Ханс-Людеке Родевалд е германски автомобилен инженер и професор, който един ден решава да проведе любопитен експеримент с колата си Opel Olympia Caravan от 1956 г., която се превръща в най-известното превозно средство в Берлин. Какъв е експериментът? Той се отнася до това как да се поддържа автомобил с минимални усилия, като се ограничат ремонтите до минимума, необходим за преминаване на технически прегледи. И не го е мил от 1977.

Историята започва през 1976 г., когато Родевалд купува Olympia Caravan от първоначалния ѝ собственик. Колата е в много добро състояние, въпреки че е на 20 години. Всичко по нея е фабрично. Инженерът я кара известно време, а на следващата година се опитва да я продаде. Никой обаче не я иска и в крайна сметка той я запазва. В продължение на 50 години тя получава само смяна на масло и филтър, работи е с качествено гориво и преминава техническите прегледи без никакви проблеми.
От време на време, Родевалд извършва голяма част от ремонтите и поддръжката на колата по улиците на Берлин. Километражът показва 89 000 през 1976 г., а преди три години - точно 169 391, съобщава Hagerty. В допълнение към износващите се части като гуми и накладки, Родевалд сменя зъбното колело на разпределителния вал, изпускателен клапан и съединителя. С течение на времето възниква въпросът: Какво се случва с кола, ако никога не се мие?
Паркиран на обществена улица, Opel-ът е прочута гледка в Берлин. Туристите често го снимат, а автомобилните фенове предлагат да го купят. Различни неща са гравирани върху слоя мръсотия, покриващ колата: сърца, телефонни номера, инициали… Големи вестници и списания пък използват снимка на емблемата на капака, за да илюстрират истории за почти фалиралия Opel в края на 2000-те и началото на 2010-те.
Местните власти не са особено ентусиазирани от колата. Берлин има зони с ниски емисии, за да държи по-старите автомобили далеч от определени райони. Един от начините да се избегнат тези зони е даден автомобил да бъде регистриран като историческо превозно средство. Този Opel обаче е в твърде окаяно състояние, за да бъде класифициран като "превозно средство с културна стойност" от местните власти.

През 90-те години на миналия век, след многократни сблъсъци с местната власт, колата е спряна от движение за година и половина, но Родевалд обжалва, печели и дори получава малко обезщетение. През 2017 г., след като преодолява 15 наказателни обвинения, Родевалд получава разрешение да държи колата в зоната с ниски емисии на Берлин. Първите 14 обвинения не довеждат до осъдителна присъда, тъй като той доказа в съда, че не е подкарал колата в зоната с ниски емисии, а я е теглил и стартирал двигателя й извън ограниченията.
В крайна сметка Родевалд получава специално разрешително, възползвайки се от статута на автомобила като туристическа атракция. Той може да стартира двигателя в рамките на Берлинската екологична зона и да кара автомобила там до 500 км годишно. Колата става толкова известна, че е поканена на Германското международно автомобилно изложение в Мюнхен през 2021 г., заедно с напълно реставриран седан Olympia.
Родевалд поддържа регистрирания и работещ своя автомобил, но вече не го използва при дълги пътувания. "Страхувам се, че ако претърпя инцидент, няма да има предпазни колани или въздушни възглавници, а кормилната колона не се сгъва надолу", казва той.
Връщаме се към първоначалния въпрос: Колко дълго може да издържи една кола, ако се извършват само най-важните ремонти? Предварителното заключение на Родевалд е ясно: "Много дълго време! Пълна реставрация не е необходима, ако просто искате да шофирате колата", обяснява германският инженер.


1