Напук на драстичното поскъпване на употребяваните автомобили в последните четири години, пазарът втора ръка в България не спира да расте. За първите девет месеца на годината у нас са се появили още 199,056 автомобила на възраст над 6 месеца, показва традиционната справка на Automedia.bg за регистрациите в МВР. Това е с 6.1% повече от регистрациите за същия период на миналата година, и до голяма степен съответства на ръста при новите автомобили (7%). Съотношението нови-употребявани автомобили тази година е 1 към 4.9, едно от най-добрите, откакто съществува свободен автомобилен пазар у нас.

Ето един автомобил, който отмята всички квадратчета на най-търсените характеристики на пазара втора ръка: германски премиум, над 10-годишен, дизел, SUV. Неслучайно Mercedes ML отчита 10% ръст спрямо 2024
59% от "новия" внос е над 10 години
Като казваме "на възраст над 6 месеца", това е дефиницията на МВР за употребяван автомобил. Но всъщност огромната част от тези 199,056 коли са на много, много повече от 6 месеца. Ако разгледаме всички нови регистрации по възраст, 17.2% се падат на новите автомобили (под 6 месеца), 8% са онези между 6 месеца и 5 години, 16.3% са колите между 5 и 10 години, а останалите 58.5% се падат на над 10-годишни машини.
Внасяме най-вече стари дизели
Докато при новите автомобили в последните години най-търсените типове задвижване се промениха коренно, при употребяваните нещата изглеждат съвсем познато: 58% от внесените коли на старо тази година са дизелови, 31% - бензинови. На бензиновите хибриди се падат 3.5% от вноса, на дизеловите хибриди - 1%, чистите електромобили са едва 2.1 на сто. Малко над 3.3% от вноса е на автомобили с газова уредба за пропан-бутан.

Jeep, Hyundai, Kia: Моделите с най-голям ръст в търсенето
За сметка на това с бързи темпове се променят предпочитанията към конструкцията на автомобила. От десетте модела с най-голям ръст спрямо миналата година, осем са SUV, включително цялата челна шестица. Най-голям е скокът при Jeep Grand Cherokee, 48% повече регистрации на годишна база (от 950 бройки през януари-септември 2024 до 1408 сега). С 42% нараства интересът към Hyundai Tucson, с 41% - към Kia Sportage, с 35% - към Mercedes GLC. Двуцифрени ръстове отбелязват също Peugeot 3008, Audi Q5, Mazda CX-5, Volkswagen Touran, Volkswagen Tiguan и Volkswagen Sharan.
С най-голям спад са миниванове и малки градски коли
Малкият хечбек, който бе на гребена на първата масова моторизация в България през 90-те, привлича все по-малко интерес. Същото важи и за минивановете, с изключение на вече споменатите Touran и Sharan. Моделът с най-голям спад в регистрациите спрямо миналата година е именно миниван - Toyota Corolla Verso/Verso (-17%). При Opel Meriva свиването е 15%, при Honda Civic - 13%, при Opel Corsa - 11%. Съществен отлив търпят също Honda Jazz, Opel Astra, Toyota Avensis, Skoda Fabia, Ford Focus и Ford Fiesta.
50-те най-продавани коли на старо у нас (ГАЛЕРИЯ):
Спрямо 2024: 1% ръст
Пазарен дял: 0.8%
Първо попадане в Топ 20 за кросоувъра на баварците - не толкова защото интересът към него се е увеличил драматично, а защото някои от моделите, които досега бяха пред него, търпят сериозен спад. При Х5 най-търсената версия с огромен аванс е дизеловата 30d.

