Когато миналата седмица се разбра, че Тото Волф, милиардерът и шеф на отбора на Mercedes във Формула 1, е в напреднали преговори за продажба на малцинствен дял на милиардера Джордж Курц, съосновател на CrowdStrike. Tова беше най-ясният знак досега, че спортът е намерил нов финансов двигател.

Цената в споразумението на Волф – около 6 милиарда долара – е с 58% по-висока от оценката на Forbes преди две години и поставя Mercedes сред най-ценните отбори в света във всички спортове. „Сребърните стрели“ сега се нареждат по-високо от осем отбора от НФЛ, 24 от НБА, 28 от МЛБ и всички 32 от НХЛ – да не говорим за всички европейски футболни отбори с изключение на Реал Мадрид и Манчестър Юнайтед.
Mercedes дори не заема първото място във Формула 1. То е за Ferrari - най-легендарният отбор в спорта, чиято стойност възлиза на 6,5 милиарда долара, според оценките на Forbes, благодарение на уникалното си място в спорта. В цялата серия десетте отбора от Ф1 са оценени на 1,5 милиарда долара или повече. Праг, преминат само от четири организации преди две години, а средната оценка е достигнала 3,6 милиарда долара, което е с 89% повече от 2023 г.
Това увеличение отразява скоростта на бизнеса във Формула 1, като средните приходи на десетте отбора достигат приблизително 430 милиона долара през миналата година и продължават многогодишния период с двуцифрени съставни годишни темпове на растеж. Най-добрите приходи на Mercedes от 799 милиона долара през 2024 се нареждат на десето място сред спортните отбори в света през същия сезон.
Но ускоряващите се оценки са свързани по-скоро с промяната в рентабилността след въвеждането на таван на разходите през 2021 г. Системата, която ограничава разходите на отборите в много области, свързани с проектирането и конструирането на състезателните им автомобили, до около 170 милиона долара през този сезон, имаше за цел да изравни шансовете след като надпреварата за оръжия доведе до скок в годишните бюджети на водещите отбори над 400 милиона долара.
След като големите купувачи бяха спасени от най-лошите си импулси, шест отбора бяха печеливши миналата година, според оценки на Forbes , а тези, които все още губят пари, са „на едно, две или три спонсорства разстояние - никой не е толкова далеч от печалба“, казва вътрешен човек от Формула 1. McLaren, който отчете загуба от 137 милиона долара през 2018, отчете оперативна печалба от 61 милиона долара през 2024. Mercedes беше на 202 милиона долара, което го прави един от най-печелившите спортни отбори в света.
През септември собствениците на McLaren Racing – групата, която включва отбора на McLaren от Формула 1, както и участници в други моторни спортове, като IndyCar – изкупиха акциите на своите миноритарни акционери на стойност около 4,5 милиарда долара, или 6,4 пъти приходите на групата за 2024 ( Forbes изчислява, че само отборът от Формула 1 представлява 4,4 милиарда долара от тази стойност.) Тази покупка последва две сделки, включващи Aston Martin: продажба на миноритарен дял миналата година на отчетена стойност на предприятието от около 2,3 милиарда долара – 7,4 пъти приходите от предходния сезон – и споразумение през юли за отчетени 3,2 милиарда долара, 8,6 пъти приходите от предходния сезон.
Сравнете тези цифри с продажбата през 2023 на друг миноритарен дял в Aston Martin за около 1,2 милиарда долара - 5,3 пъти приходите от предходния сезон - или сделка от приблизително 900 милиона долара за миноритарен дял в Alpine през същата година на цена от 2,8 пъти по-висока. Последните оценки на Forbes за десетте отбора от Формула 1 са около 8 пъти средните приходи за предходната година - в сравнение с 2,3 пъти през 2019 г. и 4,9 пъти през 2023
10-те най-скъпи отбори във Формула 1 за 2025 г. (ГАЛЕРИЯ):
Този сезон най-успешният пилот във Формула 1 - Люис Хамилтън, с рекордните седем шампионски титли при пилотите, се присъедини към най-известния отбор в спорта, Ферари, който е спечелил рекордните 16 титли при конструкторите от първото си участие във Формула 1 през 1950.
Но „Подскачащият кон“ не е бил на върха на подиума от 2008 насам, а Хамилтън имаше разочароващ дебют в червено, след като прекара последните 12 сезона с Mercedes. „Превключването между мечтата да караш за този невероятен отбор и кошмара от резултатите, които постигнахме, възходите и паденията, е предизвикателство“, каза Хамилтън, който е шести в класирането при пилотите, пред Sky Sports този месец.
Феновете обаче не се отказват. Ангажираността на Ferrari в социалните медии е с 31% по-висока от тази на всеки друг отбор от Формула 1, според фирмата за анализ на спонсорства Blinkfire, а медийната стойност, която генерира за спонсорите, е с 44% по-висока от всеки друг отбор.
Приходи: 670 милиона долара; Оперативна печалба: 80 милиона долара.

