Ерата на софтуерно дефинираните превозни средства е пред нас. Ръководители на компании като BMW и Rivian често подчертават важността на софтуера и как той ще помогне за оформянето на следващото поколение автомобили, камиони и SUV.

В Toyota са на същото мнение, като подчертават как софтуерът може да направи техните превозни средства както по-функционални, така и много по-безопасни. Но предпазливият подход на компанията означава, че по-бавно да възприема софтуерно дефинирани технологии за превозни средства, отколкото много от нейните конкуренти. С новия RAV4 Toyota най-накрая прави тези първи стъпки към софтуерно дефинирано бъдеще, но все още има да наваксва много в това отношение.
Наскоро изпълнителен директор на Rivian – Ер Джей Скариндж, обясни, че голяма част от това, което прави "софтуерно дефинирано превозно средство", е зонална изчислителна архитектура. Това означава, че целият софтуер на автомобила се насочва по-ефективно, подобрява взаимосвързаността и намалява производствените разходи.
Новият RAV4, по дефиниция, е нещо различно, но пък от Toyota са категорични, че технологичните и инфоразвлекателни подобрения, добавени към най-новата версия, моделна година 2026, помагат да се положат основите за по-големи и по-добри неща, които предстоят.
Има няколко акцента, като най-значимото е преминаването към 5G свързаност - първо за Toyota. RAV4 също така получава подобрена система за гласово разпознаване, актуализации през въздуха за поправки и функции и това, което автомобилният производител нарича едно от най-модерните си внедрявания на Toyota Safety Sense (TSS) до момента.
Хардуерът е най-вече познат - 10,9- и 12,9-инчови дисплеи, подобни на това, което в момента се предлага в други продукти на Lexus и Toyota. Новият софтуер също не е драматично различен – той е развитие на това, което Toyota представи преди няколко години в Tundra, но е много подобрен с по-добра поддръжка и по-бързи скорости.
Имайки предвид всички тези подобрения, Toyota има една основна цел за бъдещето: - безопасност. Това потвърди и главният инженер на проекта RAV4 - Йошинори Футонагане, който е категоричен, че по-умните превозни средства и по-добрият софтуер неизбежно ще направят шофирането по-безопасно. Футонаганe посочи, че компанията се стреми към "нулеви смъртни случаи, нулеви инциденти".
"Крайната ни цел е създаване на по-безопасни превозни средства, като това може да бъде нулеви смъртни случаи, нулеви злополуки. И това е посоката, в която вървим. RAV4 е само началото, тя все още е на стартовата линия", обяснява инженерът.
Част от промените по модела вече са факт - Toyota премахна някои твърди бутони и циферблати. Функции като скоростта на вентилатора, например, сега се използват от екрана. Мнозина смятат, че премахването на твърдите бутони противоречи на безопасността, но в Toyota са категорични, че има много конкретна причина за тези промени.
Казано по-просто - японците иска да използвате нейните системи за гласово управление за почти всичко. Тази технология позволява до "по-малко разсейване" от търсенето на бутони или ровене в екрана и в Toyota смятат, че това е пътят напред.
Разбира се, технологии като 5G и гласовото разпознаване не са точно пробиви - автомобилните производители използват тези функции от десетилетия. Но ангажиментът на Toyota да прилага този вид технология в цялата си гама представлява основна стъпка напред за марката, която често се колебае да поеме рискове в името на безопасността и надеждността.


4