Историята на Kia започва през 1944, когато е известна като Kyungsung Precision Industry и произвежда компоненти за велосипеди, включително стоманени рамки. Името Kia се появява през 1952, първият автомобил е представен през 1974, а през 1997 Hyundai започва да придобива Kia, което по-късно води до създаването на настоящата компания майка, Hyundai Motor Group.

Защо Kia празнува годишнината си сега, в края на 2025, вместо през 2024, не се знае. Може би в компанията са се подготвяли дълго време за това. По случай 80-годишнината на Kia, в град Йонгин се проведе ретроспективна изложба, където беше представен концептуалният автомобил Kia Vision Meta Turismo. Този модел е визията на Kia за настъпващата "ера на новата мобилност". Подробности за задвижването му ще бъдат публикувани по-късно, засега може само да оценим дизайна.
През последните години Kia работи усилено върху дизайна си, опитвайки се да намери последователна идентичност под ръководството на Карим Хабиб, ръководител на Kia Global Design. Той заема позицията от 2019, но нито преди, нито след това Kia успя да се диференцира достатъчно от марката Hyundai, така че двете продължават да се конкурират директно на световния пазар.

Дизайнът на най-новите серийни модели на Kia предизвика, меко казано, смесена реакция от страна на обществеността, така че предстои поредно обновяване на имиджа - концепцията Vision Meta Turismo показва посоката на тези промени.
Моделът се отличава с ниска, монококова каросерия с отличителен страничен профил и прозрачен покрив, смело маркиран с непрозрачни линии. Фаровете са проектирани като стъклени издатини и са интегрирани с камери, които изпълняват ролята на огледала за обратно виждане.

В салона има четири отделни седалки, като тази на водача има забавен десен подлакътник с джойстик, напомнящ за тези в моторизираните инвалидни колички. Воланът е отрязан блок с дупка в средата - трудно е дори да го хванете. Огромен head-up дисплей на предното стъкло показва ключова информация.
Съдейки по пропорциите на каросерията, Kia Vision Meta Turismo вероятно има електрическо задвижване. Пазарът обаче се е уморил от всевъзможните електрически превозни средства през последните две години и е муден в реакцията си към всякакви иновации, задвижвани от батерии.

По време на тийзър етапа мнозина очакваха тази концепция да предвещава възраждането на спортния лифтбек Kia Stinger. Определено обаче това не е Stinger, а нещо по-аморфно и не особено спортно. Дизайнът обаче си ги бива.


1