IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

От газ и жичка до лазер - еволюцията на фаровете

Светлините се превърнаха във връзка между автомобила и околната среда

Фаровете на автомобила често са приемани за даденост, но тяхната еволюция е пряко отражение на стремежа към по-голяма безопасност и технологичен напредък. Преминавайки от прости газови лампи до днешните дигитални матрични системи, светлинната технология е превърнала предната част на автомобила от декоративен елемент в компютърно управляван прожектор.


фарове


Зората на светлината: Газ и жичка

В началото на автомобилизма, когато Карл Бенц патентова своя автомобил през 1886, фаровете са били просто маслени или ацетиленови фенери. Тези ранни източници на светлина, подобни на старите газови лампи, осигурявали светлинен поток под 200 лумена. Те били устойчиви на вятър, но изисквали често почистване и били опасни заради токсичните изпарения.

Истинският обрат настъпва през 1908 г., когато Cadillac въвежда първите електрически фарове със стандартна крушка с нажежаема жичка. За първи път шофьорите получават и ключ за превключване между къси и дълги светлини – макар и далеч от днешните стандарти за яркост. През 1962 г. се появява халогенната H1 крушка, която бележи значителен скок, предлагайки четири пъти по-дълъг живот и яркост до 1500 лумена.

Технологичният прелом: Xenon, LED и Лазер

През 90-те години на миналия век, с появата на BMW 7 Series през 1991, настъпва ерата на HID (High-Intensity Discharge) или ксеноновите фарове. Те използват електрическа дъга вместо жичка, достигайки яркост от около 3200 лумена, но изискват по-сложни системи (баласти) и UV-филтри.

Истинската революция обаче е свързана с LED (светодиодната) технология, въведена за първи път в Lexus LS600h през 2007 г. LED фаровете представляват източник на светлина от твърдо тяло – без жичка и газ. Техните предимства са неоспорими: изключително дълъг живот (до 30 000 часа), ниска консумация на енергия и възможност за изключително компактен дизайн (до 35 мм дълбочина при някои електромобили).

Следващата стъпка беше въвеждането на лазерната технология, която въпреки че не се наложи масово поради висока цена и регулации, демонстрираше възможност за осветяване на пътя на стотици метри напред.

Интелигентните фарове днес

Съвременните фарове не просто светят – те мислят и комуникират. Матричните и адаптивните светлини използват камери и компютърни системи, за да управляват милиони пиксели светлина. Те могат автоматично да изключват само част от дългия лъч, за да не заслепяват насрещно движещите се автомобили, докато поддържат максимална видимост навсякъде другаде.

С новите технологии, фаровете се превърнаха във връзка между автомобила и околната среда, осветявайки, комуникирайки и дори проектирайки графики върху асфалта, като по този начин драстично повишават сигурността при шофиране през нощта.


0 от 500