IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Японци развенчаха мита за LED фаровете

Малка компания създаде светлини, които не заслепяват насрещно движещите се коли, дори с включени дълги

През последните години производителите са се ангажирали сериозно с разработването на усъвършенствани технологии за осветление за най-новите си автомобили до ниво, което на практика е достигнало своя връх. От халогенни фарове преминахме към ксенонови, след това към изцяло LED, а сега към матрични LED, а някои марки дори вграждат лазерно осветление. Последните обаче останаха ограничени до най-луксозните модели поради високата им цена, докато матричните LED фарове успяха да достигнат дори до компактните автомобили.


фарове


Тези фарове обаче обикновено не са стандартно оборудване за повечето модели, предлагани на пазара. LED фаровете са по-често срещана характеристика при повечето нови автомобили, оборудвани с диоди, излъчващи бяла светлина със синкави оттенъци, които са се доказали като по-енергийно ефективни. Въпреки това, те далеч не са перфектни, което е сериозен проблем, който матричните фарове също не са решили.

ADAC,  най-големият клуб на автомобилисти в Германия, тества LED фарове и установи, че те не осигуряват по-добро осветяване на пътя. Осветената зона непосредствено пред автомобила често е слаба и бледа, а прекомерна интензивност може да се наблюдава, когато светлината се отразява от пътните знаци. Всъщност, при специални условия като дъжд, мъгла или сняг, отблясъците от самите фарове са забележимо по-силни. Някои шофьори свикват с това, но насрещно движещите се не.

Този проблем не е решен и от доста скъпите LED матрични фарове. Тази технология използва камера, която открива наличието на превозни средства, движещи се както отпред, така и в обратната посока, като избирателно изключва серия от светодиоди, за да избегне заслепяване на другите участници в движението при използване на дълги светлини. Това обаче не е напълно перфектно, тъй като ако височината на фаровете не е регулирана правилно, насрещно движещите се водачи ще сигнализират за заслепяване.

Примигването на дългите светлини през нощта може да е и следствие от замърсени фарове, които объркват камерата. Когато шофирате през зимата по мокри, поръсени със сол пътища, върху лещите се образуват малки солни кристали, или дори лед, които действат като разсейващи лещи, така че по-малко светлина достига до пътя и се получават повече отблясъци. Решението съществува. Нарича се измиване на фаровете, но е система, която на практика е изчезнала от автомобилите и напълно от тези, оборудвани с LED технология.


фарове


Mercedes беше един от първите производители, които преминаха от ксенонови към LED фарове, а също и първият, който премахна системата за измиване на фаровете, спестявайки значителна сума пари, въпреки че това не беше конструктивен проблем. Германските конкуренти обаче продължават да ги предлагат, но само като опция на определени пазари. Ако Audi и BMW го направят, може би и Mercedes трябва, но това не е законово задължително - за превозни средства със светлинен поток над 2000 лумена на фар - за разлика от регулирането на височината на фаровете.

LED фаровете обикновено имат по-нисък активен светлинен поток, което позволява на производителите да спестят от почистване и системи за автоматично регулиране нивото на фаровете, като последните ще бъдат задължителни от 2027 поради по-ниския светлинен поток. Може би това, което трябва да бъде задължително, а не незадължително, е контролът на обхвата на фаровете, тъй като това би решило проблема с прекомерно слабото осветление пред превозното средство през нощта.

Японците знаят това твърде добре, тъй като малко известният доставчик на осветителни компоненти Koito Manufacturing се прочу като представи потенциално решение на проблема с отблясъците на автомобилното изложение в Токио миналата седмица. "Създадохме LED светлина, която не заслепява насрещно движещите се превозни средства, дори с включени дълги светлини!", похвалиха се те. Наречена ADB, съкращение от aдаптивни фарове с висока разделителна способност, всеки фар има 16 000 независими светодиода, които могат да се регулират или изключват избирателно според нуждите.

Японската компания посочва, че системата увеличава максимално видимостта на водача в същия диапазон, където дългите светлини са изключени, което позволява на системата да знае точно къде да свети и къде не. Същата предна камера, използвана от системите за подпомагане на водача, като тези за засичане на други превозни средства, велосипедисти и пешеходци, открива препятствия, включително пътни знаци, като изключва светодиодите, чиито лъчи са насочени към тях, като същевременно поддържа по-ярко осветление в околността. Засега е известно, че системата работи, но не е ясно дали някои производители са заинтересовани.

0 от 500
  • #13
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Volvo for life ( преди 4 седмици )
    Имам V60 2013 с Adaptive high beam, bixenon с лупа - отлично осветяване и незаслепяване на насрещен и попътен/настигнат трафик. Справят се не по-зле от Супърб L&K 2020г.
  • #12
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    До #11 - Бихте ли споделили каква е другата кола...
  • #11
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    До 8 - Чувал съм, че Шкода използват матричните на Ауди и затова се представят добре. Предполагам в цялата VAG група би трябвало да няма проблем с матричните. За жалост примерно при Golf се доплащат винаги, докато в Октавия например ги вкарват след определено фиксирано ниво. Бях скептичен в началото, но работят безотказано - няма грешки, следят и държат сянка на движещите се коли, разпознават супер и знаците. Другата ми кола постоянно бърка или забавя автоматичните къси/дълги.
  • #10
    1 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Поредната лъжовна статия - тези японци нищо не са измислили. Просто си правя маркетинг. Фаровете на принципа на DLP се вграждат в серийни модели от поне няколко години в премиум марките. Освен много по-прецизните лъчи, могат и да рисуват и пишат по асфалта.
  • #9
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Радвам се, че на Шкода са добри, но не бъди толкова сигурен, че на всички марки се справят толкова добре.
  • #8
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    На едната кола съм с адаптивни матрични LED - единствената смислена опция от последните години. Разликата е огромна и се вижда в пъти по-добре и по-надалеч вечерта. Също осветява всички знаци, като постепенно намаля интензитета, за да не те заслепят. Разликата със стандартни халогенни фарове е наистина покъртителна. За 1 година не съм видял и някой да присветва, че го заслепяват. Става дума за новите матрични на Шкода, но съм сигурен, че и другите марки се справят толкова добре.
  • #7
    11 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    това как дългите - адаптивни светлини не заслепявали го разказвайте на пейката в кварталната градинка това че автомобила попада в затъмнена зона не означава че околния светлинен поток не представлява проблем за очите които не могат да се адаптират към рязката промяна на изключително светла част и тъмна много опасно е и поставянето на мощни осветителни тела в близост до обществи пътища които заблуждават водача че има автомобил още по притеснителното е налагането на светлинни линии вместо габарити
  • #6
    14 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Уха, Koito малка компания :), с пазарен дял към 20%, водещи иновации в LED и LIDAR, компанията измислила LED автомобилното осветление, прави авио електроника и какво ли още не! Да, не продава талаш на килограм и са им скъпи нещата.
  • #5
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Страшни фарове ( преди 1 месец )
    На цената на цяла кола...
  • #4
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Светодиодните фарове по евтините модели на много марки все още са си компромис. Хубавото струва пари. Матричните фарове, които не правят грешки, също са рядкост, иначе идеята е страхотна.