В свят, където времето е пари, а автомобилът е визитна картичка, чистотата е повече от естетика – тя е необходимост. Въпреки че редовното посещение на автомивката остава неизбежно, някои водещи производители въведоха хитроумна технологична особеност, която значително забавя замърсяването на каросерията. Говорим за хидрофобните покрития – невидимата броня, която превръща водата и мръсотията в безсилни врагове.

Тази забележителна иновация е истинско инженерно постижение в областта на нанотехнологиите и покритията. В основата ѝ стои така нареченият ефект „Лотосов лист“. Учените са наблюдавали, че повърхността на листата на лотоса е покрита с микроскопични структури, които не позволяват на водата да се задържи. Вместо това, водните капки остават сферични и, търкаляйки се по повърхността, събират и отнасят със себе си всички прахови частици и мръсотия.
Автомобилните производители, (пионер в тази област е Nissan с техния експериментален проект Ultra-Ever Dry), пренесоха този природен феномен върху каросериите. Те постигат това чрез нанасяне на специален хидрофобен слой. Този слой драстично намалява повърхностното напрежение между боята и водата, принуждавайки течността да се „отблъсква“, вместо да се разстила и да се задържа.
По този начин функцията „самопочистване“ вече е повече от маркетингов трик, тя носи осезаеми предимства за шофьорите:
Намалена честота на миене: Покритието активно отблъсква пътната мръсотия, праха и дори мазни петна. В резултат на това, автомобилът изглежда по-дълго време безупречен, особено след дъжд.
По-дълъг живот на боята: По-малкото механично триене при миене (особено от четки) и по-слабото задържане на агресивни замърсители като птичи изпражнения и смола, удължават живота и блясъка на оригиналното лаково покритие.
По-добра видимост: Някои производители използват подобни покрития и върху страничните прозорци и огледалата. Това осигурява по-бързо оттичане на водата по време на валеж, подобрявайки видимостта и безопасността.
Макар че не можем да говорим за абсолютна автомивка (силните наслоявания от кал или сол през зимата все още изискват намеса), тази технологична особеност е тих съюзник в ежедневната грижа за автомобила. Тя работи като буфер, който дава на собственика повече свобода и по-малко грижи за външния вид на колата.
Тези покритията се появиха за първи път като експериментални проекти, но днес хидрофобни свойства са интегрирани в много от висококачествените керамични покрития и фабрични лакове, предлагани от различни марки. Технологията се предлага и от различни детайлиг ателиета, като тази характеристика е красноречив пример за това как науката за материалите и автомобилното инженерство работят заедно, за да направят шофирането не само по-безопасно, но и по-удобно.
С всяко следващо поколение, тези покрития стават по-трайни и по-ефективни, което предвещава време, когато мръсната кола наистина ще се превърне в рядкост.


0