В средата на миналия век американските шофьори се гордееха с „кубиците" под капака, а европейците предпочитаха да броят обема на двигателя в кубични сантиметри. Но с времето тези различни системи са заменени от литри – универсална мярка, която се е превърнала в стандарт по целия свят. Днес литрите не са просто число в автомобилния паспорт, а повратна точка, която влияе върху данъците, мощността и дори престижа на автомобила.

Литърът е единица за обем, използвана за измерване на течности, но в автомобилната индустрия се отнася до общия работен обем на всички цилиндри в един двигател. Просто казано, това е количеството горивно-въздушна смес, което двигателят може да изпомпва в един пълен цикъл на работа. Например, ако имате 2,0-литров четирицилиндров двигател, всеки цилиндър има приблизително 500 кубични размера.
Преходът към литрите започва с разпространението на метричната система, която се появява във Франция през XVIII век и постепенно измества имперските мерки. САЩ дълго време запазват своите инчове и галони, но в края на 80-те години приемат метрични стандарти за търговия и индустрия. Тези ценности за автомобилните производители обединяват характеристиките и ги правят разбираеми за купувачите по целия свят.
Оттогава обемът на двигателя в литри се превърна в част от имиджа на автомобила. Мощният 3,0-литров V6 се свързва с динамика и комфорт, а компактен 1,3-литров турбо двигател е свързан с икономия на гориво и екологична безопасност. Литрите са се превърнали в универсален език, използван от инженери, маркетолози и автомобилни фенове.
Защо литрите все още са важни?
Въпреки развитието на технологиите, размерът на двигателя все още играе значителна роля. По-големият двигател обикновено означава повече въздух и гориво, което означава повече мощност. Въпреки това, модерните турбодвигатели и системи за впръскване позволяват впечатляваща възвръщаемост дори от малък агрегат. Например, компактен трицилиндров двигател с обем 1.5 литра днес може да превъзхожда като динамика старите атмосферни двигатели с 2.4 литра, като консумира по-малко гориво и отделя по-малко вредни вещества.
Въпреки това, литрите остават важен критерий за класифициране на автомобили и изчисляване на данъци. В много страни размерът на данъка зависи пряко от размера на двигателя, а не от неговата мощност.
Бъдещето на литрите в ерата на електрическите превозни средства
С появата на електрическите превозни средства концепцията за „двигател с работен обем" постепенно остава в миналото. Електрическите автомобили нямат цилиндър и обичайния работен общ обем – вместо това киловати и въртящ момент са на преден план, достъпни при най-ниските възможни обороти. Затова днес производителите се хвалят не с литри, а с мощност и пробег. Например, съвременните електрически автомобили могат да произвеждат над 1000 к.с., което до скоро изглеждаше фантастично за обикновени автомобили.
И все пак литрите все още не са изчезнали от автомобилния лексикон. През следващите години те ще определят важни характеристики за бензиновите и дизеловите модели, както и за определяне на данъци и застраховки. Но много скоро ще си спомним за времето, в което автомобилите някога „дишаха" през цилиндрите и техните възможности се измерваха в литри, а не в киловати.


0