Британската компания Jaguar, която се преструктурира като марка, предлагаща само електрически превозни средства, произведе последната си кола с ДВГ в завода Солихъл, Англия. Това беше черен F-Pace SVR, задвижван от 5-литров V8 бензинов двигател с компресор. Автомобилът ще бъде дарен на Jaguar Daimler Heritage Trust.

Jaguar не излезе с официално съобщение след финалното производство, което слага край на всички нейни автомобили с бензинов и дизелов двигател, макар компанията да твърди, че разполага с достатъчно бройки от F-Pace, за да го задържи на пазара до 2026 г. От юни 2024 насам Jaguar спря производството на XE, XF, E-Pace, електрическия I-Pace и на спортния F-Type, като поръчките за новия модел GT са планирани да започнат в средата на 2026 г., преди първите доставки на клиентите на следващата година.
Като част от групировката Jaguar Land Rover (JLR), собственост на Tata, още през 2021 година Jaguar обяви смел план да се превърне в марка, предлагаща само електрически превозни средства. Много конкуренти, които направиха подобни съобщения или планираха да продават предимно електромобили по това време, като Mercedes-Benz и Volvo, оттогава отложиха предишните си цели поради по-бавното от очакваното навлизане на този вид коли. Наскоро пък ЕС смекчи плановете си за пълна забрана на продажбата на нови автомобили с ДВГ от 2035 г., което ще отвори вратата за продължаване на продажбите на коли с ДВГ и хибриди.

Jaguar, ангажиран с преминаването си към електромобили, представи първия си опит в това начинание с концептуалния модел Type 00 през 2024 г. и съпътстващите го промени в логото и маркетинга, които предизвикаха остри критики онлайн. Силно камуфлажни версии на 5,4-метров GT, чието още не е официално обявено, разполагащи с три електромотора с обща мощност от над 1000 к.с., пък бяха показани на медиите по-рано този месец.
В началото на август тази година шефът на Jaguar Ейдриън Мардел се оттегли и мястото му зае индиецът П.Б. Баладжи. Компанията беше засегната и от огромна кибератака, която принуди временното затваряне на няколко фабрики на JLR в световен мащаб. Последва нов скандал, когато дизайнерът Гери Макгавърн, който рабетеше по модели на Land Rover в продължение на две десетилетия, беше уволнен през декември 2025 г. Компанията публично отрече, че той е бил изритан, но не потвърди дали дизайнерът остава на работа.


0