Audi обеща, че гледайки напред към 2026, ще отдаде почит на една от великите си икони в историята си - редовия 5-цилиндров двигател. Никой обаче не очакваше да стане толкова скоро, но това вече е факт. Германският производител представи прототип, направен от свои студенти, който отдава почит на един забравените автомобили на марката.

Audi GT50 - почит към 50 години на 5-цилиндровия двигател
Този прототип се нарича GT50 и, както подсказва името му, празнува половин век живот на петцилиндровия двигател, който Audi представи в Audi 100 през 1976. Същият мотор по-късно намери място и под капака на превърналото се в икона Quattro, което промени историята на рали-спорта.
Новият автомобил обаче не е почит към Group 4 Quattro, нито към Group B Quattro A2, нито към Sport Quattro в многобройните им варианти. Той отбелязва 200 Trans-Am - колата, с която Audi се представи силно на американските писти, използвайки, разбира се, турбокомпресорния си петцилиндров двигател срещу американските чудовища. Това е последното Audi, който печели кръг от WRC - Safari Rally през 1987.
Брутално дизайнерско упражнение
След като остави своя отпечатък в WRC и спечели Pikes Peak през 1987 със Sport Quattro S1 E2, Audi искаше да докаже, че задвижването на всички колела и петцилиндровият мотор на предния мост могат да побеждават на пистата. И успя, като Audi спечели 8 от 13-те състезания през тази година.

Това е най-новото творение, излязло от тренировъчния център на Audi в Некарзулм. Там по-рано създадоха концепта RS6 GTO, който e вдъхновен от наследника на 200 Trans-Am - Audi 90 GTO, превърнало се по-късно в RS6 GT. Оттам идва и електрическият "рестомод" на Audi A2 – неправилно разбран за времето си автомобил, който днес би имал смисъл като малък и достъпен модел на марката, задвижван изцяло на ток.
Почит към 200 Trans-Am от 1988 година
Във всяко отношение това е естетически трибют, възстановяващ както силуета на 200, така и на Trans-Am. И двата надвеса имитират седана от 80-те, който десетилетие по-късно ще стане A6, докато агресивният, мускулест и много правоъгълен преден панел е по-скоро смес между предния сплитер на Sport Quattro S1 E2 и двойната решетка на IMSA GTO от 90-та година.

Под капака се намира същият 2.5 TFSI петцилиндров двигател с 410 к.с., който RS 3 използва от 2021. Това е единственият модел, който остава в настоящата гама, разделена между термично и електрическо задвижване.
5-цилиндровият все още не е казал последната си дума
Дори бъдещите изисквания за емисии, които вече гледат към 2035, Volkswagen Group не изключва тази възможност двигателят да се използва и за бъдеще. Ще го видим и в Formentor - кросоувър на Cupra, а вече се носи слух, че може да бъде включен и в Golf R като сбогуване с традиционния високопроизводителен Golf, без да се налага прибягване до електрически системи.
Очаква се също така да видим специална версия на RS 3 през 2026 г. с петцилиндров двигател, който надминава по мощност сегашния вариант.

