В зависимост от това дали говорим за употребявани, или за нови автомобили, България е или страната на старите BMW и Mercedes, или страната на бюджетните модели на Dacia или Skoda. Има обаче един сегмент на пазара - сегментът с най-жестоката конкуренция, и с най-високата доходност - в който господства друг автомобил: Kia Sportage. Най-продаваният компактен кросоувър у нас е основно обновен за 2025 година. Което ни изправя пред вечния въпрос - как да промениш нещо, което работи толкова добре, без да разочароваш никого? Тествахме пълния хибрид на Sportage, за да разберем дали корейците са се справили.
Вижте ВИДЕО от теста на Kia Sportage:
Вече няколко години Sportage (можете да го наричате и Спортидж, и Спортаж, самите корейци приемат и двете произношения) е най-популярният компактен кросоувър в България. За това несъмнено спомагат цените и щедрото оборудване, но в голяма степен го отдаваме и на външния вид.

Когато говорим за компактни кросоувъри, почти всички автомобили на пазара изглеждат като идентични клонинги, независимо от марката, задвижването, цвета и т. н. Това е едно от шепата изключения.
Последното поколение на Sportage, което дойде в началото на това десетилетие, има може би най-дръзкия дизайн в сегмента. Дизайн, който се разпознава отдалеч. Сега обаче в Kia са решили да го посмекчат малко. Може би за да спечелят онези хора, за които досегашният дизайн беше прекалено смел.
В резултат нeобикновените дневни светлини на досегашната кола, сочещи напред като връх на стрела, са отпаднали, и вместо това имате тази Г-образна форма, която ще намерите и при много други автомобили от Азия.

Досегашният и новият Sportage
Решетката е станала правоъгълна и изглежда някак по-познато. Отзад фаровете имат нов светлинен подпис, бронята е малко по-изчистена, но като цяло, ако не внимава, човек може и да не види разликата.
По-съществените промени са вътре в салона. Започват още от волана, който вече не е с три спици, а с две, и въпреки смущаващо модерния си вид всъщност е много удобен. Бутоните за управление на функциите на волана са лесно достъпни и са истински бутони, а не сензори, така че няма да ги натискате неволно през цялото време.

Вече дори и базовото ниво получава 12.3-инчов сензорен дисплей за мултимедията с чудесна резолюция и графики. Приборите пред шофьора също са дигитални - по-опростени в базовата версия, но също с 12-инчов дисплей в по-горните нива.
Kia запазва сензорния ред бутони с двойна функция в средата на таблото. Едно натискане го превключва от бутоните за климатика към бутоните за останалите функции. Аз лично мисля, че това е нелошо решение, човек свиква лесно с него, както и с всичко друго в тази кола.
А и за климатика все пак имате физически въртящи се контролери за настройване на температурата, така че да не рискувате, докато карате, да си отвличате вниманието.

Най-после Sportage е влязъл в новия век и вече поддържа безжично Android Auto и Apple CarPlay. Освен това имате безжично зарядно, два USB порта отпред и също два USB порта в задните облегалки, ако случайно се налага да возите две деца с по два таблета всяко. Само имайте предвид, че тези задни портове са налични във второто и третото ниво на оборудване, но липсват в базовото.

Както и при всички други производители, за да се опростят тестовите процедури, нивата са максимално опростени и са само три - базовото Comfort, междинното Executive, като в нашата тестова кола, и върховото GT Line, което предлага неща като този двуцветен волан например. В добрите традиции на Kia, даже най-ниското ниво е много щедро и ще ви даде куп глезотии като отопление на седалките, парктроник и камера за задно вижданe. И също, както споменахме, големия дисплей на мултимедията.

Самата мултимедия позволява всевъзможни неща. Включително да й добавяте видео стрийминг услуги или електронни игри. Не знам защо всички автомобилни производители са решили, че искаме да играем електронни игри на екрана на колата си, вместо на телефона си, но, така или иначе, имате тази възможност. Освен това можете директно чрез автомобила да плащате за различни услуги - примерно за паркинг - което може да е голямо удобство.
Към вградения WiFi в колата могат да се свържат до пет устройства. А самата мултимедия може да се върже с два телефона едновременно. Не ни се мисли какви пунически войни ще настъпят за това кой да пуска музиката.

Материалите в салона са станали още по-добри благодарение на една промяна, която горещо приветстваме.
Малка стъпка за Kia, но голяма стъпка за човечеството е отпадането на пиано лака, който господстваше по таблото и централната конзола на досегашната кола. Същия този пиано лак, чието хоби е да събира пръстови отпечатъци и който използва всяка възможност да ви заслепи със слънчево зайче. Сега този чудесен материал е отпаднал, с изключение на една съвсем малка декоративна ивичка по таблото (на място, където няма да го пипате с пръсти).

Една малка тайна е, че ние в Европа получаваме не истинския Sportage, а една скъсена негова версия, така че да може да се побира по нашите оскъдни паркоместа.
Нашият Sportage е дълъг 4.52 метра, с 14 сантиметра по-къс от американския. Но и така има достатъчно пространство на втория ред седалки и багажник, който побира внушителните 591 литра. Самите седалки са много удобни, за което, естествено, помага и окачването.

За щастие, когато става дума за тестване на окачване, Агенция Пътища е винаги на наше разположение. Съвсем лесно е да открием в близките околности на европейската столица София път, по който може да се кара с максимум 5 км в час. Но който доказва, че окачването на Sportage е по-скоро комфортно настроено, и дори най-злостните дупки няма да ви извадят пломбите.
В същото време то е достатъчно стегнато да взема на скорост остри завои. Тази кола не ви подтиква към спортно шофиране, но ако все пак се наложи, няма да се посрами. Междувременно шумоизолацията в салона е станала направо безукорна.

Изборът на задвижване е впечатляващ като за 2025 година. Базовата кола ползва добре познатия ни 1.6 турбобензин със 150 коня мощност и с предно предаване. Същият двигател може да даде и 180 коня с по-различни настройки и с добавено пълно предаване. И двата варианта предлагат ръчни скорости или роботизирана кутия със сух двоен съединител. Тихомълком до тях в гамата се нарежда и 1.6-литровият дизел, вече с добавена мека хибридна система. Той дава само 136 коня, но си остава интересен избор за хора, които изминават големи разстояния всеки ден.
|
239 к. с. максимална мощност 280 Нм максимален въртящ момент 196 км/ч максимална скорост 8.1 секунди 0-100 км/ч |
Има плъг-ин хибрид, който дава 288 коня комбинирана мощност и също може да бъде със задвижване на четирите колела. Батерията е почти 14 киловатчаса, може да се зарежда от мрежата и според Kia стига за до 64 километра само на ток, но не сме го тествали в реалния живот.
Накрая идва колата, която тествахме и която според нас е най-добрият избор като комплексни качества. Това е пълен хибрид с 1.6-литров бензинов мотор, и с батерия с капацитет киловатчас и половина, която се зарежда не от мрежата, а от двигателя и спирачките. Общата мощност е 239 конски сили.
Пълният хибрид има няколко предимства. Първо, неговата батерия никога не се изчерпва напълно - системата винаги поддържа някакъв заряд, така че да подпомогне движението чрез електромотора. Това се усеща особено ярко, ако решите да изпреварвате.

Но най-големият плюс на пълния хибрид е в градски условия, където тази система е максимално ефективна. Всъщност разходът на градско тук е осезаемо по-малък от този в комбиниран цикъл. На дълъг път с голям дял на магистрала и каране с максимално позволената скорост постигнахме 6.5 литра на 100 километра - повече от обещаваното в брошурата, но добре като за истинския живот.
Другият плюс на пълния хибрид е, че не получава 7-степенния автомат с двоен съединител на Hyundai, а истински 6-степенен хидротрансформаторен автоматик, който, честно казано, е доста по-добрият избор.
Ако трябва да си изсмуча от пръстите някаква забележка, тя е към електронните асистенти за безопасност, които са досадни. Естествено, могат да бъдат изключени, и слава богу. Но трябва да го правите при всяко потегляне. Най-досадният от всички е този, който следи водача за признаци на умора, и който е свързан със системата за следване на лентата – а добре очертаната лента не е непременно задължителна част от българската пътна мрежа. Затова в нашия случай този асистент ни напомняше да спрем за кафе и почивка горе-долу веднъж на пет минути.
Но всъщност реалният недостатък на пълния хибрид е в цената. Базовата бензинова версия започва под 60,000 лева, което е много добре за този сегмент и за тази епоха. Но хибридът стартира от почти 73,000 лева, а с автомат и пълно предаване летвата е вече на 84 800 лева. От друга страна, Тoyota иска същите пари за престарялото досегашно поколение на RAV4 с по-ниска мощност и e-CVT трансмисия. А хибридната Honda CR-V с двойно предаване е 104,000 лева.

Накратко, Sportage продължава да разчита на същата рецепта, която му позволи да продаде над 7 милиона бройки от първото поколение насам, в нарастваща прогресия. Въпросът е само дали при успеха на досегашната кола изобщо се е налагало да се правят корекции. Да се променя печелившата рецепта изглежда доста рисковано. Но в този случай ни се струва, че на корейците им се е разминало.
Още снимки на новата Kia Sportage вижте в ГАЛЕРИЯТА:


3