Когато Toyota се включва в моторните спортове, тя никога не си играе, а всъщност обикновено постига голям успех, както показва участието й в Световния рали шампионат (WRC) с модели като ST185 Celica. Toyota бързо превръща всеки успех в ралито в ежедневни продажби, като произвежда версии за улично каране на своите шампионски автомобили. А това означава, че ентусиастите могат да се сдобият с автомобили като Toyota Celica GT-Four от 1986, базиран на рали версията, която днес е скрито съкровище в света на колекционерските автомобили.
През 80-те години на миналия век Toyota искаше да спечели титлата в WRC и разработи постоянната си система за задвижване на четирите колела All-Trac, за да подкрепи амбициите си. Правилата за хомологация на FIA изискват всеки производител да произведе определен брой автомобили за пътно движение като версии на рали машината, така че Toyota пусна на пазара Celica GT-Four.
Toyota продължи да доминира в рали етапите с Celica ST185, спечелвайки титли за пилоти и производители през 1993 и 1994. Изведнъж японският производител детронира европейската рали елита, като рали икони като Карлос Сайнц пилотираха своите Celica към победата, предоставяйки на Toyota много полезна технология за ежедневните си продажби.
Ръководителите на Toyota обичаха да наричат GT-Four версията на Porsche 959, тъй като, точно като Porsche, Celica имаше много модерни за своето време характеристики. Тя имаше турбо двигател, усъвършенствана система за задвижване на четирите колела и много висока издръжливост. И двете коли произхождаха от състезания в моторспорта, въпреки че Celica се позиционираше в друг пазарен сегмент.
Японската компания също така произвеждаше автомобила в много по-големи количества от Porsche с модела 959, а продажната цена не можеше да се сравнява. Въпреки това и двата автомобила представляват технологичен шедьовър, който всяка от компаниите използваше, за да спечели в състезанията по моторни спортове, като същевременно подобряваше имиджа си на производител с високи постижения.
Турбо технология и усъвършенствани спецификации за 1990 година
Под капака на този GT-Four се намира двулитров четирицилиндров двигател 3S-GTE с турбо и интеркулер. Tой развива 204 к.с. и 275 Нм въртящ момент, което прави Celica, най-мощния модел на пазара.
Toyota използваше single-entry дизайн на турбото, което намалява турбо дупката, с интеркулер, разположен точно под характерния за модела въздухозаборник на предния капак, осигури максимален приток на въздух. Мощността се предаваше чрез ексклузивна петстепенна ръчна скоростна кутия към система за постоянно задвижване на четирите колела с разпределение на въртящия момент 50/50 и централен диференциал. Така че това беше кола, разрешена за движение по пътищата, с рали-трансмисия, напълно способна да се движи с еднаква лекота по чакъл, кал или асфалт.
Celica имаше и независимо окачване на четирите колела, а като опция можеше да се поръчат ABS спирачки, които по онова време все още бяха новост. GT-Four също беше оборудван с много удобства като стандарт, включително спортни седалки, висококачествена аудио система с 10 високоговорителя и два субуфера, както и електрическо задвижване на всичко. Така че, ако си купите такъв, ще получите високотехнологична производителност, както и лукс в рали ракета, която с удоволствие се превръща в гранд турер.
Ограничено производство, но с висока цена
През 1990 за базовата версия на Celica трябваше да платите равностойността на около 30 000 лв., но върховият модел GT-Four струваше между 50 000 и 56 000 лв. в зависимост от спецификацията. Това беше доста сериозна сума и на практика означаваше, че Toyota-та струваше колкото едно BMW 325i E30, което се оказа трудна продажба за компанията.
Toyota не продаде много GT-Four, като според някои оценки броят им е около 1000 автомобила за моделната 1990 година. До края на производството на модела през 1993 Toyota продаде само още 1700 бройки, което е по-малко от някои ексклузивни модели на Ferrari.
Усещане от шофирането и конкуренти
Зад волана на Celica GT-Four веднага усещаш двойствената му природа. Той определено е плавен, изтънчен и оборудван, а с опционалните кожени седалки предлага комфорт, подобен на този в GT автомобилите, но с позиция на шофиране, която е по-скоро като в туринг автомобил, отколкото в рали автомобил. Когато обаче натиснеш педала на газта до дупка, усещаш част от рали ДНК-то му. Турбото се задействаше веднага и ви даваше силен тласък в средния диапазон, а вие получавахте пълния звук с виещо турбо и писукащ уейстгейт.
Независимо от вида на настилката,GT-Four се справяше с минимални затруднения. Усещаше се балансиран и стабилен в завоите, с леко подвижване на предните колела, но то беше минимално и преминаваше бързо, докато обикновената Celica с предно задвижване се бореше за сцепление.
Има по-бързи коли в права линия от Celica, която ускорява от 0 до 100 за около 7 секунди. GT-Four никога не е била кралица на драга, но със сигурност би се представила добре по криволичещ мокър планински път.
От недооценяване до любимец на колекционерите
Поради ниските си продажби, Celica GT-Four остана незабелязана в продължение на много години. За съжаление, обесценението също не й помогна и на пазара тя не се продаваше с голяма надценка спрямо обикновените Celica. Някои справочници посочват, че през 2019 средната цена на GT-Four е била около 4000 долара, което е невероятно, като се има предвид нейната производителност.
Оттогава обаче GT-Four е станал по-популярен. Последните резултати от търгове показват, че може да се наложи да платите повече от 20 000 долара за ST185 в отлично състояние или с нисък пробег, докато по-типичен автомобил с добро качество на шофиране може да струва между 10 000 и 15 000 долара. Въпреки това, това все още е значително по-малко от цената на японски икони от същия период, като Mk4 Supra Turbo за около 80 000 долара или R32 Skyline GT-R за около 40 000 долара.
Любителите на моторните спортове може да погледнат GT-Four и да си спомнят невероятните кампании на Toyota в WRC. Той представлява култова класика, тъй като те могат да карат версия на Toyota, която е победила Lancia и Ford в някои от тези ожесточени рали сблъсъци.


0