hybrid-G 140, тест драйв
  
       
Може вече да чудите какво стана с обещания тест на Bigster. Ето го: това въведение бе нужно просто за да изясним каква роля иска да изпълнява на пазара румънската кола. И по-точно тази нейна версия, Mild Hybrid-G 140, която е много вероятно да се окаже най-евтиният избор за нормални семейни нужди. И като покупка, и като поддръжка, и като гориво. 
  
    
Dacia Bigster Mild Hybrid-G 140, тест драйв
   
      
Вече ви запознахме с Bigster, най-големия модел в историята на Dacia, по време на международното му медийно представяне. Но тогава карахме единствено пълния хибрид. А всъщност точно G140 най-добре пасва на философията на Dacia.
  
 

Dacia Bigster Mild Hybrid-G 140

140 к. с. максимална мощност

230 Нм максимален въртящ момент

180 км/ч максимална скорост

9.8 секунди 0-100 км/ч

Това е на практика най-изгодният модел в гамата - комбинация от 1.2-литров бензинов турбомотор със 140 коня, ръчни скорости и фабрична газова уредба. При това Dacia фактически ви дава газовата уредба безплатно: цените на Mild Hybrid-G (преди Dacia наричаше тези версии Eco-G) са абсолютно идентични с тези на Mild Hybrid 140, който е със същия двигател и същата мощност, но само на бензин.

Газовата бутилка удобно заема мястото на резервната гума под кората на багажника и съответно не изяжда нищичко от товарния обем; в същото време побира 51 литра, така че пътуването ви до морето може да стане само на газ. 
  
    
Dacia Bigster Mild Hybrid-G 140, тест драйв
  
      
Цените: рекордни за Dacia, но много под конкурентите

Обикновено оставяме цените за финала, но това все пак е Dacia - цената е най-важното качество. Най-базовата G140 в ниво на оборудване Essential е 45 990 лева с данъците - соленичко за онези от нас, които помнят първия Duster за 22 000 лева. Но за тези пари въпросният Duster ви даваше съвсем малко повече от четири колела, волан и педали. Докато базовият Bigster си има климатик, 10-инчова мултимедия, задна камера и паркинг сензори, електрически стъкла, рейки на покрива, 17-цолови алуминиеви джанти. А и конкурентите му - от новия Citroen C5 Aircross до китайските новаци на пазара - до един започват над 60,000 лева.
  
    
Dacia Bigster Mild Hybrid-G 140, тест драйв
  
      
Над Essential идва междинното ниво Expression, което за 49 490 лева ще ви направи климатика автоматичен, а огледалата - електрически.

Bigster има не едно, а две върхови нива: Journey и Extreme, които са еднакви като цена (52 990 лева), но различни като внушение. Extreme е по-приключенско ориентирано, докато Journey - колата, която виждате - е мислена повече за комфорт. С допълнителните екстри, като този сив металик Schiste (613 лева), цената на тестовия ни автомобил достига 56 590 лева. 
  
    
Dacia Bigster Mild Hybrid-G 140, тест драйв
  
     
В замяна на това немалко доплащане Dacia ще ви даде и немалко неща: по-голям (10 инча) дигитален панел пред шофьора, аудиосистема Arkamys с 6 говорителя и доста прилично качество на звука, индукционно зарядно за смартфон, електрическа врата на багажника. Джантите вече са 18-цолови с диамантена шарка. Задните стъкла са затъмнени. 
   
   
Dacia Bigster Mild Hybrid-G 140, тест драйв
  
      

Просторен салон, огромен багажник

Салонът е добре обмислен и удобен. Не очаквайте чудеса от материалите, разбира се - почти навсякъде са използвани евтини и твърди пластмаси. Но дизайнът е приятен за окото. Седалките не ни умориха и след 5 часа непрекъснато шофиране. Отзад могат да седят и волейболисти в съвсем приемлив комфорт. А багажникът е от най-добрите в този сегмент.
  
    
Dacia Bigster Mild Hybrid-G 140, тест драйв
  
       
Въпреки газовата бутилка, товарният обем тук е 667 литра, и може да стане почти 2000 при сгънати задни облегалки. По стечение на обстоятелствата се наложи да го тестваме в бой срещу 18 торби саморазливаща се замазка (които заедно с шофьора бяха съвсем малко под допустимия максимален товар от 540 кг) и нашият Bigster се справи без колебания. И без оплаквания от двигателя. 
   
    
Dacia Bigster Mild Hybrid-G 140, тест драйв
Във всички версии приборите вече са дигитални - със 7 инча диагонал в базовото ниво и 10 инча в Journey
   
        
Тези три цилиндъра не са онези три цилиндъра

Тъкмо този двигател ще е е вероятно най-сериозното възражение на повечето хора към тази кола. Първите генерации 3-цилиндрови мотори от downsizing ерата не оставиха твърде добро впечатление у публиката. Но този 1.2 TCe няма общо с доста проблемния 1.2 TCe на Renault отпреди десетилетие - това е съвсем нов агрегат, разработен на практика от нулата, работещ по цикъла на Милър и със специално предпазно покритие на цилиндрите. Неговите 230 Нм максимален въртящ момент правят Bigster несравнимо по-пъргав от някогашния базов Duster с атмосферен 1.6.
  
     
Dacia Bigster Mild Hybrid-G 140, тест драйв
Пластмасите в интериора са твърди и евтини, но за компенсация вероятно ще се окажат издръжливи във времето  
      

Е, звукът му не е нещо, което бихте записали, за да си го използвате като мелодия на телефона. Но извън това, този мотор си върши работата компетентно и е предостатъчен за тази не чак толкова тежка кола (1350 кг). Подозираме, че няма да изкара с лекота 25 години, като добрия стар 1.6. Но в наши дни да планирате четвърт век напред за бензинов двигател е оптимистично, меко казано. 
  
    
Dacia Bigster Mild Hybrid-G 140, тест драйв
Dacia много се гордее със системата за прикрепване на различни аксесоари YouClip. Някои от идеите са практични. Други - просто PR трик
     
       
Само с предно - но с 22 см просвет

Mild Hybrid G-140 е само с предно предаване. Ако искате задвижване на четирите колела, трябва да се насочите към чисто новия Hybrid-G - хибрид със 150 коня, с автоматик и също с добавена газова уредба. При G-140 имате само несъмненото удобство на големия пътен просвет - 22 см, достатъчно да ви опази от повечето дупки и да ви позволи да паркирате по тротоарите, ако сте от този тип хора. Но мястото на тази кола не е извън асфалта. 
  
    
Dacia Bigster Mild Hybrid-G 140, тест драйв
  
       
Колко километра минахме, без да зареждаме?

На магистралата без проблем поддържахме максималната скорост като за хора, които не са спонсори на МВР. В софийските задръствания и по "Струма" разходът ни беше около 9 литра на сто (газ), а после, по спокойните провинциални пътища, падна до 6.5 на сто (вече на бензин), което ни подсказва, че официално обещаните 7.0 литра за 100 км в комбиниран цикъл са относително реалистични. С два пълни резервоара, този Bigster Eco-G позволява презрително да пренебрегвате бензиностанциите.

Ние изминахме общо 1201 км, без да зареждаме, и накрая имахме още около 60 км пробег според борд компютъра. Dacia говори дори за 1500 км без зареждане, но за целта ви е нужен шофьор със самообладанието на Далай Лама. 
  
   
Dacia Bigster Mild Hybrid-G 140, тест драйв
Изминахме 1201 км без дозареждане, и то с чисто нов автомобил, с все още неразработен двигател
    
    
Все пак е добре да спирате далеч по-честичко за зареждане - не само заради телесните функции, но и за да осмислите напълно това задвижване. Ако го правите и шофирате основно на газ, изминаването на 100 км ще ви струва към 8.50 лева по днешните цени на горивата. Еквивалентен автомобил с бензинов двигател ще ви глътне двойно. Дори и пестелив дизел пак ще изисква към 50% отгоре за гориво. Единственият по-евтин начин да се придвижвате е с електромобил - 4.50 лева в случая с Renault Scenic e-tech. Но само ако го зареждате у дома. А и ще трябва да минете 700,000 километра, за да може икономията да навакса 28-те хиляди лева разлика в цената между базовия газов Bigster и най-достъпния електрически Scenic. 
  
   
Dacia Bigster Mild Hybrid-G 140, тест драйв
  
      
Във всички други отношения - управление, пътно поведение, информационна система - Eco-G версията е почти идентична с хибрида, чието видео ревю можете да видите тук. Но тя е една стъпка пред него, когато става дума за тази най-дефицитна черта на съвременните автомобили: достъпността. 
  
    
Dacia Bigster Mild Hybrid-G 140, тест драйв
  
      
Не, не е съвременният Model T

Няма да стигам чак дотам да нарека тази кола съвременния Ford Model T. От една страна, защото тя не струва 6,000 евро. От друга, защото преди време се срещнах с оцелял до наши дни Model T и дори не можах да го подкарам: това е автомобил с три педала, нито един от които не е за газта, и с лостче за газта там, където бихте търсили мигача. Има 20 конски сили, максимална скорост 68 км/ч и разход 15 на сто. Така че прогресът определено си има и добрите страни - макар и да не идва евтино. 
   
   
Още снимки на Dacia Bigster G 140 вижте в ГАЛЕРИЯТА:


  
    

0 от 500