IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

В ЕС влизат в сила нови правила за шофьорските книжки

Документът става цифров, валидността му ще бъде 15 години

Европейският парламент потвърди днес актуализирането на правилата на ЕС за шофьорските книжки, които целят да подобрят пътната безопасност и да намалят инцидентите с почти 20 000 смъртни случая годишно по пътищата на общността. Новите правила ще влязат в сила на двадесетия ден след публикуването им в Официалния вестник на Европейския съюз. Държавите от ЕС ще разполагат с три години, за да транспонират разпоредбите в националното си законодателство, както и с още една година, за да се подготвят за тяхното прилагане.


книжка


Нови изисквания за обучение

За да отговаря на изискванията за издаване на шофьорски книжки, изпитът за водачи вече ще трябва да включва познания за рисковете от невидимата зона, системите за подпомагане на водача, безопасното отваряне на вратите и рисковете от отклоняване на вниманието при използването на телефон. Новите изисквания за обучение и изпитване ще поставят по-голям акцент върху осведомеността за риска във връзка с пешеходците, децата, велосипедистите и други уязвими участници в пътното движение.

Валидност и здравен контрол

Шофьорските книжки ще бъдат със срок на валидност от 15 години за мотоциклети и автомобили. Държавите членки ще имат възможността да намалят срока на 10 години, ако свидетелството за управление се използва като национален документ за самоличност. Свидетелствата за управление на камиони и автобуси ще бъдат валидни за 5 години. Държавите ще могат да намалят срока на валидност за водачите на възраст 65 години или повече, за да подложат притежателите на по-чести медицински прегледи или опреснителни курсове.

Преди да може да вземе първото си свидетелство или когато подава документи за подновяване, водачът следва да премине медицински преглед, включително проверка на зрението и състоянието на сърдечно-съдовата система. Държавите от ЕС имат избор да заменят медицинския преглед за водачите на автомобили или мотоциклети с формуляр за самооценка или други системи за оценка, разработени на национално равнище.

Начинаещи и придружавани шофьори

За първи път в правилата на ЕС ще има изпитателен срок за неопитни водачи от най-малко две години. Те ще подлежат на по-строги правила и санкции за шофиране под въздействието на алкохол и без предпазни колани, или без системи за обезопасяване на деца. Освен това 17-годишните лица ще могат да получат свидетелство за управление на автомобил (категория В), но ще трябва да шофират придружени от опитен водач, докато навършат 18 години.

За да се намали недостигът на професионални шофьори, според новите правила 18-годишните лица ще могат да получават свидетелство за управление на камион (категория C), а 21-годишните – ще могат да управляват автобус (категория D), при условие че притежават удостоверение за професионална компетентност. В противен случай, лицата ще трябва да бъдат съответно на 21 и 24 години, за да могат да управляват тези превозни средства.

Мобилно свидетелство за управление на МПС

Съгласно новите правила се обмисля цифровото свидетелство за управление, достъпно чрез мобилен телефон, постепенно да се превърне в основен формат на свидетелството за управление в ЕС. Евродепутатите обаче осигуриха правото на водачите да изберат свидетелство на физически носител, което следва да бъде издадено без неоправдано забавяне и обикновено в рамките на три седмици.

Лишаване от правото на управление на МПС

За да се намали безразсъдното шофиране в чужбина, отнемането за постоянно или временно, както и налагането на ограничения на шофьорската книжка, ще бъде прехвърлено на държавата от ЕС, която го е издала, за да се гарантира трансграничното прилагане на санкциите. Националните органи ще трябва взаимно да се информират, без ненужно забавяне, за решения относно лишаване от правото на шофиране, свързани с най-тежките пътнотранспортни нарушения, включително шофиране в нетрезво състояние или след употреба на наркотици, участие в пътнотранспортно произшествие с фатален край или шофиране със силно превишена скорост (например с 50 км/ч над допустимата скорост).

0 от 500
  • #13
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Дони ( преди 1 месец )
    Ако се отнема книжката за превишена скорост с над 50 над разрешената, трябва половината българи да останат без книжки
  • #12
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Djimito__ ( преди 1 месец )
    глупости
  • #11
    0 rate up comment 4 rate down comment
    Все тая. ( преди 1 месец )
    В обстановката в която се намираме, инцидентите и смъртните случай по родните "пътища" се опитват да вдигнат този коефициент, като намалят възрастовата граница за придобиване на СУМПС от професионална категория.
  • #10
    8 rate up comment 8 rate down comment
    Грую ( преди 2 месеца )
    Тия еврогейтаци не можаха да измислят едно нещо което да се хареса на хората...
  • #9
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 1-но ( преди 2 месеца )
    Тоя да не е на разходка в делничен ден по хранителните вериги... Тогава си ти трябва подкрепа и търпение, че се чувстваш като в "края на света".
  • #8
    5 rate up comment 11 rate down comment
    Ronin ( преди 2 месеца )
    Тия от ЕП съвсем стоплиха водата, дано скоро се разпадне тая сбирщина! Това не означава че трябва да се върнат границите м/у държавите - може да се урегулира със спогодби - без европейски простотии и парламенти които си измислят всевъзможни простотии
  • #7
    15 rate up comment 4 rate down comment
    Иля муромец ( преди 2 месеца )
    То,така няма шофьори за работа,та вие измислете още тъпотии.Както е тръгнало,с тази липса на шофьори,ако в Европа има 1 000 000камиона ще останат 500 000.
  • #6
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Петко ( преди 2 месеца )
    Всички калпави оклуци в управлението
  • #5
    21 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Що не измислят нещо да улесни шофьора, а все глупости да го товарят и изнервят?
  • #4
    16 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    никой е ви кара да си купувате автомобили и да се пребивате по пътищата по добре всеки ден бос до плажа отколкото с мерседес на работа