Покупката на нов автомобил често повдига един въпрос – трябва ли съвременният двигател да се разработва или това е това просто автомобилен мит от преди години? Теоретично съвременното производство, прецизната обработка и напредналите масла трябваше да решат този проблем. На практика отговорът има различни нюанси, като те засягат и други системи на превозните средства.

Какво всъщност се случва в началото на работата на двигателя
Разработката на двигателя няма нищо общо с това, което се случваше преди десетилетия. Става дума за първите няколкостотин или няколко хиляда километра, през които механичните елементи на двигателя – бутала, пръстени, цилиндри, се адаптират един към друг в реални работни условия. Това е процес, контролиран и предсказван от конструкторите, които са наясно, че съвременното производство е много по-добро, отколкото преди.
Съвременните двигатели вече не са толкова чувствителни, но производителите все още приемат, че начинът, по който се използват в началото, влияе на начина на работа и на издръжливостта на устройството в дългосрочен план.
Какво казват производителите
За разлика от популярното мнение, много марки все още формулират конкретни препоръки в ръководствата за потребителя. В официалните материали BMW, например, се посочва, че за първите около 2000 км трябва да се избягват високи обороти и дългосрочно шофиране с максимално натоварване.
„Правилото е, че двигателят трябва да се избягва при високи обороти през първите около 2000 км. Експертите препоръчват през този период да не надвишавате 3500 об/мин и 140 км/ч при дизелови двигатели, както и 4500 об/мин и 160 км/ч при бензинови двигатели. Това е, за да се даде на двигателя и трансмисията достатъчно време да се адаптират един към друг’’, се посочва в препоръките на bmw.com
Баварският производител също съветва как да се третира автомобилът след надвишаване на този пробег: „След като достигнете пробег от около 2000 км, можете постепенно да увеличавате скоростта на шофиране и оборота на двигателя. Особено важно е да не се натоварва студеният двигател. Това правило важи не само за периода на облагане, но и за целия жизнен цикъл на автомобила. По същия начин не трябва да изключвате двигателя веднага след интензивно шофиране – струва си да го оставите да се охлади, като изминете няколко километра с бавно темпо’’.

На свой ред, Toyota препоръчва се да се избягва внезапно ускорение и спиране, теглене, както и използването на круиз-контрол през първите 1000 км (това не се отнася за адаптивния круиз контрол). Как обяснява тази последна препоръка?
„Круиз-контролът ви позволява да поддържате постоянна скорост без да натискате педала на газта, но също така означава, че двигателят работи на едни и същи обороти за по-дълъг период от време. Поради тази причина не се препоръчва използването на круиз-контрол веднага след покупка на автомобил. Шофирането без използване предизвиква естествени промени в натоварването и оборотите на двигателя, което допринася за правилното пристигане на задвижващия агрегат’’, се посочва в упътването на японската марка.
При колите от Китай нещата са по-различни
Производителите от Китай подхождат към този въпрос по различен начин. Ръководството за потребителя на Jaecoo 7 PHEV гласи:
„Съпротивлението на триене между движещите се компоненти на ново превозно средство е много по-високо в началото на употребата му, отколкото по-късно. Затова първите километри могат да имат значително влияние върху издръжливостта на превозното средство, неговата оперативна надеждност и икономичност на експлоатация. Затова се препоръчва новият автомобил да се използва стриктно според посочените указания и периодът на разходка да обхваща средно първите 3000 км.’’
През този период производителят препоръчва постепенно увеличаване на натоварването. През първите 1000 км водачът трябва да избягва шофиране с пълна скорост, да не надвишава 100 км/ч и да не използва максималните обороти при отделни предавки. Между 1000 и 1500 км вече е позволено постепенно да се увеличава както скоростта на шофиране, така и оборотите на двигателя.
Какво казват дилърите
Оторизиран дилър на Mercedes директно посочват, че макар съвременните двигатели да не изискват класическа разработка, за първите около 1500 км си струва да се избягват много високи скорости, бързо ускорение, дълго шофиране с постоянна скорост и тежки товари, като теглене. Специални препоръки важат за спортните версии, особено AMG, където процедурите са по-строги и подробно описани в документацията на производителя.

В същото време производителите вече не изискват задължителна смяна на масло след 1000 км. Въпреки това, такава операция понякога се предлага на клиентите като „превантивна’’ опция – не задължителна, но потенциално полезна. Внимателното третиране на студен двигател и постепенното увеличаване на натоварването през първия период на употреба остават от решаващо значение.
Има ли смисъл да се смени маслото след 1000 км?
Това е една от най-честите дилеми на новите собственици. Съвременните масла и филтри са проектирани за дълги сервизни интервали, а производителите ясно посочват, че ранната подмяна не е необходима. В същото време много механици и дилъри признават, че такава операция „няма да навреди’’, особено при автомобили, използвани интензивно от първите дни. Един ключов момент е, че това не е изискване на производителя и не влияе на гаранцията, стига да се използват препоръчаните спецификации на маслото.
Разработката не се отнася само за двигателя
Струва си да се помни, че първите километри важат и за други елементи на автомобила. Спирачните накладки и дискове, гумите или скоростната кутия също се нуждаят от кратък период на адаптация. Затова се препоръчват да се избягват внезапни спирачки и екстремни натоварвания веднага след взимане на колата от шоурума.
Всичко това означа, че формалната разработка вече не е необходима, но разумното шофиране в началото все още има смисъл. Няколкостотин или няколко хиляди километра по-тиха работа са малка цена за дългосрочна издръжливост и стабилна работа на съвременен двигател.

