IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Най-честите грешки, които съсипват автоматика

Правилата, които някога сте учили за старите ръчни трансмисии, тук изобщо не важат

Времето, когато автоматичните скоростни кутии бяха тромави и разваляха икономичността на автомобила, отминава. Повечето по-нови автомобили са оборудвани с далеч по-модерни и надеждни автомати, които превъзхождат добре познатата ни ръчна скоростна кутия. При тях обаче също могат да се допускат експлоатационни грешки, които често водят до скъпи ремонти.
  
  

скоростна кутия
  
      
Спускане на неутрална предавка

Може би си мислите, че като превключите на неутрална, докато се спускате по дълъг наклон, пестите гориво. Това може и да е било вярно при ранните автоматични скоростни кутии, но времената се менят, а технологията се подобрява.

Днес всичко се управлява от компютър и колата ви може автоматично да намали подаването на гориво към двигателя, докато слизате по наклон. Изключването от скорост няма да помогне — напротив, може да повреди системата или най-малкото да натовари повече спирачките ви. Ако автомобилът има показател за моментен разход на гориво, можете да наблюдавате как стойностите се променят в реално време.

Превключване без спиране

Ако някога сте бързали — например когато излизате от паркомясто, — е много вероятно да сте включили на скорост, без да спрете напълно. Докато карате достатъчно бавно, трансмисията ви вероятно не е експлодирала на място, но това не означава, че не сте причинили ненужно износване на скъп компонент.
Тази част е предназначена за смяна на предавките, а не за спиране на автомобила.

В крайна сметка, спирачките са проектирани да се сменят редовно, а това е доста прост процес. Работата по трансмисията, от друга страна, е по-сложна — или ще прекарате много време в самостоятелно поправяне, или механикът ще ви вземе сериозна сума. И в двата случая си създавате бъдещи главоболия всеки път, когато превключвате автоматичната трансмисия, докато колата още се движи.

Ускоряване от неутрална

Всеки път, когато ускорявате рязко, натоварвате трансмисията — но не всички ускорения са еднакво вредни за нея. В опит да стартират възможно най-бързо, някои шофьори първо превключват колата на неутрална, за да увеличат оборотите на двигателя, преди да включат на директна.

При съвременните автомобили това води до повече, а не по-малко пробуксуване, като едновременно ускорява износването на скоростната кутия.

Вместо това, ако искате да стартирате по-бързо, е по-добре да задържите спирачката, натиснете газта и след това отпуснете спирачката. Това също не е идеално за дълголетието на трансмисията, но така е проектирана да се използва. В крайна сметка, с времето всички трансмисии се нуждаят от ремонт, но ускоряването от неутрално положение е сигурен начин да съкратите живота ѝ.

Превключване на неутрална в трафик

Подобно на движението на неутрална предавка, някои хора все още смятат, че превключването на автомобила на неутрална, докато е спрял в задръстването, спестява гориво и намалява износването на трансмисията. Вярно е, че може да има леко напрежение върху нея, докато колата стои на място, но то е минимално в сравнение с натоварването при ускоряване.

Що се отнася до икономията на гориво, разликата е толкова малка, че няма я да усетите, дори да прекарвате много време в задръствания.

При по-модерните коли двигателят дори работи с малко по-високи обороти в неутрално положение. Ако ще стоите на едно място по-дълго и е безопасно да го направите — по-добре изключете колата напълно.

Паркиране без пълно спиране

Когато превключите автомобила на паркинг, в механизма се вкарва щифт, който блокира въртенето на изходния вал. Така се предотвратява движението на колелата, точно както трябва, когато паркирате.

Но ако колата все още се движи, докато включвате на паркинг, натоварвате щифта и той може да се спука или дори отчупи. Тогава ще трябва да разчитате единствено на ръчната спирачка, за да задържи колата на място, докато не я закарате на ремонт.

  
Chrysler Pacifica копче за предавки  
   
     
Добрата новина е, че при по-новите автомобили компютърът обикновено не позволява това да се случи. Производителите са добавили предпазни механизми, които предотвратяват включването на паркинг в движение — така че няма опасност да повредите скоростната кутия на вашата Chrysler Pacifica например, ако случайно объркате копчето за скоростите с това за звука.
  
    


  

0 от 500
  • #6
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Спираш - > неутрална- > задействаш ръчната- > чак тогава Р- > изключваш двг. Особено на наклон.
  • #5
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Антиелектрика ( преди 1 месец )
    Това с изключването от D на N при автоматик с хидротрансформатор, никой не го препоръчва, колкото ще да държи светофара. Да не е ръчка, че да изключваш на всеки светофар? Новите автомобили свалят налягането на маслото в кутията след нколко секунди задържане на спирачката, а и имат Auto hold буон, който при активиране също разтоварва кутията.
  • #4
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Жоро ( преди 1 месец )
    Не разбирам, кой ще си ръчка скоростите на автоматика? Все пак нали затова караш автоматик, за да не ръчкаш. В упътването пише , слагаш на D и караш.
  • #3
    2 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Това за неутралната е страшна глупост - ако се стои дълго на едно място е по-добре точно това да се направи. Единствения риск после е ако сте стояли прекалено дълго на място и забравите че не сте на Д и дадете газ само да изфорсирате двигателя на място без да тръгнете и някой да ви се смее :)
  • #2
    2 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Масово DSG-кутиите треперят когато си спрял и колата е на D/S, особено докато са студени. Заова аз ако видя, че се очертава повече от 5-10 сек. престой, превключвам на N. Старт-стоп системата съм я изключил напълно, иначе тя донякъде решава този проблем.
  • #1
    3 rate up comment 1 rate down comment
    БайБоцимир ( преди 1 месец )
    Дано да има защита от неволно натискане на бутон, че при Мерседес например, е доста лесно и вероятно да бутнеш превключвателя в позиция P.