IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Три необичайни факта от автомобилната вселена

Знаете ли, че колите с ДВГ някога са били екологична алтернатива

Свикнали сме да гледаме на автомобилите като на сложни машини, пълни с хиляди части, но под ламарините и лустрото се крият невероятни истории и фрапиращи факти, които могат да преобърнат представата ни за четириколесните ни спътници. Сега ви разкриваме някои от най-необичайните и впечатляващи особености на автомобилната вселена.

бяло BMW


Когато колите са били „зелената“ алтернатива

Днес сме свикнали да обвиняваме автомобилите за замърсяването на въздуха в големите градове, но историята има изключително ироничен обрат. В началото на XX век, особено в мегаполиси като Ню Йорк и Лондон, конете са били основният източник на транспорт и... замърсяване.

Улиците са били затлачени от огромни количества конски изпражнения, които създавали непоносима миризма и сериозен санитарен проблем. Когато автомобилите навлизат в масова употреба, те са били приветствани като екологично чиста, „зелена“ алтернатива, която щяла да спаси градовете от биологичния отпадък. Е, кой би предположил, че историята ще направи такава шеметна метаморфоза?

95% живот на паркинг: Тъжната съдба на всеки автомобил

Ако се замислим за огромните инвестиции и сложния инженеринг, вложени в производството на един автомобил, следващият факт е почти абсурден. Статистиката показва, че средностатистическият лек автомобил прекарва цели 95% от живота си... паркиран!

Въпреки че са проектирани да покоряват пътища и да изминават хиляди километри, колите се управляват едва около 5% от времето. Останалите часове прекарват в бездействие – пред дома, на работното място или в някой подземен гараж. Тази нелепа несъразмерност кара човек да се запита дали наистина използваме тези сложни машини по предназначение или просто ги възприемаме като скъпи скулптури с двигатели.

Защо бялото е най-продаваният цвят?

Освен тези любопитни факти, автомобилният свят крие и по-фини особености. Според последните статистики, най-продаваният автомобилен цвят в света е бял. Почти 40% от всички нови автомобили, произведени през последните години, са в този цвят.

Причината е комбинация от практичност и психология: белият цвят е по-евтин за производство, по-безопасен (поради високата си видимост) и отблъсква топлината по-добре, което е голямо предимство в топлите климатични зони. Освен това, на пазара на употребявани автомобили белите коли често се продават по-лесно, тъй като цветът е неутрален и не излиза от мода – практичен избор, който надделява над емоцията.


0 от 500
  • #12
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Чичо Кольо ( преди 2 седмици )
    Повечето хора по света си купуват автомобили, защото наистина имат нужда от тях. Повечето хора в България, обаче си купуват автомобили от които нямат истинска нужда и дори не могат да си ги позволят.....Купуват ги за кеф и показност. Половината ми познати в БГ са от тези - единия скоро "вика", ей много гори да е.а.....Ама не гледах това като я избирах, исках коние да има
  • #11
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Проблемът на антиелектриците е, че винаги търсите ЕДНО ЕДИНСТВЕНО УНИВЕРСАЛНО РЕШЕНИЕ на всички проблеми и отричате всички останали решения, КОИТО МОГАТ ДА РАБОТЯТ ЗАЕДНО. Нито обществения транспорт, нито споделените автомобили, нито електромобилите, нито ДВГ могат да бъдат ЕДИНСТВЕНО УНИВЕРСАЛНО РЕШЕНИЕ. Света има нужда от всички тях и разликата е само в пропорцията
  • #10
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Вярваш ли си В тази конспирация? А замислил ли си се, че тенденциите в България са точно обратните - изчезва обществения транспорт. Особено междуградския. Спомням си Как като дете имаше автобуси на всеки половин час до село. Както и до всички населени места. Сега бил останал един единствен автобус за деня. Повечето хора си купуват автомобил по принуда, защото не могат без него, а не за да пестят Или обратното - да се хвалят колко скъп автомобил са си купили, въпреки че има и такива.
  • #9
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Enzo ( преди 2 седмици )
    Идеята зад силовото забраняване на ДВГ не е налагането на замяната на колите с ДВГ с електромобили. Идеята е да бъде ликвидирано притежаването на личен автомобил. Бъдещето е в споделеното шофиране на електромобили в градски условия и ползването на обществен превоз в останалите случай. Развитието на последния ще бъде и в посока на нови видове обществен превоз до момента, в който притежаването на личен автомобил ще бъде единствено по колекционерски причини.
  • #8
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Другият проблем е съвсем отделен проблем - паркоместата. Този проблем има две решения - изграждане на повече паркоместа е решението което не работи навсякъде. Второто решение е споделени автомобили ако от днешните от 1 милион автомобила само 5% станат споделени , тези 50 хиляди споделени автомобили биха освободили 200-300 000 паркоместа
  • #7
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Да Пропов. Ето така се води смислена дискусия. ЗАДАВАТ СЕ ПРАВИЛНИТЕ ВЪПРОСИ! Браво! Особено пък когато въпросите са свързани с назоваване на конкретни ПРОБЛЕМИ и търсене на възможни РЕШЕНИЯ. Сега и аз да за да МАТЕМАТИЧЕСКИ ВЪПРОС. Ако 100% от замърсяването на автомобилите идва от 5% от времето, При премахване на ДВГ Наистина ли само 5% от замърсяването ще се премахне, както твърдиш? Моя отговор е че ще се премахне 100% от замърсяването.
  • #6
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Мпс ( преди 2 седмици )
    Всичко това е вярно и има.логика, но се забравя едно нещо- човека. Понякога решенията не са много умни, а притежаването на скъпа кола е едно от.тях. Никога не бих си купил чисто нов автомобил, но ето, че стана. С времето се изменят приоритетите. Като се пенсионирам, няма да работя като повечето старци, ще си седя вкъщи и гледам двора и заравада.
  • #5
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Колега, принципно си прав но истината е че голямата част от проблемите при съвременните автомобили са резултат от това че се ползват само 5% от времето. Имам наблюдения от хора които въртят няколко хиляди км МЕСЕЧНО и за 200-300 хил км служебните им коли рядко имамт някакъв проблем .
  • #4
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Ако трафикът не беше мазало и имаше къде да се паркира, щях по- често да ползвам колата. Сега е основно за извънградско и отвреме на време в София, но поради изброените причини не си е работа
  • #3
    4 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    абсолютно безмисленно е хората да притежават мпс за тези пари купи си имот на брега на морето и по добре всеки ден бос до плажа отколкото с мерседес на работа