Ако VANOS е името, което кара феновете на BMW да настръхват, то в лагера на Mercedes-Benz нещата стоят по малко по-различен, но също толкова инженерен начин. Германският съперник от Щутгарт не използва едно-единствено „звучно“ търговско име за своята система за променливо газоразпределение през десетилетията, но технологичният аналог е налице и е не по-малко впечатляващ.

Camtronic: Модерният отговор на Mercedes
Най-близкият съвременен аналог на VANOS (и особено на комбинацията му с Valvetronic) се нарича Camtronic. Тази система управлява повдигането на всмукателните клапани. Тя работи на принципа на превключване между два различни профила на гърбиците на разпределителния вал – един за икономично каране (частично натоварване) и един за максимална мощност.
За разлика от Valvetronic на BMW, който е безстепенен, Camtronic е по-проста и здрава двустепенна система. Тя позволява на двигателя да „диша“ по-леко в града, намалявайки разхода на гориво и емисиите, но в мига, в който настъпите газта, автомобилът се преобразява.
Camshaft Adjusters - директният близнак на VANOS
Когато говорим конкретно за промяна на фазата (ъгъла) на разпределителните валове – това, което прави класическият VANOS – Mercedes използва термина VVT (Variable Valve Timing) или просто Camshaft Adjusters (регулатори на разпределителните валове).
В двигатели като легендарните M111, M271 или M272, тези регулатори работят почти идентично с баварската система:
Хидравличен контрол: Използват налягането на маслото, за да завъртят вала спрямо ангренажното колело.
Ефект: Подобряват въртящия момент в ниските обороти и мощността във високите.
Слабото място: Подобно на BMW, и тук „ахилесовата пета“ са магнитите и зъбните колела на валовете, които при по-старите модели (като M271) често водеха до скъпи ремонти, ако не се хванат навреме.
Защо Mercedes няма „яко“ име като VANOS?
Mercedes винаги са залагали на по-консервативен и описателен подход. Докато BMW превърна VANOS в маркетингова икона, Mercedes предпочетоха да рекламират крайния резултат – плавността и комфорта на своите V6 и V8 мотори, без да натрапват техническите съкращения на масовия потребител.

