IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Колко издържа CVT кутията на Toyota RAV4?

Вариаторната трансмисия на японците всъщност е доста по-различна от тези на конкурентите

Toyota използва безстепенните трансмисии (CVT) от доста време. Наричани още вариатори, те се инсталират на моделите за Япония от 2000 година, като първоначално това са модифицирани устройства по лиценз на конкурента Nissan, произведени от дъщерната компания Jatco.
  
    
Toyota RAV4, 2021
Последните няколко поколения на RAV4 за Европа ползват вариатор от Aisin вместо много по-проблемния ранен вариант от Jatco. Американските версии с по-големи двигатели ползват пълноценен хидротрансформаторен автоматик, нe CVT
  
     
От 2009 година CVT се появяват и на европейски модели. В момента обаче тези скоростни кутии се произвеждат от Aisin - компания, частично собственост на Toyota. Серията K120 (и версията K120F за модели със задвижване на всички колела), известна още като Direct Shift-CVT, е проектирана за двигатели с обем до два литра. Произвежда се от 2018 и се инсталира в популярни модели като Toyota Camry и RAV4.

Какво прави Toyota K120 CVT уникална?

Дизайнът на трансмисията е необичаен. По същество това е хибрид между CVT и роботизирана трансмисия. В допълнение към конвенционалните шайби, ремък и преобразувател на въртящ момент, това CVT има истинска механична стартова предавка на входа – с вилка за превключване, синхронизатор и зъбни колела.
При потегляне и при скорости до 15–25 км/ч (или дори до 50–55 км/ч, ако натиснете докрай), задвижващата и задвижваната шайби са здраво свързани чрез съединител. Задният ход е проектиран по подобен начин. Това елиминира най-трудните условия за CVT, при които конусите и ремъкът се износват най-бързо. Агрегатът е по-малко податлив на резки потегляния, подхлъзване, люлеене или внезапни спирания – например при удар в бордюр.
  
   
Toyota RAV4, CVT
  
       
Освен това, диапазонът на мощност на CVT, който е само 5.00 (конкурентите имат повече от 7), също е от полза за надеждността. Това означава, че ремъкът не се огъва толкова много върху шайбите при крайните предавателни числа, а контактната му площ с конусите в крайните позиции е по-голяма.

Какъв е експлоатационният живот на Toyota K120 CVT?

За разлика от повечето вариатори, тази CVT е издръжлива. При благоприятни условия може да изкара чак до 300 000 км преди подмяна или основен ремонт - поне подмяна на ремъка с износени прорези по работната повърхност.

За да се постигне този пробег с по-голяма сигурност, е важно да се поддържа правилното функциониране и чистотата на охладителната система. В допълнение към собствения си малък топлообменник, част от скоростна кутия е разположена в радиатора на охладителната система на двигателя.

Регламентите на Toyota не изискват задължителна смяна на маслото на CVT. Въпреки това, при смесени условия на шофиране маслото трябва да се сменя поне на всеки 50 000–60 000 км, а в градски трафик - на всеки 30 000 км.
  
    
Toyota RAV4, CVT
  
     
Филтърът се сменя само при пълно разглобяване

Няма външен филтър, а финият филтърен елемент с филцова мембрана тип „акордеон“ е прикрепен директно към маслената помпа вътре в CVT трансмисията. Следователно, той се сменя само при пълно разглобяване на агрегата.

Маслената помпа е забележително издръжлива – няма надрасквания дори след пробег от около 300 000 км. Предпазният клапан не е разположен в нея, а в корпуса на клапана – и също така не е създавал проблеми от години. рехкият корпус на клапана страда от старо масло, тъй като абразивната мръсотия „износва“ каналите.

Сред малкото проблеми с тази CVT трансмисия можете да очаквате бръмчене от лагерите на ролките, обикновено не по-рано от 150 000–200 000 км. Въпреки това, блокирането е рядкост.
  
     
Toyota RAV4, CVT
  
         
Многодисковият съединител, който свързва CVT-то, е издръжлив. Износването на фрикционните накладки се дължи главно на неадекватна работа на управляващата хидравлика. В този случай преходът от ръчна към ремъчна скоростна кутия първоначално се случва със скок в оборотите и рязко движение. Когато износването е критично, съединителят буксува и CVT-то не се включва.

Как да избегнете скъпи ремонти на CVT-то на Toyota K120

Основната заплаха за този CVT-то е причинена от човека. Обикновено автомобилите с CVT-то губят управляемост, ако ремъкът се скъса по някаква причина. При K120 не е така, защото тук има резервна ръчна скоростна кутия. В ръчен режим и при ниски скорости колата остава управляема. Дори може да стигнете на собствен ход до сервиза, но това не се препоръчва, защото последствията вероятно ще са сериозни.

Металните звена на скъсан ремък се движат свободно в CVT. С потока на масло, поне един от сегментите с висока якост почти гарантирано ще се заклещи между зъбите на зъбното колело. Освен това, части от ремъка могат да се заклещят между конусите, повреждайки работните им повърхности до степен, в която шлифоването вече не е възможно.
  
    
Toyota RAV4, CVT
  
      
Съвети за собственици на RAV4 и Camry

Ако вашата Toyota с K120 CVT внезапно загуби мощност и колата не ускорява над 15-25 км/ч, трябва незабавно да спрете. След това я закарайте в сервиз – и само с пътна помощ! В противен случай ще се сблъскате със значителни разходи.


0 от 500
  • #8
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    карал съм японки и е ок, ама тея турсти брички и събери чарк да *** прощават
  • #7
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Статията не важи за хибридите
  • #6
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Като си купите кола си провере кое кога се сменя и какво се проверява пише си го всичко, също си пише при нормални условия и при екстремни кое как и защо се сменя. Подържайте си колите и няма да ви се развалят, останалото са шменти капели ако ги оставите на самотек да може и да изкара ама не е сигурно.
  • #5
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Киро ( преди 1 месец )
    не знам някой да е отварял двигател на тойота под 250 000 , освен ако не е скрап от италия разбира се.
  • #4
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Кочо Честименски ( преди 1 месец )
    В сайта на Тойота Канада си пише. Над 95% от нашите 20 годишни Рав4 са все още в движение. Няма по-здрав компактен СУВ. Имаше един български анимационен филм "Тримата ...". Гледам, са се изказали и тримата.
  • #3
    6 rate up comment 32 rate down comment
    hitko ( преди 1 месец )
    Колко тойоти над 200000км знаете и без ремонт....Не са много....!
  • #2
    8 rate up comment 20 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Била издържлива, но ако маслото се сменя на 30 хил. Така казано, и Фераритата са много издържливи, ако им се прави основен ремонт в Маранело на всеки 1000 км.
  • #1
    10 rate up comment 25 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Издържа, колкото аз издържам преди да свърша!