Собствениците на автомобили отдавна са свикнали с факта, че ако има проблеми с двигателя, то колата просто трябва да се свърже към диагностичен скенер и естеството на проблема ще стане ясно като бял ден. Но това не винаги е така. „Старомодни“ методи понякога ни позволяват да разберем проблема много по-точно.
Бензиновият двигател започва неестествено да вибрира по време на работа? Или спира без причина? Или внезапно губи мощност? Няма проблем: скенерът в автосервиза ще ни каже всичко. И тогава собственикът на колата започва вълнуващ период от живота си. Един след друг сензорите в двигателя се сменят с нови, но симптомите на „болестта“ не изчезват. Това е реална картина от родната действителност, при това често срещана и изключително неприятна за личния бюджет.
Междувременно въпросът може да се окаже просто проблем с една от запалителните свещи. Факт е, че диагностичният скенер не може да види какво се случва вътре в цилиндъра. Да, компютърът може да открие прекъсвания на запалването. Или, например, откриване на твърде високи токове във верига с високо напрежение. С такава „въвеждаща информация“ обаче не всеки автомеханик ще се досети, че проблемът може да е елементарен и евтин за отстраняване и да се крие в самата свещ.
А понякога се случва и обратното: опитен диагностик осъзнава, че проблемът е в свещта, но се преструва, че не е разбрал това. И започва да издава „диагнози“ - всяка по-скъпа от другата. Много често не е нужно и механиците да са недобросъвестни. Самото диагностично оборудване може да свърши тази работа: ако запалителната свещ не работи правилно (да речем, замърсена с отлагания), тя може да покаже цял набор от „грешки“ в двигателя...
Резултатът е същият: скъпи опити за „излекуване“ на захранващия блок чрез последователна подмяна на сензори, които уж „заблуждават“. Разбира се, тази тактика дава само един резултат: много загубено време и пари за закупуване на нови компоненти и заплащане на стандартните часове на персонала в сервиза.
Ето защо, когато двигателят е нестабилен, не тръгва или проявява други подобни „симптоми“, диагностиката му трябва да започне със свещите. Освен това методите в тази област се използват абсолютно същите като тези, които нашите дядовци са използвали при ремонта на своите автомобили Жигули.
При сравнително стари двигатели трябва да премахнете проводниците за високо напрежение от свещите един по един и да наблюдавате поведението на устройството. Ако запалителната свещ е изключена и двигателят работи по същия начин (макар и нестабилен), както е работил преди, тогава това е - „слабата връзка“.
Повечето съвременни двигатели обаче имат запалителна бобина на всяка свещ. Поради това не можете наистина да издърпате кабелите за високо напрежение от тях, докато двигателят работи. Следователно ще трябва да развиете всяка свещ и да проверите състоянието й визуално, като оцените нейната ефективност.
Недопустимо е свещта да е покрита с "рошав" слой сажди, напръскана с масло или да има разтопени части. Ако не се наблюдава нищо подобно, трябва да проверите разстоянието между електродите за съответствие с нормата и да върнете свещта на мястото ѝ, като преминете към проверка на следващата. Едва след тази процедура трябва да започнете ремонт на двигателя , като се уверите, че всичко е наред със самото искрене. В края на краищата смяната на запалителните свещи е много по-рентабилна мярка от премахването на „проблемите“ в системата за управление на двигателя.