Запалителните свещи в бензиновия двигател не са универсални компоненти, подходящи за всички модели. Те се изработват от различни материали, с различни конфигурации на електродите и резбата, а знанието за подходящия тип свещи за вашия автомобил може да ви помогне да максимизирате производителността и ефективността на двигателя.
Обикновено животът им е от 20 000 до 100 000 км, в зависимост от типа свещ. Той може да бъде драстично намален, ако използвате свещи с различно топлинно число за двигателя от препоръчаното.
Например, използването на свещ, която е с по-високо топлинно число от предназначеното за вашия двигател, ще доведе до нагаряне на въглерод. От друга страна, тази с по-ниско число може да причини фатални повреди на двигателя или клапанния механизъм. Ето защо съветваме да се придържате към препоръчаните свещи в ръководството за експлоатация, освен ако не сте направили модификации по двигателя.
Промените в системите за всмукване на въздух и гориво може да означават, че се нуждаете от по-гореща свещ, за да предотвратите нагаряне. Същото важи и ако забавите момента на запалване. Ускоряването на момента на запалване ще повиши температурите на вътрешното горене, което потенциално може да наложи преминаване към различен тип свещи. Това се отнася и за промените в степента на сгъстяване — по-високите степени означават по-високи температури на горене вътре в цилиндъра. Дали двигателят използва принудително всмукване и как шофирате, също има значение по отношение на температурите на свещите.
Как да разберем какво е топлинното число на една свещ?
Начинът за определяне на температурния диапазон варира в зависимост от производителя. Свещите NGK имат номерирана топлинна класация, при която числото 2 обозначава най-горещите свещи, а температурите спадат с повишаването на класацията. Например, Mitsubishi Galant от 2010 използва свещи NGK LZFR6AI Lazer Iridium с топлинна класификация 6. Това показва, че тези свещи са по-студени и са подходящи за двигатели с по-високо съотношение на сгъстяване — например 9,5:1 при 2,4-литровия четирицилиндров двигател на Galant. При марката Bosch скалата е обърната.
Използването на неподходящи свещи може да доведе до лоша икономия на гориво и слабо ускорение. Независимо от производителя, можете да различите студена свещ от гореща по дължината на изолационния нос — бялата керамична обвивка, която покрива по-голямата част от централния електрод. Горещите свещи имат по-дълги изолационни носове, които помагат да се задържи топлината за по-ефективно изгаряне на горивно-въздушната смес, докато студените свещи имат по-къси носове, което позволява по-бързо охлаждане.
Има ли смисъл от свещите за по-голяма производителност
Ако върхът на запалителната свещ прегрее, горивно-въздушната смес може да се възпламени преждевременно. Това се нарича „предварително запалване“ и може да повреди вътрешните части на двигателя или клапанния механизъм. От друга страна, свещите, които работят при твърде ниска температура, не изгарят цялото гориво и се замърсяват с въглеродни отлагания, което намалява интензивността на искрата. За повечето свещи оптималната температура на запалване е между 500º и 800ºC.
Преди да купите комплект „високопроизводителни“ свещи за колата си, имайте предвид, че тези продукти не винаги повишават мощността на двигателя. Те могат да допълват определени модификации, но често е необходимо да експериментирате с няколко различни типа свещи, преди да намерите идеалната температура.
Преди монтажа се уверете, че разстоянието между електродите е правилно — това е ключово за постигане на оптимална искра и ефективна работа на двигателя.


0