Китай доминира в света на електрическите автомобили и сега иска да го направи и в областта на ДВГ. Водещите местни производители продължават да изненадват с нови задвижващи агрегати, като един от тях - Changan, представи първия си ротационен двигател.

Ванкелов двигател с мощност 150 к.с.
Надпреварата за максимална ефективност става все по-ожесточена и компаниите от Китай твърдят различни начини, за да я постигнат. Автомобилният гигант Changan се отклони от двигателите с типичната архитектура на цилиндрите, подредени в редица, и заложи на една от най-интересните технологии - тази на Ванкел. Той дълги години е считан една ли не за „територия’’ на Mazda, която го възроди, за да го използва като генератор и удължител на пробега в MX-30.
В действителност Changan не е създател на този роторен двигател с китайски произход, но може да си присвои заслугата за него, тъй като е бил дъщерно дружество на компанията, която го е създала. Тя се казва Harbin Dongan Auto Engine и за разработката на мотора се е обърнал към компанията AVL, която помага да проектирането и техническото одобрение.
Двигателят се нарича „ROSE’’, като роторът има триъгълна форма с извити странични части и е оборудван с независима система за двойно запалване, лек ексцентричен вал с интегрирана компенсаторна система – начин за генериране на мощност за противодействие на нежелани сили и моменти, както и да намаляване на вибрациите. Има и специална система за поддържане на термично равновесие.

Changan ще пусне новия си роторен двигател през 2027 за EREV
Звучи твърде технически, но това е охладителна система с схема, интегрирана директно в алуминиевия двигателен блок, която не само спестява място, но и позволява поддържане на постоянна температура чрез удължаване на живота на ротационния двигател. Китайците разкриват, че роторният двигател, с работен обем само половин литър, има максимална мощност от 53 к.с., въпреки че може да произвежда до 150 к.с. и да върти максимална скорост от 6500 оборота в минута. Всичко зависи от това за какво се използва – дали в самолети или дронове, летящи под хиляда метра, или в коли като енергиен удължител.
Changan потвърди, че проектирането и създаването на този двигател са отнели само осем месеца, като техническите изпитания са започнали само преди няколко дни. Първото запалване на прототип на този агрегата се е случило на 19 декември, така че следващата стъпка е насочена към масово производство. Екипът на Changan иска да бъде готов до 2027, и като се има предвид скоростта, с която е разработен, вероятно ще успеят. А японците ще имат още причини да се страхуват.


1