fallback

Колко често трябва да сменяте антифриза?

Противно на мнението на мнозина, и той си има срок на годност - и то не особено голям

Охладителната течност обикновено е смес от гликол, вода и добавки. Тя играе ключова роля за правилното функциониране на автомобила, като разсейва топлината и поддържа ниски температури през лятото. Освен това предпазва двигателя от замръзване през зимата и защитава неговите компоненти от ръжда. Много хора я възприемат като даденост и само доливат по малко при нужда. Но истината е, че тя също има срок на максимална ефективност и с времето губи антикорозионните си свойства. Това може да доведе до запушване на охладителната система и прегряване на двигателя.                 Стандартът: смяна на максимум 50,000 км

Поради това редовната смяна на антифриза е от ключово значение за поддържането на неговите антикорозионни свойства. Механиците обикновено препоръчват смяна на всеки 50 000 км. Интервалът за смяна обаче може да варира в зависимост от състава на течността, производителя на автомобила и неговата възраст. От тези фактори най-важен е типът на охладителната течност.

Тези консумативи се произвеждат на базата на етиленгликол или пропиленгликол с добавки, които придават антикорозионни свойства. Например, по-старите автомобили често използват Inorganic Additive Technology (IAT), която обикновено се състои от етиленгликол като основа, със силикати и фосфати като инхибитори на корозията. Ако използвате този тип охладителна течност, препоръчителният интервал е на всеки две години или 50 000 км – което от двете настъпи по-рано. Toyota, например, препоръчва да следвате този график, ако използвате традиционна охлаждаща течност със силикати. Въпреки това винаги е най-добре да проверите в ръководството за експлоатация конкретните препоръчителни интервали.

Най-съвременните антифризи издържат до 5 години

Някои автомобили, произведени през новия век, използват усъвършенствани видове антифриз, които могат да издържат около 250 000 км, преди да се наложи смяна. Това се дължи на факта, че са проектирани да осигуряват по-добра защита в сравнение с традиционните варианти като IAT. Добър пример за това е Organic Acid Technology (OAT), която се основава на етиленгликол. Тази охлаждаща течност използва органични киселини за защита срещу корозия, както и добавки, които имат за цел да предпазват по-добре двигателя. В резултат на това тя работи ефективно в продължение на 250 000 км или пет години. OAT е съвместима с редица двигатели, включително тези на GM от 1996 г. и по-късно, както и по-старите модели на Volkswagen.

Хибриден антифриз

Хибридната технология с органични киселини (HOAT) е друг тип охлаждаща течност, специално формулирана да предпазва двигателя ви много по-дълго от IAT. Тя е създадена от комбинация от формули IAT и OAT и разчита на силикати и органични киселини за усъвършенствана защита срещу корозия. Автомобилите на производители като Ford и Chrysler обикновено използват този тип охлаждаща течност. Производители като BMW обаче предпочитат охладителните течности, използвани в техните автомобили, да не съдържат нитрати и фосфати. За тази цел има HOAT без фосфати или хибридна OAT, която съдържа както органични, така и неорганични добавки, устойчиви на корозия, но е с ниско съдържание на силикати и не включва фосфати.                От друга страна, автомобилите на източноазиатски производители като Toyota, Honda, Nissan, Hyundai и Kia работят добре с фосфатни HOAT течности, които използват фосфати и органични киселини, за да поддържат двигателя в перфектно работно състояние. Друга опция е силикатен HOAT, който комбинира силикати и органични киселини, но не съдържа нитрити, нитрати, фосфати, амини, борати и имидазол. Този тип охладителна течност е подходящ за марки като Audi, Bentley, Mercedes-Benz, Porsche и VW.

Как да разберем, че е време за смяна?

Понякога е минало достатъчно време, за да не си спомняте кога точно сте подменили тази течност. Но трябва да внимавате за признаци, че е време да изплакнете радиатора. Например, когато започнете да усещате сладък мирис, идващ от двигателя, това често е ранен признак, че антифризът има нужда от смяна – продължителният сладък мирис в купето на автомобила, обикновено се дължи на прегряване на етиленгликола.

Обикновено ще се сблъскате и с повтарящи се проблеми с прегряване. Сред другите възможни обяснения, ниските нива на охлаждащата течност и ограниченият поток, причинени от запушен радиатор, са най-честите източници на проблеми. Затова е важно да проверите охладителната система своевременно. Освен това често се чува странен шум, като плискане на вода или бучене при стартиране на двигателя — бученето често показва, че нивото на охлаждащата течност е ниско и се дължи на въздушни джобове, които се образуват, когато в системата няма достатъчно течност.      

fallback
  • #7
    анонимен ( преди 1 месец )
    При двигателите с железен блок стар антифриз може да създаде проблеми. Като остарее антифриза си губи антикорозионните и смазващи свойства и вътрешността на двигателя започва да се пълни с ръжда. Ако не се подмени и почисти започва да се запушва системата да прегрява и да прецаква импелера на помпата. Има специални препрати за промиване на такива занемарени и стари двигатели. Налива се химията, работи двигателя 15-20 мин. Източване, промиване с вода докато потече чисто и тогава нов антифриз.
  • #6
    Антиелектрика ( преди 1 месец )
    Напротив, антифриз не се сменя - питайте батерофила, защото Тесла така казвали. Спирачна течност също не се сменя. Ама, то всъщност важеше за миксерите, защото те нямат нужда от спирачки и охлаждане на батериите.
  • #5
    Пропов ( преди 1 месец )
    Един човек е написал, че се грижи за колата си както трябва, с редовна смяна на масла и течности че и плаща в сервиз (не пред блока) и има наблъскани предимно минуси?! Няма надежда в тая държава, никаква надежда няма!
  • #4
    Тинтири_минитири ( преди 1 месец )
    До 2 - напротив сервиза ще се зарадва на това да пренебрегнеш смяната! Много си е добра статията, точно си запазих час при дилъра за смяна на антифриз с промивка (5 години) и смяна на спирачна течност (пак 5 години). Мислех и за смяна на масло на трансмисията (5 години то също си има времеви идикатор за смяна, не само изминати км) но напоследък пътувам по-малко и него вероятно ще го удължа до 7. Въпреки, че колата вече остарява ще я запазя максимално, защото новите са пълен *** за много пари
  • #3
    Хаха ( преди 1 месец )
    Аз си сменям антифриза всяка сутрин.
  • #2
    Гост ( преди 1 месец )
    Статия написана по поръчка от автосервиз или търговец на авточасти и консумативи.
  • #1
    Алекс ( преди 1 месец )
    Сладък мирис се усеща,когато отнякъде тече антифриз,а не когато антифризът е стар.Двигателят няма да загрее заради стар антифриз.Само се губят антикорозионните способности.
fallback
Последни