Автомобилните производители се възползват от широките възможности на технологията за електрификация, предлагайки различни решения в своите модели. Най-базовото ниво е MHEV - меки хибриди, които едва осигуряват достатъчно енергия за движение на автомобилите в електрически режим, но инжектират повече мощност при пълно ускорение.

Наскоро от Toyota поясниха, че тези меки хибриди всъщност не са хибриди, но други производители не са на това мнение. Сред тях е Mazda, която от години доставя тази технология на европейски пазари. И именно тълкуването на тази система за намаляване на емисиите е един от най-големите проблеми, с които автомобилните марки се сблъскват напоследък.
Истината е, че MHEV технологията, която се предлага с 12-волтов, 24-волтов или 48-волтов електрически двигател, в зависимост от производителя, винаги е била в състояние на неопределеност, като никой не е могъл да определи дали е истински хибрид или не. В резултат на това властите в различните държави могат да натоварят собствениците с данъци и такси, много по-високи от действителните. Такъв е случаят с Националната служба за данъчна информация във Варшава, която нанесе удар по Mazda и нейните клиенти.
В Полша, както и в много други страни, автомобилите подлежат на редица данъци, базирани на механиката, емисиите, обема на двигателя или мощността. Следователно, автомобилите с двигател 2000 куб. см трябва да плащат 3,1% от стойността на превозното средство, като се увеличава до 18,6% за тези, които надвишават този обем. Хибридните превозни средства (HEV) се възползват от намаление, като плащат само 1,55% за двигатели с обем 2000 куб. см и 9,3% за тези над този обем. Само PHEV и електрическите превозни средства са освободени от плащане на акциз.
Преди три години Националната данъчна информационна служба във Варшава определи, че 24- и 48-волтовите M хибридни системи, продавани от Mazda, не отговарят на закона за акцизите на страната, като се има предвид, че хибридната задвижваща система трябва да позволява шофиране изключително на електрическа енергия и следователно не отговарят на условията за намаление на данъка. Реакцията на Mazda беше бърза, като започна съдебни действия срещу агенцията.
Тежка битка, която първоначално завърши с решение на Варшавския провинциален административен съд в полза на японската марка, признавайки, че наистина „хибридно превозно средство е такова, задвижвано от взаимодействието на двигатели с вътрешно горене и електрически двигатели“. Разбира се, публичните администрации, и особено данъчните власти, не бяха доволни от първото решение, затова обжалваха пред Върховния съд, но и там загубиха.
Решението на съда е ясно и вече не може да се обжалва. В него са казва, че меките хибриди на Mazda отговарят на законовите изисквания, „дори ако електрическият двигател изпълнява спомагателна функция“, така че клиентите на моделите на Mazda, оборудвани с 24- и 48-волтовата система „M Hybrid“, имат право на 50% намаление на акциза. В решението се отбелязва, че „по-ниският акциз би се прилагал за всички видове хибридно задвижване, а не само за тези, които позволяват електрическо шофиране без двигател с вътрешно горене“.
Въпросът, който остава, е дали тази услуга за събиране на данъци ще възстанови надценките на собствениците на моделите на японската марка, оборудвани с тази хибридна система. Тази технология е все по-разпространена в автомобилите и помага на производителите да спазват строгите стандарти за емисии на CO2, като Euro 7, дори при високопроизводителните модели.


2