IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо размерът на двигателя се измерва в литри?

Как са се променили стандартите и какво очаква автомобилната индустрия след това

В средата на миналия век американските шофьори се гордееха с „кубиците" под капака, а европейците предпочитаха да броят обема на двигателя в кубични сантиметри. Но с времето тези различни системи са заменени от литри – универсална мярка, която се е превърнала в стандарт по целия свят. Днес литрите не са просто число в автомобилния паспорт, а повратна точка, която влияе върху данъците, мощността и дори престижа на автомобила.


двигател


Литърът е единица за обем, използвана за измерване на течности, но в автомобилната индустрия се отнася до общия работен обем на всички цилиндри в един двигател. Просто казано, това е количеството горивно-въздушна смес, което двигателят може да изпомпва в един пълен цикъл на работа. Например, ако имате 2,0-литров четирицилиндров двигател, всеки цилиндър има приблизително 500 кубични размера.

Преходът към литрите започва с разпространението на метричната система, която се появява във Франция през XVIII век и постепенно измества имперските мерки. САЩ дълго време запазват своите инчове и галони, но в края на 80-те години приемат метрични стандарти за търговия и индустрия. Тези ценности за автомобилните производители обединяват характеристиките и ги правят разбираеми за купувачите по целия свят.

Оттогава обемът на двигателя в литри се превърна в част от имиджа на автомобила. Мощният 3,0-литров V6 се свързва с динамика и комфорт, а компактен 1,3-литров турбо двигател е свързан с икономия на гориво и екологична безопасност. Литрите са се превърнали в универсален език, използван от инженери, маркетолози и автомобилни фенове.

Защо литрите все още са важни?

Въпреки развитието на технологиите, размерът на двигателя все още играе значителна роля. По-големият двигател обикновено означава повече въздух и гориво, което означава повече мощност. Въпреки това, модерните турбодвигатели и системи за впръскване позволяват впечатляваща възвръщаемост дори от малък агрегат. Например, компактен трицилиндров двигател с обем 1.5 литра днес може да превъзхожда като динамика старите атмосферни двигатели с 2.4 литра, като консумира по-малко гориво и отделя по-малко вредни вещества.

Въпреки това, литрите остават важен критерий за класифициране на автомобили и изчисляване на данъци. В много страни размерът на данъка зависи пряко от размера на двигателя, а не от неговата мощност.

Бъдещето на литрите в ерата на електрическите превозни средства

С появата на електрическите превозни средства концепцията за „двигател с работен обем" постепенно остава в миналото. Електрическите автомобили нямат цилиндър и обичайния работен общ обем – вместо това киловати и въртящ момент са на преден план, достъпни при най-ниските възможни обороти. Затова днес производителите се хвалят не с литри, а с мощност и пробег. Например, съвременните електрически автомобили могат да произвеждат над 1000 к.с., което до скоро изглеждаше фантастично за обикновени автомобили.

И все пак литрите все още не са изчезнали от автомобилния лексикон. През следващите години те ще определят важни характеристики за бензиновите и дизеловите модели, както и за определяне на данъци и застраховки. Но много скоро ще си спомним за времето, в което автомобилите някога „дишаха" през цилиндрите и техните възможности се измерваха в литри, а не в киловати.


0 от 500
  • #8
    0 rate up comment 0 rate down comment
    АБВ потребител ( преди 3 седмици )
    От утре 3 лт двигател става 3 кг
  • #7
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Алекс ( преди 3 седмици )
    Нещо ново научихте ли от този материал?
  • #6
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Вал ( преди 3 седмици )
    Ами за мен кубични сантиметри и литри е едно и също...или не ?
  • #5
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Скъсани боксерки ( преди 3 седмици )
    Хем сте пр0сти, хем един превод не можете да направите! Толкова ли ви е трудно да прочетете е редактирате преди публикация!?
  • #4
    9 rate up comment 0 rate down comment
    Stan ( преди 3 седмици )
    Литър е единица за обем, 10*10*10см. И не е само за течности както "авторът" си мисли
  • #3
    3 rate up comment 14 rate down comment
    JJIvanov Douser ( преди 3 седмици )
    БЕНзина в БЪлгария вкл А95 беше великолепен. ЛЕчебен за двигателите.След отравяне на бенизна с 10% биоетанол двигателите работят на СЧУПВаНЕ.ЗАМЪРСЯВАТ ЯКО НАД 90 % по вредни от нормална работа.ДА СЕ БЛОКИРА ОТРАВЯНЕТО НА БЕНЗИНА С БИОЕТАНОЛ РИСК ОТ ЖЕстоКИ ВОЕННИ ДИВЕРСИИ И МАСОВИ УБИИСТВА !!
  • #2
    5 rate up comment 20 rate down comment
    JJIvanov Douser ( преди 3 седмици )
    ВНИМАНИЕ ПИСМЕНО Е ЗАБРАНЕТО ПОРАЗЯВАНЕТО НА БЕНЗИНА С БИОТЕНОЛ.ЗАБРАНАТА Е ПРАТЕНА ДО СТРАНИТЕ ЧЛЕНКИ НА ООН И НАТО.ДО накроманите на власт в ЕВропейския съюз и до терористите на власт в СОФИЯ.МИлиони Бензинови автомобили в момента се поразяват жестоко с биотеанол 10% добавен след заповеди на НАГЛИ ПРЕСТЪПНЦИ ОКУПИРАЛИ ВЛАСТА В СОФИЯ чрез доказано престъпни групи ГЕРБ,ДСП,СДС,БСП,ПП И ДБ.БЕдствено извънредно ПОЛОЖЕНИЕ. ВОДИ СЕ война срещу ЕвРОПА ЧРЕЗ НАРКОМАНИЗИРАНИ НА ВЛАСТ в БРЮКСЕЛ ...
  • #1
    21 rate up comment 3 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 седмици )
    Литрите са си литри и ще останат и при автомобилите. Например за информация за полезния обем на багажника и товарното пространство. Обемът не е само това в цилиндрите.