Автомобилите с газова система остават в историята на Германия. През октомври в страната са регистрирани само 932 нови коли с LPG. За сравнение, по същото време над 52 400 електрически автомобила бяха пуснати по германските пътища. Защо Германия се отдръпва от LPG?

Според данни на KBА (Германското федерално управление за моторен транспорт) през октомври в Германия са регистрирани 250 133 нови леки автомобила. Само 932 от тях бяха оборудвани с фабрична газова уредба. В сравнение с миналата година това означава спад с до 10,3 процента. Това е най-големият спад в категорията алтернативни задвижвания.
От 2020 в Германия се наблюдава рязко увеличение на интереса към нови автомобили АГУ. През 2019, когато броят на регистрациите се считаше за рекорден, в Германия бяха продадени 7200 такива автомобила. За сравнение, през 2023 в Германия вече са регистрирани над 15 000 автомобила с заводска LPG система, а миналата година броят им е около 14 000.
Германия вече предпочита електричество
Въпреки това, изглежда, че кратката любовна история на германците към LPG просто отминава. Последните данни на KBA показват, че от 1 януари до края на миналия месец по германските пътища са добавени само 9935 нови автомобила с газови инсталации, а самият октомври завърши с минимално ниво от само 932 автомобила. Това означава, че търсенето на годишна база намалява с до 10,3 процента. В октомврийската класация абсолютното номер 1 беше Dacia Sandero с 367 регистрации, която сама по себе си е отговорна за почти 40 процента от регистрациите.
Защо Германия, след кратък период на възхищение, очевидно обръща гръб на любимото гориво на българите? Всичко показва, че причината може да са парите. Как е възможно това?
Колко струва литър LPG в Германия?
В зависимост от мрежата или типа зарядно, средната цена от 1 kWh днес варира между 0.3 и 0.8 евро. Въпреки това, голям брой германски шофьори смятат, че средно 1 kWh "заредена" от домашна станция ще им струва около 0,4 евро. Ако приемем, че средният електромобил консумира около 17 kWh на 100 км в града – покриването на такова разстояние с електричество струва на германския шофьор 6,8 евро.
За сравнение, средната цена на 1 литър LPG на германска станция е разход от около 1 евро. Това означава, че изминаването на 100 км с Dacia Sandero, която консумира около 7 литра LPG на 100 км в градски условия, струва на германския шофьор около 7 евро. Разходите за изминаване на 100 км са много сходни.
Притежанието на електромобил е по-евтино
Трябва също да се има предвид, че в Германия до 7 от 10 нови автомобила се регистрират от бизнес клиенти. И те – в случая с електрическите автомобили – могат да се възползват от преференциалните данъчни регулации. Те включват условия за амортизация и освобождаване от пътен данък. В резултат, въпреки че предложението на Dacia е много изкушаващо в Германия, бизнес клиентите обикновено залагат на електрически автомобили, което отваря пътя за данъчни облекчения.
От тази гледна точка не е изненадващо, че продажбите на нови електрически автомобили в Германия днес са повече от 50 пъти по-високи от тези с газова инсталация. През октомври в страната бяха регистрирани над 52 400 нови електрически автомобила, което представлява пазарен дял от 21 процента. За сравнение, 932 регистрации на LPG автомобили са само 0,4 процента от общия германски пазар.
Най-продаваният електрически автомобил в Германия днес е Skoda Elroq. Най-популярният класически (пълен) хибрид сред купувачите е Toyota Yaris, а най-популярният плъгин – Volvo XC60. Трябва да се отбележи също, че през октомври електрическите автомобили и plug-in хибридите бяха отговорни за рекордните 33,3 процента от регистрациите на нови автомобили в Германия.


0