Toyota се сблъсква с нови правни проблеми заради една от най-широко използваните си скоростни кутии. Срещу японския производител са заведени две дела от собственици на автомобили на марката, които твърдят, че 8-степенната автоматична трансмисия UA80 е склонна към ранна повреда, а това поражда опасения относно дългосрочната издръжливост и стойността при препродажба.

Новият иск е заведен от собственик на Toyota Camry XSE от 2020 година, който твърди, че е чул необичайни шумове, идващи от трансмисията. След като закара колата в дилър на марката, му е казано, че трансмисията трябва да бъде заменена. Toyota се съгласява да достави нова скоростна кутия, но собственикът плаща няколко хиляди долара за монтажа.
Според жалбата трансмисията страда от два основни дефекта. Първият е механичен - излишна топлина се натрупва вътре в скоростната кутия, което ускорява износването и влошава трансмисионната течност. Вторият проблем е свързан със софтуера, като в иска се твърди, че неправилното програмиране кара скоростната кутия сменя предавките по-рано, което създава напрежение върху съединителя и други ключови компоненти.
В Toyota са били наясно с проблема
Според подадени в съда иск, Toyota е знаела за проблемите с осемстепенната скоростна кутия още от тестовете за издръжливост, преди дори да започне да инсталира скоростната кутия в клиентските автомобили. Компанията години наред е пренебрегвала предупредителни знаци, включително вътрешни данни, оплаквания от клиенти, сервизни записи на дилъри и правителствени документи за безопасност, документиращи ранни повреди при трансмисията.

Японската компания не само не е предприела действия за отстраняване на тези проблеми, но и е внедрила софтуерни ъпдейти, които увеличават износването на трансмисията, твърди ищецът. Според него Toyota продължава да уверява клиентите, че техните автомобили работят както трябва, но в същото време редовно отказва да покрие повредите по гаранция, дори когато те се появят при малък пробег.
Появява се втори съдебен иск
Това не е единственият дело, свързано с трансмисията UA80. По-рано този месец в Калифорния беше заведен иск от собственик на Toyota Highlander, произведена през декември 2020 г. Автомобил беше оборудван с 3.5-литров V6 двигател, съчетан с трансмисия UA80E.
В жалбата се посочва, че при пробег от около 100 000 км се е появил шум от трансмисията, като при посещение в сервиз на марката е установена, че скоростната кутия е повредена и трябва да бъде заменена. Тъй като колата е извън гаранция, на собственика е предложена оферта от 7400 за замяна на трансмисията. Той обаче не приема, тъй като според него скоростната кутия, която ще му бъде поставена е толкова дефектна, колкото оригиналната.

Ищецът твърди, че дефектът произтича от фундаментални конструктивни недостатъци и че Toyota не е успяла да предостави съществено решение, оставяйки собствениците с трудни ремонти и постоянни въпроси относно дългосрочната надеждност.
Ето в кои модели се поставя проблемата скоростна кутия UA80:
Toyota Highlander (2017-досега), Toyota Grand Highlander (2024- досега), Toyota Camry (2018-2024), Toyota Siena (2017-2020), Toyota Avalon (2019-2022), Toyota RAV4 (2019-досега), Lexus RX 350 (2023-досега), Lexus ES 250 (2021-досега), Lexus ES 350 (2019-досега), Lexus NX 250 и NX 350 (2022-досега), Lexus TX 350 (2024-досега).


0